close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Grandis: Turbo valt uit

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DID

Vorig zomer bij het trekken van onze caravan is voor het eerst enkele malen de turbo uit gevallen. Hierdoor verlies je alle kracht en moet je onvermijdelijk de pechstrook op.
Telkens was er geen melding op het dashboard, geen verklikkerlichtje. Bij uitlezen van de computer was er ook geen probleem gemeld. Na enkele malen is er dan toch een lampje gaan branden en bleek de turbosensor stuk te zijn. Deze werd dan ook vervangen in een Mitsub garage. Vanaf toen ook geen probleem meer maar ook geen caravan meer getrokken. Deze vakantie echter opnieuw hetzelfde eerste probleem. Turbo valt uit bij het trekken van de caravan. Geen verklikkerlichtjes... In zwitserland hebben ze dan kunnen aflezen dat er een overdruk in de turbo zou geweest zijn. Echter geen oorzaak gevonden. We hebben dit probleem ook al eens meegemaakt zonder caravan, maar wel tijdens het optrekken.

Wij zijn hopeloos en wensen dit niet meer mee te maken! Of dit probleem wordt opgelost, of we kopen een andere auto. (met veel verlies natuurlijk)
Kan iemand ons toch nog helpen? of Advies geven?

Geplaatst door

Paul Lommel (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Turbo met waarschijnlijk vervangen worden. Door vastzittende geleideschoepen geeft de turbo te veel druk bij de hogere belasting door een caravan te trekken, waardoor de auto in noodloop gaat. De noodloop wordt ingeschakeld om te vermijden dat de motor opgeblazen wordt. (of geen caravan meer trekken ;-))

Ik krijg soms medelijden met een auto als ik zie hoe hard die moet werken om zo een tuig de helling op te sleuren. De minste fout aan een auto komt dan aan het licht. Maar de auto wegdoen zou ik niet doen, een andere auto geeft op de duur misschien weer dezelfde fout.

Hendrik4290 0
badge

13 jaar

Beste Hendrik, bedankt voor uw snelle antwoord! Ik heb echter op deze site ook volgende adviezen gelezen:

1. Inlaaattraject goed reinigen met forte intake cleaner, boost-sensor in inlaatbuis goed reinigen. Al 2x een goed resultaat mee behaald zowel met een grandis DID als een Outlander GS DID (Beide de VW 2.0 motor).

2. oorzaak gevonden, Turbo demonteren, uit elkaar halen en schoepen schoonmaken.
rijd weer als een trein

Wat denk jij hiervan? Het tweede antwoord ligt in de richting van uw advies veronderstel ik.

alvast bedankt!
Paul

Paul Lommel 0

13 jaar

Je kan allicht eens proberen met Forté intake cleaner, als de vervuiling niet te erg is kan je daar wat resultaat mee halen, maar beter is de turbo demonteren en de schoepen mechanisch reinigen, je voelt dan of ze goed los komen.
Dit is een probleem dat alleen maar voorkomt bij turbo's met variabele schoepenverstelling, helaas vindt je bijna geen auto's meer met een bedrijfszekere gewone ouderwetse turbo met vaste geometrie.
Om te vermijden dat een motor opgeblazen wordt gaat de motor gelukkig in noodloop door een signaal van de turbodruksensor.
Het probleem kan na reiniging altijd terugkomen, zeker als de motor maar heel af en toe maximaal belast wordt. Het is een probleem dat bij alle merken voorkomt. Je kan roetvorming een beetje voorkomen door af en toe een busje dieseladditief van Forté of een ander merk bij de diesel te kappen . Hierdoor blijven de injectoren beter zuiver met als gevolg een betere verbranding.
Een nieuwe turbo kost al gauw 1000 euro of iets meer.

Hendrik4290 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Grandis of stel zelf een nieuwe vraag.