close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi 0: Stotteren in lagere toerentallen en groter verbruik brandstof

Ik heb een nogal specifiek probleem met de auto. Het betreft een Mitsubishi 3000GT SL (ofwel, voor de liefhebbers een voorwiel aangedreven 222 PK sterke versie van de 3000GT) 3.0L V6 24v DOHC U9 handgeschakelde 5 bak. De motor is technisch gelijk aan de Sigma V6 maar het aantal PK’s en de Liter inhoud zijn hoger.

Het probleem:

Na bijna een jaar stil te hebben gestaan stottert de motor bij de koude start enorm en houd eveneens erg in. Alsof de motor verzuipt. Bij het wegrijden met koude motor hoor ik zo nu en dan wat naverbranding in vermoedelijk het uitlaatsysteem. Het probleem doet zich voornamelijk voor in de eerste en tweede versnelling. Zodra de motor warmer wordt wordt het probleem minder maar het stotteren blijft zich in de eerste, tweede en derde versnelling voor doen zo tussen de 1500 en 3200 toeren. Eveneens lijkt de kracht uit de motor weg te zijn. Pas bij het draaien van 3200 toeren of meer lijkt de motor weer op gang te komen. Stationair loopt de koude motor prima. Als de motor warmer is zakt het toerental bij stilstand zo nu en dan weg naar ongeveer 400 tot 500 toeren maar slaat niet af. De auto reed normaal ongeveer 1 op 9 op de snelweg en 1 op 8 in stadsverkeer. Nu is dat ongeveer 1 op 5, dus veel rijker.

De acties die ik tot op heden heb genomen:

Ik heb de distributieriem laten vervangen in verband met mogelijke rek. Eveneens heb ik alle andere snaren laten vervangen. Niet dat dit er perse mee te maken had maar het was gewoon tijd daarvoor. Eveneens heb ik de bougies en bougiekabels laten vervangen. Daarnaast heb ik ook al injectorreiniger en reinigingsmiddel voor het benzine systeem (tank en slangen) aan de benzine toegevoegd. Na de tank nagenoeg, op 12 liter na leeg gereden te hebben is er geen verbetering merkbaar. Ik heb natuurlijk wat zitten neuzen op internet maar kan er niet echt uitkomen wat precies het probleem kan zijn. Dit omdat het motormanagement systeem niet uitgelezen kan worden vanwege een onbekende stekker (auto is import) Ik heb een lijstje van 10 punten waarin mogelijk het probleem kan zitten. Ik wil dit lijstje graag terugbrengen naar minder en het liefst 1 punt waarvan het het meest waarschijnlijke is dat dit het probleem is.

Op deze manier hoop ik te voorkomen dat ik (nog grotere) bulten geld kwijt ben door er een garage uren naar te laten zoeken en eventueel het probleem nog niet opgelost te hebben. Ik zit namelijk ondertussen wel een beetje door mijn budget heen. Ik hoop op uw expertise.

Met vriendelijke groet,

Ko

PS. Excuus voor de nogal uitvoerige beschrijving, maar ik hoop alle symptomen genoemd te hebben zodat adviseren door u makkelijker wordt.

Geplaatst door

K00TJ3 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je hem door de dealer laten uitlezen?
Deze hebben soms wat meer mogelijkheden/informatie,of een verloopstekker of iets dergelijks.
Liep de motor goed voordat hij weggezet werd?
Haal eens de accupool los voor 5 minuten,daarna starten en 10 minuten stationair laten draaien.

ricky 10
badge

16 jaar

[quote=ricky]Heb je hem door de dealer laten uitlezen?
Deze hebben soms wat meer mogelijkheden/informatie,of een verloopstekker of iets dergelijks.
Liep de motor goed voordat hij weggezet werd?
Haal eens de accupool los voor 5 minuten,daarna starten en 10 minuten stationair laten draaien.[/quote]
Maak eerst de gasklep dan goed schoon.

Highway 670
badge

16 jaar

[quote=toezicht][quote=ricky]Heb je hem door de dealer laten uitlezen?
Deze hebben soms wat meer mogelijkheden/informatie,of een verloopstekker of iets dergelijks.
Liep de motor goed voordat hij weggezet werd?
Haal eens de accupool los voor 5 minuten,daarna starten en 10 minuten stationair laten draaien.[/quote]
Maak eerst de gasklep dan goed schoon.[/quote]
Ja was ik vergeten te vermelden...bedankt

ricky 10
badge

16 jaar

Even een update:

Eerst even mijn excuus voor de late reactie. Ik wilde eerst de proef op de som nemen voordat ik zou antwoorden.

Heb de gasklep grondig laten schoonmaken. Hierdoor trad er maar een heel klein beetje en nauwelijks merkbare verbetering op. We zijn dus nog even wat verder gaan kijken Al snel bleek dat, als we het slangetje van de EGR klep loshaalde dat de auto beter reed. Aanzienlijk beter. Het leek er wel op dat de auto in zijn twee even een moment bedenktijd nodig had voordat hij doortrok. Waarschijnlijk doordat de ECU zich in moest stellen op de nieuwe situatie. Maar hij leek totaal niet te stotteren.

Nu was de motor wel goed warm dus het kan enigszins misleidend zijn. Daarom laat ik morgen de EGR helemaal afdoppen (metaal plaatje er tussen) zodat deze helemaal geen invloed meer kan uitoefenen op het gasmengsel. Daarna woensdag testen met een compleet koude motor om te zien of de ogenschijnlijke verbetering inderdaad doorzet. Het zou dus zomaar een defecte of slecht functionerende EGR klep kunnen zijn.

Een EGR klep kun je hoe dan ook missen maar als hij slecht of niet werkt kun je ‘m maar beter helemaal kwijt zijn. Aankomende woensdag avond meld ik me nog even om de uitslag te laten weten.

K00TJ3 0

16 jaar

Helaas, bij de koude start blijkt dat het euvel niet verholpen is. Ik kan wel zeggen dat de periode waarin de auto geen power lijkt te hebben verkort is en de rijeigenschappen zodra de motor warm is wel aanzienlijk verbeterd zijn. Maar het probleem is nog niet opgelost.

Ik kan stellen dat de stappen die tot op heden gezet zijn allemaal een kleine verbetering hebben gegeven, maar niet dusdanig dat de auto het weer als voorheen doet. Ik sta dus open voor verdere suggesties wat het probleem kan zijn.

Uitlezen, om even te reageren op eerdere commentaren, is geen optie omdat ik tot op heden nog geen garage heb kunnen vinden die iets van een verloopstekker heeft of iets dergelijks. Ik zal dus op deze manier verder moeten speuren naar het mogelijke probleem.

K00TJ3 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi 0 of stel zelf een nieuwe vraag.