Geachte probleemliefhebbers,
Ik ben in het bezit van een mitsubishi colt 1800D. Hij werd gebouwd in het jaar 1989. Nu weet ik ook wel dat Nederlanders niet echt verzot zijn op diesels,maar je weet maar nooit. Wanneer ik mijn wagen wil starten als hij koud staat, warmen de gloeibougies niet lang genoeg voor. De gloeirelais(2) trekken +-5sec aan en vallen dan terug af. Wanneer ik nogmaal probeer voor te gloeien(sleutelcontact af en meteen op),slaan de relais helemaal niet meer aan. Ik heb al geprobeerd om de regelaar (vooraan deur passagier) te vervangen, maar het probleem blijft. Ik heb al de kabels die naar de regelaar gaan,al doorgemeten. Ook hier zou alles moeten in orde zijn. (Hoe weet de regelaar van de voorgloeirelais dat er lang genoeg werd voorverwarmd?
Dank bij voorbaat,
De Coster Filip
Haacht (België)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als eerste,Nederland is wel zeker een dieselland, kijk maar naar alle vragen.Ten tweede ik heb geen verstand van Colt's maar als ik jou vraag lees dan denk ik dat er wel ergens in jou motor een temperatuursensor zit die in samenspraak met het gloeirelais bepaald hoelang er gegloeid moet worden. Verder zou kortsluiting in de draad tussen het voorgloeirelais en de gloeikaarsen (zo heten die dingen bij jullie toch) de oorzaak kunnen zijn.Of misschien kortsluiting in een van de gloeibougie's.Succes Oldtimer.
de gloeikaarsen werken als ntc weerstanden en worden aldus door de regelaar in combinatie met de temperatuursensor de gloeitijd bepaalt.
trek de temperatuursensor los, indien hij nu goed start is de sensor defect
anders ga de gloeikaarsen stuk voor stuk uitmeten tewijl ze gemonteerd zijn
kijk ook eens of de gloeikaarsen van het juiste type zijn, mijn ervaring is dat er alleen met originele (prijzig) goed resultaat te bereiken is
kijk ook eens of de massa's van de regelaar in orde is, er zijn er meerdere (boutje durft nogal eens corroderen.
hallo, kijk zeker de alternator na !! er zit nl een draad op die ook de voorgloeiing kan beïvloeden ! wanneer daar 12v op gemeten wordt zullen de gloeibougies ook niet perfect voorgloeien daar de stuurdoos van de voorgloeiïng verkeerde gegevens doorgestuurd krijgt ! dan krijgt hij nl te denken dat de motor al draait terwijl hij nog gestart moet worden .zeker nakijken
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar