Kilometerstand: 155.000 KM
1) Stuur begint te schudden bij 110+km/h
Symptoom uiteindelijk opgelost met licht metalen velg (15 inch) balanceren aan auto (linker voorvelg), achterliggende probleem nooit gevonden.
Met oude stalen velgen (17 jaar) 13 inch met winterbanden geen schudden stuur maar wel probleem nr 2.
2) de gehele auto begint te trillen bij 90-110 km/h
originele remschijven voor + blokken laat monteren bij Dealer
originele schokdemper (4x) laten monteren bij Dealer.
de trillingen lijken afhankelijk van het wegdek, deze lijken heftiger op nieuwe stukken asfalt.
er zitten vier nieuwe lichtmetalen velgen van 15 inch met Continental Premium Contact 2 (half mei 2010) waarmee 10.000 km probleemloos gereden totdat probleem nr 1 zich voordeed.
Het gehele verhaal:
6 jaar geleden heeft mijn vrouw een ongelukje met onze Colt gehad, terwijl het stuur naar links stond kwam er iemand van achter en heeft het wiel naar binnen gedrukt.. De schade is gerepareerd en het stuur heeft sindsdien altijd naar links gestaan. We hebben daarna 6 jaar probleemloos gereden tot juni van dit jaar. In mei 4 nieuwe 15 inch lmv met 4 continental pc2 eronder laten zetten.2 dagen voor de vakantie in juni ging de koppakking kapot,lek olie kanaal. Laten reparen bij de Dealer. 8000 kilometer gereden met snelheden van 150-170, de auto ging niet harder dan 170 omdat achteraf bleek dat de snaar niet strak genoeg stond. Tijdens de vakantie niets van trillingen gehad. Kort daarna de remschijven+blokken voor en achter de cilinders en blokken van de trommelremmen laten vervangen bij een garage (geen dealer). 2,5 week later de stappenmotor inc gasklep vervangen ivm laag toerental stationair en het stuur was gelijk rechtgezet bij de Dealer (niet degene van de koppaking!!). Kort daarop begon de auto te trillen op het stuur licht schudden van links naar rechts. Licht metalen velgen (LMV) laten balanceren en probleem was niet opgelost. Vervolgens bij een ander laten balancer en vertelde dat de velgen krom waren etc. Gelijk doorgereden naar de verkoper van de LMV. Ook diverse keren gebalanceerd, getest met nieuwe voorbanden etc met het resultaat dat het schudden nog steeds erger was dan waarmee ik begon. Achterwielen naar voren gezet geen resultaat. Het vreemde was dat het schudden van het stuur zich niet voordeed met de 17 jaar oude stalen velen van 13 inch. De volgende specialist vertelde mij dat de lmv niet goed contact maakte met de remschijf. Toen ik terug ging met de auto met schijven van 4 weken oud vertelde ze dat het lag aan de naven. Vervolgens de voorschijven en blokken bij de dealer met originele onderdelen laten vervangen en de naven laten controleren. Probleem nog steeds niet opgelost. In de tussentijd waren ook de schokdempers vervangen bij de dealer en nog steeds schudde het stuur bij meer dan 110 km/h. Hierna is de auto weer bij een bandenspecialist geweest en waren de achtervelgen naar voren gezet en zowaar de auto was weer op het punt waar het allemaal mee begon. Na het uitlijnen van de auto was het schudden van het stuur weer erger geworden. Mijn laatste redmiddel was balanceren onder de auto en warempel het probleem kwam naar boven. Alle velgen waren opnieuw gebalanceerd en met het balanceren van de linker voorvelg aan de auto bleek deze compleet in onbelans. Na het balanceren van mijn linker voorvelg aan de auto is het schudden van het stuur bijna opgelost en alleen nog licht voelbaar bij 150+ km/h. Wat mij verbaasd is dat het onderliggende probleem niet is opgelost en niemand kan vertellen waar dit aan kan liggen. Er zit geen speling in het wiel en de auto stuurt perfect. Het enige dat mij opviel was dat voor het balanceren aan de auto het stuur al bij 60km/h heel licht stuurde en de auto bij 120 km/h leek te zweven. De wegligging is op dit moment prima echter deed het volgende probleem zich voor.
Tijdens het gerommel met het schudden van het stuur begon de gehele auto trillen bij 90km/h, het voelt alsof je in een massage stoel zit. Dit heeft hij echter ook met mijn stalen velgen waarop winterbanden zitten. In de 2 continental banden op mijn lmv achter zit een hoogte slag, maar veroorzaken niet mijn trilling omdat hij dit ook heeft met mijn stalen velgen met goede uniroyal winterbanden.
Het zou een aandrijfas kunnen zijn, maar ik vraag mij af of dit een trilling van deze omvang kan veroorzaken en bij 150dkm. De versnelling in zijn vrij zetten heeft geen invloed op de trilling. Misschien kan dit een gevolg zijn van de aanrijding van 6 jaar geleden?
Helaas is het een lang verhaal geworden maar ik hoop dat er iemand is die een soort gelijk probleem heeft gehad en een oplossing.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de auto als is uit laten lijnen kan zijn dat sporing niet juist is.
Het vreemde is dat na montage van nieuwe originele remschijven en blokken + achtervelgen naar voren het schudden weer was zoals in de begin situatie. Enkele uren later is de auto uitgelijnd en was het schudden weer erger geworden. Het uitlijnen is kort na de montage van 4 nieuwe originele schokdempers gebeurd. De banden zijn gedraaid en tientallen keren gebalanceerd.
14 jaar
en je heb het alleen met 110km per uur.
is het met remmen of zonder remmen
met remmen kan het zijn dat de remschijven krom zijn.
zonder remmen kan het zijn dat de velg krom is
14 jaar
het schudden links/rechts van het stuur begon bij 110km/h en werd alleen maar erger bij hogere snelheden. Bij 150km/h moest je met 2 handen het stuur vasthouden. In juni nog 7000 km met 150-170km/h gereden met 1 hand en geen enkele trilling in het stuur of auto. Met remmen heb ik nooit geen trillingen gehad. Er zitten nu 2 originele schijven en blokken op omdat de oude schijven en blokken versleten waren. Velgen zijn niet krom volgens Profile Tyrecenter, tevens zijn de achtervelgen voor gezet met hetzelfde resultaat. Het trillen van de gehele auto is het ergst rond de 90/100 km/h en lijkt minder te worden bij 120 km/h en harder.
14 jaar
zijn De wiellagers en de draagarm rubbers nog goed dit kan allemaal invloed hebben op het rij gedrag.
je zegt ook dat ze een klap gehad heb met de auto is de draag arm niet krom.
het probleem met dit soort dingen is dat het er zoveel kunnen zijn.
14 jaar
Hier heb ik ook al aan gedacht, het probleem is dat volgens alle personen die er naar gekeken hebben alleen een controle gedaan is op speling in draagarmen etc. Met kapotte wiellagers hoor je meestal wel vreemde geluiden, dit is bij mij niet het geval. Ik ben best bereid om hier geld aan uit te geven maar tegen een uurtarief van 60,- 70,- euro is het gewoon niet te doen om alles stap voor stap te vervangen, zonder garantie van een oplossing. Het lijkt mij niet dat een draagarm opeens krom raakt zonder enige aanleiding.Mocht dat 6 jaar geleden zijn gebeurd tijdens de relatief kleine aanrijding dan lijkt mij dat ik dat wel eerder had gemerkt in 60.000 km.
14 jaar
ik zat nog even te denken bij mij hebben we de rubbers van de stabilisator stang vervangen..
toen was het meeste weg.
14 jaar
Weet je misschien ook nog of dit nog te controleren was door bijvoorbeeld speling of uitdroging e.d.? Heb je enig idee wat het vervangen van deze rubbers inclusief montage kost? Geven deze rubbers een trilling in het stuur of in de auto voelbaar in het zitvlak van je stoel? In ieder geval alvast bedankt voor je reacties.
14 jaar
hij was niet echt droog maar ingescheurd waardoor er speling ontstond.(bonken)
ik doe veel zelf met een vriend die auto monteur is (als ik er echt niet meer uit kom heb ik hulp).
een uurtje werk +/- 60 hangt af van garage + 2 rubbers voor +/-10 euro
dit hoeft het niet te zijn maar kan..
14 jaar
ik denk anders dat je de velgen echt de schuld moet geven je zegt in je verhaal dat het niet zo was met de oude velgen.
een verandering van velgen kan grote gevolgen voor het rij gedrag hebben.
denk aan:zoeken zwaarder sturen etc etc
centreer ringen zitten die er wel op?.
14 jaar
Het zijn niet de licht metalen velgen of banden, in eerste dacht ik ook dat het aan de velgen lag omdat het stuur niet trilde met de stalen velgen. Ik heb 8000km met de licht metalen velgen gereden zonder problemen met de oude schijven en schokdempers. Het vreemde is dat ik na de montage van de niet originele schijven/blokken nog enkele honderden kilometers probleemloos heb gereden. Van 1 nieuwe schijf was het contact vlak met de velg niet helemaal vlak na 2,5 week en daarom heb ik er nu originele mitsubishi schijven op laten zetten bij de dealer.Met de nieuwe mitsubishi schijven en licht metalen velgen erop kreeg ik hem terug en het stuur trilde nog steeds als een gek.Daarna heb ik hem naar een bandenservice gebracht en hebben ze de achter velgen naar voren gezet en was het een stuk beter. Voor de zekerheid heb ik hem dezelfde dag laten uitlijnen en het trillen was opeens weer erger geworden. Enkele dagen later ben ik op advies naar de profile tyre center gegaan waar ze de linker voorvelg aan de auto hebben gebanlanceerd en het trillen van het stuur is alleen nog merkbaar 150+ km/h.De wegligging is op dit moment super, voor mijn gevoel zelfs beter dan toen ik de lmv kocht, dit komt waarschijnlijk door de nieuwe schokdempers en uitlijning. De oorzaak van het probleem is echter niet bekend want de linker voorvelg was 100% op de balanceer machine en eenmaal op de auto was deze compleet in onbelans. Centreren,ringen e.d. was prima en profile had ook nog nooit meegemaakt dat al het lood er weer af moest, normaal is het een kwestie van een kleine onbelans veroorzaakt door schijven en dergelijke te corrigeren. Het trillen van de gehele auto heeft ie ook met de oude stalen velgen waarbij je mag stellen dat dit probleem niet in de licht metalen velgen zit. Het enige wat ik kan bedenken is dat er iets met de rubbers,fusee kogels etc is wat je niet met het oog of middels speling kan vaststellen. Ik weet echter niet hoe heftige de auto gaat trillen als er iets mis is met een aandrijfas of de rubbers. Zoals gezegd de auto stuurt perfect en er zit nergens speling in en enige wat naar boven is gekomen is de onbelans van de linker voorvelg aan de auto.De rechter velg is direct van de balanceer machine onder de auto gegaan en was prima onder de auto.
Volgens de Dealer kan een aandrijfas trillingen veroorzaken en dit blijkt een bekende kwaal te zijn. Het probleem is dat ik geen flauw idee heb hoe dit voelt in de auto en of de auto dan ook op precies dezelfde stukken asfalt trilt. In Haarlem hebben we bijvoorbeeld een randweg waar je 70,80 en 100 kan rijden en de auto trilt altijd op precies dezelfde stukken en het hevigst bij 90/100 km/h.Hij trilt dus niet continue maar wel vaak grofweg 70% tot 80% van de tijd bij het rijden van 90/100km/h.
14 jaar
Is 1 aandrijfas in staat om een grote onbelans te veroorzaken van een voorwiel en kan deze een trilling veroorzaken die zowel voorin als achter voelbaar is bij een auto van nog geen 1000kg?
Brian: Zou je willen vragen of jouw monteur een keertje kan rijden met mijn auto tegen betaling? Het wordt dan wel over een maand omdat ik op vakantie ga.
14 jaar
Bij zo 'n reparatie heb ik gewoon eens gemeten met een waterpas en meter.de wielvlucht was niet correct.De ammortisseur had een lichte kromming.Voorts heeft men nog de veerstoellagers.Balanceren kan men, maar niet de onrondheid van een band.De cardan kan ook beschadigd zijn door de crash,de naaf ook.Als er 1 wiel trilt dan Slaat het over op de hele wagen.Afkomstig van de sloop zou ik er een hele poot met cardan onderplaasten
14 jaar
Bedoel je met cardan de aandrijfas, voor zover ik weet heeft een voorwiel aangedreven auto geen cardan? Wat een ammortisseur is weet ik niet. Bedoel je met veerstoellager soms veerschotellagers, google op veerstoellagers geeft namelijk nul resultaten? Wat en waar zou ik precies kunnen meten met een waterpas? Ik heb de naven laten meten (klokken) en deze zouden links en rechts slecht zijn volgens een garage. Vervolgens ook laten controleren bij de dealer en deze zegt dat er niets mis is met de naven en deze eerder waarschijnlijk fout zijn gemeten.Dit vind ik ook wel logisch klinken omdat ik alleen onbalans in het linker wiel heb.Zoals eerder gemeld heb ik nog 6 jaar probleemloos gereden na de botsing. Toen mijn vrouw bijna stilstaand stond voorgesorteerd om links af te slaan en de wielen naar links gedraaid stonden heeft een aso van achter ingehaald op de baan voor tegemoet komend verkeer en het linker voorwiel naar binnen gedrukt en de neus ter hoogte van het knipperlicht geraakt, waarschijnlijk met 50-60 km/h.Het was dus niet een frontale botsing, meer een schaafschot. Het trillen van het stuur is na balanceren van het linker voorwiel aan de auto alleen nog licht merkbaar bij 150+km/h. Het trillen van de gehele auto is het heftigst tussen de 80-100km/h. Ik ben er bijna 100% zeker van dat de 2 problemen trillen van het stuur en het trillen van de auto door dezelfde componenten wordt veroorzaakt. Misschien dat er lagers of 1 aandrijfas toch licht beschadigd zijn geweest in de botsing van 6 jaar geleden en daardoor eerder versleten zijn geraakt.Mijn grootste vraag op dit moment is eigenlijk of er iemand is die ervaring heeft met een aandrijfas probleem, waarbij je deze niet hoort tijdens het rijden maar wel flinke trillingen in de gehele auto veroorzaakt?
