Mitsubishi Lancer: Storingscode P0304

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Deze auto loopt op LPG en het storingslampje ging branden. Verdr niets aan te merken, maar uitlezen geeft P0304 cilinder 4 slaat over. Na het wissen is het een paar weken weggebleven, maar vanmorgen brandt hij weer.

Omdat ie gas loopt vermoeden we dat dit er mee te maken kan hebben. Iemand ervaring met zo'n Lancer op gas en deze storing?

Geert

Robbie Jensema

Geplaatst door Robbie Jensema (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Lancer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Kijk eens naar de fuel trims. Als het mengsel te arm is kun je ook misfires krijgen.

Robbie Jensema (0) PRO, 13 jaar geleden

Komt de 14e april terug voor nader onderzoek, bedankt voor zover.

Geert

Robbie Jensema (0) PRO, 13 jaar geleden

Klant kwam weer even langs want het lampje had weer gebrandt, maar ook weer uit gegaan.

Nu foutkode P0301, misfire 1e cilinder.

Auto heeft trouwens 138.000 km gelopen.

Het enkeldatabeeld dat was vastgelegd:

Toerental: 3043
Koelvloeistof temperatuur 89 graden
Korte termijn brst regeling 22,7 %
Lange termijn mengselcorrectie 0,8 %
Snelheid 59 km/u
Belastingswaarde 76.9 (%?)

Dus zo te zien tijdens flink optrekken een overslag. De beschrijving van de korte termijn brandstof-regeling en lange termijn mengselcorrectie zegt me niet zoveel, maar wellicht weet jij dat old ford?

Denk zelf om te beginnen met een paar nieuwe bougies, maar vrees een beetje voor de kleppen.

Geert

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Korte termijn regeling is de lambda regeling. deze zorgt voor de schommeling van het mengsel.
Normaal slingert deze rond de 0% en wordt niet hoger dan 3-5% elke kant op.
22,7 % op de korte termijn regeling is grofweg: doe er 20% extra brandstof bij (redelijk arm op dat moment dus).
Lange termijn correctie is de leerwaarde. Deze wordt al toegepast voordat de korte termijn gedaan wordt.
Ook hier: doe er wat bij. De lange termijn correctie wordt meestal verhoogd/verlaagd als de korte termijn 25% bereikt.

De ene keer is het cylinder 4, de andere keer cylinder 1. Kleppen kan, maar ook mengsel is verdacht.
Ga proefrijden op benzine en doe de foutsituatie na. Hard Optrekken bij 60km/u in 3? Niet vol gas, want dan gaat de regeling er af.
Wat doet de korte termijn regeling dan?
Slecht een paar procent? Dan staat het gas te arm.
Ook ongeveer 20%? Dan zit het probleem in het benzine deel. Valse lucht of defecte luchtmassa meter.

Als je twijvelt over de kleppen, zou ik een lektest doen (of compressie meten). Dan heb je zekerheid.

Robbie Jensema (0) PRO, 13 jaar geleden

Heel mooi en duidelijke uitleg old ford.

Ik heb gereden op benzine gaat de korte termijn niet boven de 5 %. De lange termijn correctie gaat van -1,5% naar 8.6

Op LPG eigenlijk hetzelfde beeld. Auto loopt verder ook perfect en de storingslamp gaat ook pas na een paar weken branden en is dus lastig om daaruit een goede diagnose te stellen.

Zou het toch kunnen dat hij na verloop van tijd aan het eind van de inleer grens zit en dan langzaam naar de 22% gaat kruipen en dan het storingsllampje gaat branden?

Geert

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Rijomstandigheden (constante snelheid, optrekken, hard optrekken) hebben er mee te maken.
Kennelijk is er wel een situatie waar het mengsel gevaarlijk arm begint te worden.
Dat kan 1 dag duren, of enkele weken voor dat je precies die situatie opwekt.

Wat ik niet begrijp is dit: De lange termijn correctie gaat van -1,5% naar 8.6
Lange termijn aanpassing verandert niet als de korte termijn rond de -5% tot +5% blijft hangen.
Daar moeten uitschieters tussen zitten naar 25%.
Uitlezen kan lastig zijn met EOBD als deze altijd alle data laat zien - is dan erg langzaam.
In zo'n geval helpt het enorm als je kunt kiezen wat je wilt zien. Alleen de fuel trims bijvoorbeeld.

Extra test kan zijn een keer volgas rijden - zowel op benzine als lpg en dan de signalen van de lambdasondes bekijken of het mengsel niet te arm wordt. Ook hier geldt lijstje met data beperken anders zie je weinig.
Ook de luchtmassa meter (als die erop zit) kun je volgas testen. Bij het toerental waar het maximum vermogen wordt geleverd.
Per pk die de motor zou moeten leveren heb je 0,8 gram/seconde aan lucht nodig.
Geeft de luchtmassa meter te weinig aan, kun je nog steeds vals lucht hebben of een defecte luchtmassa meter.

Robbie Jensema (0) PRO, 13 jaar geleden

Klant na deze test, wwar nog steeds niets "vreemds" uit kwam eerst laten rijden en toch eerst maar afwachten of ie weer terug komt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.