Bij warm weer valt de snelheidsmeter en toerenteller en het display van de dagteller uit ik heb het dashboard er al uit gehad en al diverse verbindingen gecontroleerd maar de storing komt wel steeds weer
Wie o wie heeft enig idee wat dit kan zijn
Het is wel een automaat
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gebrekkige massa van (een deel van) het instrumentenpaneel???
Toerenteller signaal komt van ontsteking (ECU)
Snelheidsmeter signaal komt van opneem element op uitgaande as v.bak. bv differentieel of aandrijfas.
display dagteller wordt gevoed door contactslot
Er is iets mis met de gezamelijke massa. (denk ik)
zonder schema niet zomaar ergens massa gaan geven.....
Ik heb precies hetzelfde probleem. Als de auto van binnen koud is dan is er geen probleem. Zoals in de ochtend doet de teller het wel. Al heeft de auto hele dag in de zon gestaan dan doet de kilometerteller, toerenteller en dagteller het niet. Heb jij al de oplossing van je probleem gevonden?
11 jaar
ik heb de klokken er uitgehaald en de stekkers die achterin zitten even naar voren gehaald en daar waren van de bovenste stekker diverse contakten te ver weg gedrukt dez heb ik weer een beetje naar de goede kant gedrukt met een kleine schroevendraaier en tot nog toe werkt alles weer goed
dus maarten even de klokken er uit pakken 2 schroeven los halen stuur naar beneden zetten en dan beschermkap weghalen en zo kun je nog 4 schroeven los halen en je pakt hem er dan in 1 x uit
de stekkers uit het dashbourd pakken en deze echt even goed bekijken
suc6
en jullie bedankt voor jullie reactie
11 jaar
Vandaag tellerbak eruit gehaald en ingespoten met contactspray. Nog bedankt voor je tip Ratdraaier de teller was hierdoor makkelijk te verwijderen. Ik zal jullie op de hoogte houden of dit voor mij heeft gewerkt.
11 jaar
contspray hielp niks. Ik heb van de 2 stekkerblokken die achter het dashboard zitten ze bekeken. Is het de bedoeling om de stekkers weer iets naar buiten te buigen met een kleine schroevendraaier? Dit heb ik namelijk gedaan alleen voor mij heeft dit nog niks geholpen.
Groeten Maarten
11 jaar
Inspuiten helpt echt niet.. contacspray moet je zien als een beschermend middel ,nadat de contacten zijn schoongemaakt.[quote=deduud1]Vandaag tellerbak eruit gehaald en ingespoten met contactspray. Nog bedankt voor je tip Ratdraaier de teller was hierdoor makkelijk te verwijderen. Ik zal jullie op de hoogte houden of dit voor mij heeft gewerkt.[/quote]
Dat inspuiten niet helpt ben ik inderdaad achter. Ik heb daarna dus geprobeerd om bij beide stekkerblokken die achter de tellerunit zitten om al die pinnetjes iets naar buiten te buigen. Betwijfel zelf of dit goed gelukt is. Het probleem doet zich nog steeds voor. Zal het probleem opgelost kunnen worden door er een andere tellerunit in te zetten?
11 jaar
Ook het willekeurig buigen van pennen voegt meestal niets toe. Kijk eerst goed hoe er voor gezorgd moet worden dat er goed contact gemaakt dient te worden. Eventueel kun je door op de juiste plek eenmalig in de juistre richting te buigen de druk van het contact wat verhogen.. Als de contacten vies of geoxideerd zijn moeten ze voorzichtig gereinigd worden..
Ik heb nog eens gekeken wat er in jouw geval mis kan zijn... Natuurlijk kunnen en de toerenteller en de km teller beiden stuk zijn.. Echter de kans dat beiden wel werken en op het zelfde moment weigeren door 2 verschillende oorzaken is wel heel klein.. Dus ga ik voor een gezamelijke oorzaak... Alle instrumenten hebben een +(na contact en een massa verbinding. Voor de schaal verlichting wordt meestal een aparte aansluiting (stadslicht oid gebruikt. Daarnaast heeft elk instrument een aansluiting vanaf de impulsgever. Km teller een element op een wiel, aandrijfas of eindaandrijving. De toerenteller ontvangt zijn signaal (via de ecu?) van de ontsteking...
Hieruit blijkt dat de oorzaak gezocht moet worden in de gezamelijke voeding(+) of massa(-) Ik weet niet hoe het5 in dit geval zit, maar als de schaalverlichting massa krijgt via de zelfde aansluiting als de instrumenten kun je constateren dat er iets mis met de massa als ook de schaalverlichting tegelijkertijd uitvalt..
Om de snelheidsmeter en de toerenteller onder alle omstandigheden de juiste aanwijzingen te laten doen passen veel teller fabrikanten zg. spannings stabilisatoren toe. De spanning van de batterij varieert van ongeveer 12 tot ongeveer 14 volt. De spanningsstabilisator gaat nogal eens stuk. deze zit in het instrumentenpaneel (wat jullie noemen) tellerbak. Deze is los te vervangen. (te koop bij sommige instrumenten makers. (hoop ik) bv Casu vroeger in Utrecht, of info instruments in Breda. ik ben geen voorstander van sloop als je niet zekker wwet wat er stuk is, als je het wel weet beoordeel je daarna meestal dat nieuw of gereviseerd veel voordelen heeft..
Met en multimeter op de voltschaal kun je meten waar de eventuele slechte verbinding zit. Het spanningsverschil op een verbinde=ing mag nooit meer dan 0,1 volt zijn. Er moet dan wel de mogelijkheid zijn tot het vloeien van stroom.. Dus schakelaar aan...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar