auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Carisma: Blauwe rook, houd precies in bij vaste snelheid

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: F8QT

hallo,

hier ben ik weer met een volgend probleem met de mitsu.

mijn vriendin haar wagen rookt heel veel, namelijk blauwe rook, en deze ruikt ook enorm naar diesel.
stationair schommelt het toerental lichtjes,
bij het oprtrekken eerst blauwe rook daarna grijs, soms echt een dikke wolk.
dit doet de wagen ook regelmatig stationair.

bij het rijden, bv constante snelheid van 110 op de snelweg schokt de wagen, alsof hem niet genoeg diesel krijgt. bij gas bijgeven tot 140 trekt die vlotjes door zonder inhouden.
wagen verbruikt geen olie, aangezien de blauwe rook erg naar diesel ruikte, denk ik dat deze juist teveel aan diesel krijgt?
heb eens naar een renault garage geweest maar deze kon de wagen nie uitlezen via de obd poort.
daarna naar vandenabeele die diesel specialist is langsgeweest, konden de wagen ook niet uitlezen.
wel denken ze dat het een contact is, dat vooraan op de dieselpomp zit dat defect zou zijn.
dit contact is vermoedelijk los te draaien met een sleutel 27
kost mij om en bij de 200euro.
iemand bekent met dit probleem? dat ik niet die kosten doe, en daarna toch blijkt dit niet te zijn.

soms lijkt het wel alof de motor maar op 3cilinders werkt, al voel je bij het acceleren daar helemaal niks van.
bij het losmaken van de contact fiche ( deze van het contact op de pomp) maakt de motor wel meer lawaai maar draait stationair precies wel beter en rookt dan toch al veeeeeel minder.

km stand: 125.525

mvg,
derycke bart

Geplaatst door

calibra8180 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lijkt verdraaid veel op een slechte egr klep

Voor uitlezen zul je naar de dealer moeten of een vakgarage met professionele apparatuur geschikt voor Mitsubishi.
Andere mogelijkheden zijn er niet.

oldford 0
badge

15 jaar

robby10030
we hebben al eens de vacuum van de egr klep afgekoppelt maar het resultaat blijft hetzelfde.
bergafwaarts snukt de auto en blaast dan zelfs blauwe rook, alsof deze teveel diesel krijgt. heef je een tikje gas bij, dus als je snelheid wilt maken geen problemen.
ik dacht eerst dat een injector niet meer mooi verstuifde of niet meer inspuite, maar bij het losdraaien zakt het toerental weg tot bijna stilvallen.

idd olford: ik ga morgen eens naar de mitsubishi dealer om de wagen te laten uitlezen.
bij renault lukte het hun niet, ze hadden niet de juiste versie, ook al heeft de megane dezelfde motor.
bij een erkent dieselspecialist kon deze ook niet worden uitgeleden,
aansluitingen voor op de OBDII poort werkte wel, maar konden enkel maar een lijst zien om uit te lezen via knipperlicht code of zoiets.
volgende meldingen had ik wel al voordien : potentiometer storing ( bovenop de dieselpomp) deze zou de egr regelen samen met de injector op cilinder helemaal rechts.
nulloop sensor defect.
nu, omdat de wagen zo maar af en toe plots toeren maakte tot 3000toeren en er verder geen problemen waren, hebben we het nog niet hersteld.

zal in de loop van morgen of het weekend de resultaten plaatsen van de uitlezing.

als het dit contact is aan de dieselpomp, iets van inspuitvervroeging, vind ik dit wel raar, het is allemaal sinds dat wij deze nu altijd horen rikketikken tijdens het voorgloeien dat het probleem is opgetreden, voor de problemen begonnen hoorden wij dit niet rikketikken,
ik lees echter ergens op de site hier dit zo hoort te zijn en je dan ook meteen de werking ervan weet.

mvg,

derycke bart

calibra8180 0

15 jaar

dat vacuum van die egr afhalen is niet voldoende je moet hem loshalen en een dikke pakking eronder leggen die alles afdopt of in ieder geval ervoor zorgen dat de ingang onder de egr klep dicht is

vandaag de auto geweest gaan uitlezen.
had 3 foutcodes

12
21
26

1 van de foutcodes werd door mezelf veroorzaakt, namelijk het loshalen van de stekker.
codes gewist, toerke gedaan met de wagen en opnieuw uitlezen.
deze keer geen enkele foutcode.
ze hebben eens zo een andere klep of contact besteld voor op de dieselpomp, ze horen die wel werken, maar ze kan toch defect zijn zeggen ze.

hebben de Egr ook eens losgemaakt, en stond helemaal gesloten, daarna vacuum aparatuur aangesloten, en ze doet haar werking goed.

dinsdag mag ik met de wagen terug naar de garage, dan gaan ze eens propberen met zo een ander contact, indien het dat niet is, zal het verder gewoon zoekwerk worden, oa eens kijken naar de distributieriem eventueel niet is versprongen, is vernieuwd geweest op 85.000km en heeft nu 40.000km opzitten.

indien er een oplossing is voor het probleem plaats ik deze hier ook meteen.

toch bedankt voor de hulp ;-)

mvg,
derycke bart

calibra8180 0

15 jaar

om toch nog effe terug te komen op die egr klep hij zal zijn werking wel goed doen maar niet volledig afsluiten door roet

hmm, vervolgens ik zag stond die helemaal naar beneden, of deze helemaal is afgesloten weet ik echter niet zeker.
de garage zei dat dat het daar al niet aan lag.

verder zoeken is de boodschap dus :-)

mvg,
derycke bart

calibra8180 0

15 jaar

een slecht werkende of defekte egrklep veroorzaakt geen blauwe maar zwarte rook,in jouw geval denk ik dat het probleem in de timing of in de verstelling daarvan zit. gr john

Hoogstwaarschijnlijk is de advance solenoide kapot. Delphi 9108-154B.

3234dmtr 0

15 jaar

Vandaag naar de garage geweest.
hebben de advance solenoide eens vervangen maar het probleem is nog altijd aanwezig.
ook de EGR eens helemaal afgesloten zodat de motor enkel maar mooi frisse lucht krijgt.
stationair loopt het toerental hele tijd op en neer van 600 naar 800.

heb de wagen nu achter gelaten in de garage, ze gaan eens kijken of de distributieriem nog op goed staat, een compressie test, injectors nazien enz....
de garagist liet mij weten, dat er ook soms problemen waren met de klepzittingen maar dan moet de motor opengedaan worden, een kostelijke bedoening kan ik mij dan wel voorstellen :s
vooraleer ze zo een werken doen gaan ze wel eerst contact met me opnemen met de stand van zaken.

mijn 1ste vermoeden ging er altijd naar uit, dat er precies een klep niet meer mooi zou sluiten.
2de vermoeden is een slecht werkende injector.

de compressie test zal toch iets van resulaat moeten opleveren hoop ik.
nu na 100km de wagen ook nog eens laten uitlezen en geen enkele foutcode aanwezig.

mvg,
derycke bart

calibra8180 0

15 jaar

Hier ben ik terug,

vandaag bericht gekregen van de garage dat op cilinder 1 de compressie slechts 9kilo bedraagt en op alle andere de compressie 19kilo of zo is.
om te weten hoe het komt dat de compressie zo laag is , moet de motor opengedaan worden.
zelf hoorde ik de dag voordien een medewerken van hun zeggen dat het open en dicht maken toch snel 10uur werk is.

staat niet vast dat ik de motor zal laten openmaken wegens het kostenplaatje ons toch te duur zal uitkomen.

mvg,
derycke bart

calibra8180 0

15 jaar

waarom niet eerst een lektest??

Hoe bedoel je een lektest?
kan men hiermee een vaststelling doen waardoor het komt dat op die cillinder de compressie zo laag is?

vreemd dat de garage dit niet eerst zelf voorsteld :s

calibra8180 0

15 jaar

met de lektest zetten je de cilinders onder druk en dan kan je horen waar hij druk verliest. bv als er een uitlaatklep lek is dan blaast er tijdens de lektest lucht uit de uitlaat en met een inlaatklep uit het inlaatspruitstuk.deze test is al zo oud als de weg naar rome. gr john

ah, ben net even naar de garage langs geweest en daar zeiden ze ma dat ze dit gedaan hebben.
een correctie ook in bovenstaanden, de druk bedraagt 6.5kilo op die cillinder waar het probleem voorkomt.

bij het onder druk plaatsen van die cillinder konden ze niet afleiden of er lucht ontsnapte aan de uit of inlaat collector.

hij liet mij wel weten dat men de motor wel wat kan benaderen met de osciliscoop of zoiets, maar dan toch geen duidelijkheid zou hebben wat er juist mis is.

zijn nu aan het overwegen de motor al dan niet open te laten maken, het is maar dat we het zelf niet kunnen dat wij het laten doen.

mvg,
derycke bart

calibra8180 0

15 jaar

vandaag terug naar de garage geweest, zal wel lijken alsof ik een zaag ben....

de kop is gedemonteert en tot de vaststelling gekomen dat op cillinder 1 deze 4 a 5 mm lager zit dan dat zou moeten zijn.
( de 'bjille' zoals wij het hier in vlaanderen zeggen) dus het onderdeel dat uw zuiger op en neer beweegt, zou gebogen zijn.
dit kan voorkomen door vocht,bv water dat erop is gaan liggen bij stilstaande motor, bij het starten kan de piston ( de zuiger) door het vocht moeilijk tot boven komen en dan buigt deze door.
men weet niet de oorzaak waar het vocht vandaan kan zijn gekomen.
het koelvloeistof pijl was en bleef toch altijd in orde.
oliepijl zakte ook niet.
nu, als dat maar miniem is, bv 10cl zal ik daar geen verschil in merken.
ze gaan de kop laten testen op eventuele scheurtjes dat met het blote oog niet zichtbaar zijn, om zo mss tot de vaststelling te komen of het vocht langs daar is binnengekomen.
verder kan het ook aan de koppakking gelegen hebben wist de garage mij te weten, maar ik veronderstel dat je dit dan wel zou merken aan de koppakking.

mss dat ze best nog even de injectors op deze cillinder eens nazien, als deze lekt, kan er ook vloeistof blijven staan.
ik hoop in elk geval dat de kop niet kapot is, want dat kostenplaatje is niet meer te betalen samengaande met de kosten dat er nu al aan zijn.

grtz bart

calibra8180 0

15 jaar

als jou drijfstang krom is en scheelt 5 mm loopt ie nooit meer goed,anders had ie dat nu toch ook gedaan en ik kan niet geloven dat jou drijfstang krom gaat van starten terwijl er vloeistof op ligt,je zou hem misschien niet rond kunnen starten maar drijfstang krom lijkt mij onwaarschijlijk als je honderd kilometer per uur rijd en je distributie breekt en de zuigers klappen tegen de kleppen heb je nog geen kromme drijfstang(uitzonderingen daargelaten)

ah, niet dat ik weet, heb geen ervaring hierin.
ik plaats enkel wat de garage mij heeft laten weten.
het is wel zo dat de ene zuiger lager staat dan de andere,
op cillinder 4 staat hem netjes bovenaan, op 3 en 2 gelijk naar onder, en op de 4de een 4 a 5 mm lager van de bovenrand verwijdert.

het was wel zo, dat mijn vriendin zei, dat op een ochtend haar auto een harde knal maakte bij het starten.
ik heb dat een week later ook voorgehad, alsof de wagen in versnelling stond, de alternator op het vliegwielknalt en de wagen erdoor omhoog gaat.
ik dacht toen aan niks anders dat de positie van de alternator niet mooi stond op de tanden voor het starten.

zou de zuigerstang niet eerst lichtjes gebogen hebben? daarna mss nog meer door de 2de keer.
ik kon het eigenlijk ook niet geloven, dat zo een hard materiaal toch zo makkelijk te buigen valt.

zal als ik tijd heb morgen er eventueel foto's er van nemen.


collega op het werk zei mij dat hij datzelfde heeft voorgehad met een volvo S40 of was het nu V40 die ook een renauld motor had steken, mss wel dezelfden.
deze had dit voor toen de wagen amper 80.000km had en was toen nog geen 2jaar oud, ze hebben het dan hersteld onder garantie.
hij denkt dat men toen iets had gezegt tegen hem, dat het voorkwam door de mazoutpomp maar weet dit niet zeker.

mvg,

derycke bart

calibra8180 0

15 jaar

heb dan toch nog geen foto's genomen van de zuigerstang en de zuiger.
de garagist zou alhouw denken dat ik dit doe met andere bedoelingen.
inmiddels is de zuiger gedemonteerd,
zuiger dient ook vervangen te worden.
de zuigerstang is in 2 richtingen gebogen :s
naar links en naar achter ( kan ook omgekeert zijn)
in de cillinderwand is er lichte schade onderaan doordat de zuigerstang daar tegenaan heeft gelopen.
de zuiger heeft onderaan eveneens diezelfde schade opgelopen.
mijn garagist laat mij weten dat de schade onderin in de cillinderwand niet zo erg is, daar de zuigerveren niet eens zo laag komen, en er dus geen compressie verlies zou zijn.
prijs kon men mij niet meedelen, deze zijn reeds aangevraagd en zal daar pas maandag of dinsdag van horen.
de cillinderkop is opgestuurt om een lektest te ondergaan.
zou al blij zijn dat de kop nog in een goeie staat is, en dat het vocht er eventueel zou ingekomen zijn langs de koppakking.

mvg,

derycke bart

calibra8180 0

15 jaar

vandaag terug naar de garage geweest.

kostenplaatje alles, dus nieuwe pakkingen ertussen, zuiger en zuigerveren, zuigerstand, olie enz....
ook de cillinderkop laten vlakken en terus samenstellen van de wagen.

2900euro :s:s

de cillinderkop is dus niet lek of lekt niet, vermoedelijk zal de koppakking toch de oorzaak geweest zijn.
ik denk zo, warm weer, hete motor, en dan stilleggen als de motor nog heel warm is, en het systeem lang onder hoge druk blijft staan, deze dan gelekt zou hebben naar de cillinder.

wagen zal dus wel zo afgehaald worden zonder te herstellen.
al kost het ons toch nog 540euro aan uren dat we moeten betalen.
wagen zal vermoedelijk in stukken verkocht worden, of in de toekomst alsnog herstellen ( lees andere motor of zo)

toch iedereen bedankt voor het helpen oplossen van het probleem.

mvg,
derycke bart

calibra8180 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.