14 jaar
Kan snel optrekken nog van invloed zijn op de aandrijfassen?
14 jaar
op zich kan een auto wel wat hebben maar trappen met je auto is nooit fijn..
ik weet dat de homokineet het slecht te verduren heb in bochten dan komt er zoveel krachten op die van mij heb ik ook vervangen na geratel door de bochten.
14 jaar
Het gaat voornamelijk om optrekken rechtuit, meestal vanaf het stoplicht en zonder wielspin. Het is niet zo dat ik hem afrag, bochten neem ik bijna altijd met normale snelheid. Recent ben ik wel een paar keer hard door de bochten gegaan om de wegligging en geluiden te testen en dit zonder geratel e.d. BrianV zou jij eens een keertje met mijn Colt willen rijden? Ik heb zelf namelijk geen vergelijkingsmateriaal, dit is mijn 1e Colt en deze kocht ik in goede staat met 76.000km op de teller 6 jaar geleden.
14 jaar
je mag ook langs komen in de garage (Bosch vakgarage) in Hoofddorp daar kan je op zaterdag altijd terecht.
14 jaar
Zit deze op Nijverheidsstraat 5?
14 jaar
Bij snel optrekken en schokken dan is het een slechte aandrijfas.Bij stil optrekken is het niet te voelen.Ik heb zoiets al hersteld.Vertaling:Ammortisseur = schokdemper.
14 jaar
Kan je er vanuit gaan dat de de aandrijfassen goed zijn als je hard optrekt en geen schokken voelt?
14 jaar
Ge hebt toevallig geen voorbeeld-auto staan.Zo heb ik het gevonden door ze even te wisselen.Als er putje zit in de homokineet door een vroegere scheur in de mof die dan hersteld is.Wie let er nu op als het proper gemaakt wordt,ingevet wordt en voorzien wordt van een nieuwe mof.De aandrijfas neemt zoveel verschillende standen in totdat het putje daar is en de cardan in onbalans geraakt.Zit de homokineet wel goed vast op de as.De binnenste kineten kunnen ook defect geraken door uitgedroogd vet.Enz..Een vraagje:Heeft de auto het ook met de voorgeschreven bandemaat en zijn de veren niet ingekort?
14 jaar
voor zover ik weet is er nooit iets gedaan aan de aandrijflijn.Ik vraag mij af of dit iets is waar je 6 jaar later en 80.000km meter ongemerkt mee kan rijden? Ik weet niet meer wie ik moet geloven.De dealer heeft de naven geklokt en de remschijven vernieuwd het lijkt me dan dat je dan ook zicht heb op homokineten e.d?
Volgens de Dealer is er niets mis, die zegt dat alle Colts van dit type trillen met lmv.Dit lijkt mij erg sterk, want als dit waar zou zijn dan zou er wel veel meer over op internet staan. Tot 5 weken geleden heb ik nog 8000 km probleemloos met lmv gereden.Het trillen/schudden van het stuur begon met de lmv en was weg als ik voor met de standaard stalen velgen reed.Je zou zeggen dat het in de lmv zit, echter wisselen van achter naar voren had nul resultaat.Het heftig trillen van de gehele auto heb ik ook met de stalen velgen.De veren zijn nog standaard, er zitten wel vier nieuwe schokdempers, 2 nieuwe remschijven + blokken,2 remschoenen + cilinders achter,2e hands gasklep en stappenmotor,nieuwe koppakking.Dit alles in de afgelopen 3 maanden en ik kan het gewoon niet begrijpen dat zoveel monteurs mijn probleem niet kunnen vinden op een relatief simpel auto-tje.Zelfs het stationair probleempje heeft me meerdere bezoeken aan de plaatselijke dealer gekost, zelf meerdere keren de ecu gereset zonder resultaat.Uiteindelijk naar een andere dealer gegaan, computer gaf gewoon een foutcode op de stappenmotor en het probleem was in 1x opgelost.Het lijkt wel of er alleen maar mensen rondlopen die graag 1 euro of meer per minuut schrijven en geen passie met autos hebben.
14 jaar
Normaal is een auto geen jackpot waarbij ge aan de arm trekt er telkens een ander resultaat is.Er is zoiets als rubbers van de voortrein,rubbers v/d ophanging v/d wielen,torsiebar,steekassenDeze kunnen murw worden.Ik weet het niet.;......Bij mij was het een achterband R met een scheurtje.Rond de 110 km/h begint het stilletjes.Dan harder en het kruipt verder totdat de hele wagen springend over de weg rijdt.'k Heb toen alles vervangen(schijven,trommels,cardans,lagers,banden balance),result nada.Aan einde hoop heb ik de banden vernieuwd door merk banden.Toen kon ik gerust naar de spaanse costa vertrekken
14 jaar
Een jackpot is bij mij niet van toepassing deze geeft ook ook nog wel eens iets als je er duizenden Euro's instopt. En volgens mij ligt het ook niet aan de auto maar meer aan de onkunde van de techneuten. De auto begon met trillen aan het stuur en dit zou ook aan alles liggen. De nieuwe velgen en continental banden waren niet goed, de naven en noem het maar op. Je kan mij niet wijsmaken dat meerdere nieuwe velgen en banden niet goed zijn. Na dagen van garage naar garage blijkt na 10 min met balanceren aan de auto dat het probleem links voor zit.Zoals gezegd wordt er een grote onbelans aan de auto gemeten aan de auto. Het lijkt mij dat deze onbelans niet veroorzaakt wordt door rubbers, de balanceermachine spint het wiel direct aan de band op en er onstaan dan geen krachten op het wiel en andere componenten zoals bij rijden het geval is. Rechtsvoor heeft hij dit niet dus het lijkt mij dat het alleen nog in de aandrijflijn kan zitten. Ik zou nog wel een keer willen testen wat er gebeurd als een oude velg aan de auto wordt gebalanceerd.Het probleem is dat ik geen ervaring heb met een kapot wiellager of aandrijfas en dus niet weet wat voor trilling dit kan geven. Wat ik vreemd vind is dat niemand echt de moeite neemt om eens op de snelweg te gaan rijden ipv een rondje om de kerk en het dan wel mee vinden vallen.Het vreemde is dat mijn auto niet van de weg stuitert en nu bij snelheden van 180km/h stabiel aanvoelt. Ook heb ik sterk het idee dat de trilling in de hele auto bij 80-100km/h ook door linksvoor wordt veroorzaakt. Ik heb de handleiding nagekeken en de aandrijflijn van de Colt bestaat niet uit heel veel onderdelen, zeker als je kan zeggen dat de remschijven nieuw zijn en de naven goed.Ik heb zelfs 8000km gereden met een niet goed afgestelde distributieriem gereden na het vervangen van de koppakking a 550,- door de dealer.Achteraf hoor je dat je een riem bij dit type auto met je ogen dicht kan afstellen.6 jaar lang geen druppel olie hoeven toevoegen en nu ineens een 0.5 liter in 3 maanden.En vervolgens ook nog zeggen dat ie als een zonnetje loopt. Idem met de kleppen, na afstellen door de dealer had ik meteen zo iets dat de motor veel rauwer liep.Achteraf nog een keer laten afstellen bij een andere dealer en zoals ik al vermoede er klopte geen hout van. Ik ben al jaren op zoek naar een garage in noord-holland die een reparatie of onderhoud goed uitvoert tegen een fatsoenlijke prijs ipv 90-100 euro incl btw.
14 jaar
ga maar even naar Hoofddorp bespaart veel frustratie.
14 jaar
Zit de garage in Hoofddorp op de Nijverheidsstraat nr 5?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar