Bij het opstarten en in de eerste versnelling gaf mijn auto een heel laag toerental of viel uit. Na opnieuw starten liep de auto weer. De auto laten uitlezen en er kwam code 12 uit. Door de dealer gereset maar geen verbetering. Vervolgens geen verbetering en het gasklephuis schoongemaakt en opnieuw ingeleerd. De monteur zei dat de fout gereset kon worden dus waarschijnlijk was er niets mis met het gasklephuis. Na de eerste keer starten liep de auto ook gewoon 800 toeren stationair. Al snel constateerde ik de volgende onregelmatigheid.
Nu heb ik stationair hoge toeren tot 1500 en na afremmen voor het stoplicht gaat het toerental heen en weer tussen 1000 en 2000. Ik heb ook het idee dat hij iets inhoudt in lage versnellingen. Voor de rest loopt de auto prima. De auto wil wel naar 800 toeren maar na een seconde gaat de meter als een gek heen en weer net als de motor.
Voordat ik dure reparaties laat uitvoeren: wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ken die Misubishi codes niet uit het hoofd. Weet je de omschrijving voor die code 12?
Dat wist de dealer mij ook niet te vertellen. Als ik nu start blijft het lampje motormanagement zo'n 15 seconden branden voordat hij uitgaat.
Foutcode 12 was wel gereset en weg. Nu is het dus weer wat anders gezien de verandering van klachten. Ik wil graag weten waar ik het probleem zou moeten zoeken.
15 jaar
UPDATE: In één rit hoog toerental gehad, vervolgens heel laag totdat de motor uitviel bij stoplicht en vervolgens 2 minuten later een toerental dat onder de 1000 lag. Mogelijke oorzaken?
15 jaar
Gaskleppositiesensor wellicht?
suc6
Peter
15 jaar
Ik weet inmiddels dat foutcode 12 te maken heeft met de hefboompositiesensor. Is dat gezien de klachten logisch?
Een collega dacht ook dat valse lucht een oorzaak zou kunnen zijn.
15 jaar
Code 12 staat voor defecte luchtstroomsensor of aanverwanten (ecu of bedrading), hefboompositiesensor is voor de dieselversie.
Zit de honingraat voor de luchtstroomsensor nog op zijn plaats?
Anders even een andere plaatsen, of is de foutcode veroorzaakt door het lostrekken van bedrading met contact op?
Gisteren voor een second opinion naar een andere garage geweest. Bleek dat het gasklephuis helemaal niet schoongemaakt was. Dit is gisteren gedaan. Geheel gedemonteerd en weer gemonteerd. Het schokken en onregelmatig rijden is helemaal weg. Op bedrijfstemperatuur is het stationair toerental weer goed. Echter, bij een koude start is het nog wel een laag toerental (onder 400). Fouten zijn eruit gehaald en de ECU is met de computer gereset, niet de accupool eraf gehaald. Ik denk dat ik het even aankijk.
Wat zou de lage toeren bij het starten kunnen veroorzaken? Als dat opgelost is dan ben ik helemaal blij. Hij rijdt beter dan voorheen!
15 jaar
Hoi,
Ik zet mijn geld in op de stappenmotor.
Deze zit, als het goed is, in het gasklephuis.
Deze kun je ervanaf schroeven en vervolgens zul je zien dat hij compleet verroet is.
Deze schoonmaken met bijv. remmenreiniger.
Vervolgens half uurtje accupool eraf en dan stationair zonder verbruikers aan de auto 20 minuten laten draaien.
Ik denk dat je probleem dan opgelost is.
Gr. Maurice
15 jaar
Stappenmotor is ook geheel gedemonteerd en schoongemaakt. ECU is via de computer gereset volgens garage.
Het was niet nodig om de accupool eraf te halen volgens de monteur. Ik had het nog speciaal gevraagd omdat dat volgens mij de oorzaak zou
kunnen zijn.
Ga het eens proberen. Leert de Carisma zelf in? Wel vreemd dat bij warme motor alles weer normaal is.
15 jaar
Als je een accu pool er afhaalt dan rest de ecu ook alle waardes. Bij de garage hebben ze waarschijnlijk alleen de foutcodes gewist en klaar.
Mijn advies is dan ook en accu pool los halen met voorkeur de massa ongeveer een 15 min los laten liggen en dan auto zonder verbruikers laten lopen voor 20 min dan is je gasklep nul punt weer ingeleert samen met je stappenmotor.
Update: de garage had blijkbaar wel de ECU gereset. Na een paar moeilijke starts lijkt het erop dat de stappenmotor zichzelf aan het inleren is.
Hij start nu s'ochtends keurig met 800/900 toeren en alleen bij stoppen met een warme motor gaat ie nog naar 1200. Dit is niet hinderlijk en zal zichelf ook wel oplossen neem ik aan. De meter schommelt nu tussen 1000 en 1200. Ik ga er dan ook vanuit dat het probleem is opgelost!
15 jaar
Gisteren toch maar de accupool eraf gehaald. Het bleek toch dat de garage alleen de fout gereset had. Start weer keurig bij 800 toeren.
Bij een warme motor blijft het toerental constant 1000 toeren. Moet dit niet gelijk zijn ongeacht warme motor?
Hoe lang doet de ECU erover om alle instellingen ingeleerd te krijgen? Moet het direct goed zijn of kan het wat langer duren voordat alles weer
goed staat?
15 jaar
Volgens mij is stappennmotor of de bekabeling gewoon defect.
Koud hoort een motor iets hoger stqationair te lopen dan warm.
Hoi Remco bedankt voor je bijdrage bij mij , goed te lezen dat het met jou in elk geval beter is geworden.
15 jaar
Het is een tijd goedgegaan zoals beschreven in mijn post op 25 augustus. Echter, sinds gisteren weer problemen. Met koude motor komt het toerental met starten nauwelijks boven de 1000 toeren om meteen weer weg te zakken met als gevolg dat de auto uitvalt. Je moet echt gas bijgeven om de motor op gang te houden. Normaal gaat het naar 1500 toeren om meteen weer terug te zakken naar 800 toeren.
Als de motor warm is lijkt het stationair toerental normaal tot iets lager dan normaal. De auto rijdt overigens nog steeds prima, zelfs beter dan voor deze problemen. Voordat ik weer naar de garage ga (het probleem is dermate storend dat er toch iets moet gebeuren....): wat zou de oorzaak kunnen zijn? Heeft dit te maken met de code 12 zoals hierboven al besproken? Ik weet dat het vele oorzaken kan hebben (ECU, stappenmotor, sensors, stekkers) maar waar zou dit het meest op kunnen duiden? Als het de ECU of stappenmotor zou zijn dan zou ik toch ook vreemde waardes bij een warme motor moeten krijgen?
Alvast weer bedankt voor de hulp.
15 jaar
Hoi,
100% zeker weten een stappenmotor die echt op zijn laatste benen aan het lopen is.
Is een algemeen Mitsubishi kwaaltje, de stappenmotors.
Ik zou wel redelijk snel zijn met het vervangen van dit onderdeel ( kost wat geld maar kost je niet je kop) want anders krijg je ook nog problemen met je ECU.
Dus mijn advies, vervang maar de stappenmotor ( ICV, Idle Control Valve) en geniet nog lang van je Carisma :)
Gr. Maurice
15 jaar
Maurice,
Dank je voor je advies. Heb een adres gevonden waar ik een gasklephuis + stappenmotor (tweedehands) kan kopen voor EUR 160.00.
Hij hoorde de klachten aan en zei precies hetzelfde als jij.
Heb ook nog de dealer gesproken: hij wilde voor alleen de stappenmotor al EUR 768.00 hebben. Is dat een normale prijs? Volgens mij willen ze stevig aan mij verdienen....
15 jaar
Dat vind ik wel een hele stevige prijs voor een stappen motor, bijna 800.
Maar vergis je niet, in dat kleine kastje zit toch heel veel techniek.
Maar ik kan niet beoordelen of dat een markt conforme prijs is voor alleen een stappenmotor, vind t alleen erg veel geld :)
Ik hoop dat je je kunt helpen met het gasklephuis en de stappenmotor.
Maar ik denk dat dat wel gaat lukken.
Mocht er nog wat zijn, ik hoor het graag.
Gr. Maurice
15 jaar
Ik heb een ander gasklephuis kunnen krijgen voor EUR 100.00. De auto start netjes bij 750 toeren. Echter, als de motor warm wordt gaat het toerental weer tussen de 1000 de 1250 toeren lopen stationair. Word er een beetje moedeloos van alhoewel ik hiermee wel mee door kan rijden als het hierbij blijft. Nu het de stappenmotor niet is, wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?
15 jaar
Aanhoudend de problemen gehouden. Dan weer hoog toerental dan weer uitvallen bij het starten. Na complete check met donorauto ernaast was het de ECU en/of de bedrading. Voor EUR 100.00 kon ik een nieuwe computer aanschaffen en proberen. Dit bleek de oplossing gelukkig. De kapotte stappenmotor heeft blijkbaar ook de ECU aangetast.
Allen dank voor de hulp.
15 jaar
Hoi Remko,
Dank je voor de feedback.
Gelukkig voor je dat je nu alsnog je probleem hebt opgelost.
Dan ben je toch helaas iets te lang doorgereden met een versleten stappenmotor, dit heb ik al meerdere malen meegemaakt.
Daarom zei ik toen ook al dat je wellicht problemen kon krijgen met de ECU.
Maar fijn dat het opgelost is!.
Gr.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar