Goeie morgen,
Ik had destijds problemen met mijn motor, de F8QT in de carisma, er was een zuigerstang gebogen enz.....
oorzaak is me altijd een raadsel geweest en dus is de motor opengedaan, maar nooit meer terug samen gesteld geweest.
nu, ik heb nu een complete gereviseerde motor van hetzelfde type F8QT op de kop kunnen tikken in een revisie center,
motor is compleet samengesteld, met pakkingen, riemen, nieuwe lagers en waterpomp enz....
ook de dieselpomp is gemonteert enz.... dus gewoon de oude uithalen en de nieuwe erin :-)
nu,wat dit laatste betreft, die motor kwam uit een volvo, alles is geheel hetzelfde :-) maar moet de computer niet opnieuw ingeleerd worden?
ik had ooit eens ergens gehoord, dat het zwartje blokje, bovenop de dieselpomp afgesteld is op de computer of op een injector.
aangezien dit nu een andere motor is met andere pomp (wel zelfde merk en type ook van pomp), kan ik mij dan aan problemen verwachten?
ik hoor het graag van jullie :-)
mvg,
Derycke Bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Deze motoren zijn hetzelfde. Sterker nog, op het typeplaatje staat vaak ' F8QT/D4192T'. Hoe het met de startblokkering uitpakt weet ik helaas niet.
Goeie dag,
de wagen steekt terug volledig in elkaar.
alles aangesloten, leidingen enz...
enkel opgemerkt dat de turbo van de volvo motor anders is, namelijk heeft de turbo om me vorig blok waterkoeling en deze op de volvo heeft dit niet.
nu heb ik het volgende probleem voor, namelijk, de motor draait rond, maar start niet.
nogmaals eens nagekeken, de leidingen los aan de injectors, maar er komt geen druppel diesel uit :s
heb dan even de retour leiding losgemaakt, er een stukje doorzichtig flexibel opgestoken,
bij het inschakelen van het contact zie ik even diesel stromen op de retour, dan de motor laten ronddraaien, komt er iets bij op de retour maar komt er nog altijd geen diesel uit de leidingen naar de verstuivers :s
zou er daar een blokkering opsteken of zo?
mvg,
derycke bart
14 jaar
Geheid startblokkering op de pomp. Anti-diefstal maateregelen waren toen ook al wettelijk verplicht.
Vraag eens aan de dealer of hij deze kan inleren.
[quote=oldford]Geheid startblokkering op de pomp. Anti-diefstal maateregelen waren toen ook al wettelijk verplicht.
Vraag eens aan de dealer of hij deze kan inleren.[/quote]
ah oeie :s dat is minder :s dus gewoon me andere pomp die er voorheen op stak monteren zal ook niet helpen dan?
was namelijk al van plan deze er gewoon eens bij te leggen en gewoon de elektriche bedrading ( zijn maar 2 fiches) aan te sluiten, om te zien of er dan diesel uit de pomp zou stromen.
of bedoel je mss een aanvoerpomp van de tank naar voor die een blokkering heeft?
ik denk dat het moeilijk zal zijn een dealer te vinden die bereid is zich te verplaatsen om zo een werkje uit te voeren.
wagen staat namelijk in mijn hangar, ik denk dat het mij toch een kostelijk grapje kan worden dan. ik hoop van niet, maar zal morgen eens informeren daarvoor ;-)
bedankt voor de support in elk geval ;-)
mvg,
bart
14 jaar
Startblokkering zit meestal op de hoge druk pomp en niet op de aanvoerpomp in de tank.
Oude pomp terug zetten kan helpen. Die zou vrijgegeven moeten worden.
Maar of die dan weer bij die andere turbo past?
Anders iemand zoeken met een trekhaak en een trailer huren en naar de dealer toe rijden.
[quote=oldford]Startblokkering zit meestal op de hoge druk pomp en niet op de aanvoerpomp in de tank.
Oude pomp terug zetten kan helpen. Die zou vrijgegeven moeten worden.
Maar of die dan weer bij die andere turbo past?
Anders iemand zoeken met een trekhaak en een trailer huren en naar de dealer toe rijden.[/quote]
Thx, ik heb wel een trailer en een nonkel van mij heeft een trekhaak,
al is mijn trailer niet echt geschikt om zware wagens te vervoeren.
ik kan maar niet vatten dat 1 contact op de dieselpomp voor zo een probleem kan zorgen, er zitten daar maar 2 contacten op, de advance solenoide, die destijds ook eens vervangen is geweest, zonder dat men de computer moest inleren en de poteniometer bovenop de dieselpomp.
deze laatste staat ook in verbinding met de verstuiver helemaal rechts op het motorblok als ik mij niet vergis.
ooit had iemand mij wel eens gezegd dat de potentiometer en de verstuiver samen afgesteld waren op de computer.
waarom zou de turbo voor een probleem zorgen? deze werkt toch enkel maar via vacuum om open dicht te gaan? het enige verschil dat erin zit dat deze luchtkoeling heeft ipv waterkoeling.
mvg,
derycke bart
14 jaar
Het is toch zo, dat de leiding die op de pomp komt, waar er ook een ontluchtingsnippel zit, de toevoerleiding is he?
vervolgens ik beetje kijkte hoe alles van leidingen loopt, dit de meest logische is.
volgens de manual zou dit de retour leiding zijn.
nog voor ik alles aansluite, meen ik dat de diesel uit deze leiding kwam toen ik het systeem ontluchte, maar kan mij ook vergissen.
14 jaar
Ik heb nog eens na ga zien of alles juist was, intussen gemerkt dat ik over 3 stekker beschik op de dieselpomp.
heb er even mijn vorige pomp bijgehouden, en de zwarte 3 polige stekker erop aangesloten, en dan hoor ik een klikje, draai ik die dan manueel rond, komt er idd diesel uit.
bij de gemonteerde pomp hoor ik dat klikje niet.
ik veronderstel dat de startonderbreking op de zoals wij deze hier noemen ' smoorklep' zit die er ook voor zorgt bij een oudere diesel om stil te leggen.
overbouwen liijkt me niet zo een makkelijke klus, namelijk zit deze bevestigt met boutjes die afbreken.
ik denk dat ik toch eerst maar eens prijsvraag aan een dealer of het mogelijk is de nieuwe pomp in te leren. anders zal het de vorige pomp instaleren worden.
mvg,
derycke bart
14 jaar
Net nog even geweest gaan uitmeten.
beschik over 3 draadjes, nummer 3 is massa, nummer 2 is 12volt en nummer 1 heeft 0.5 volt niet aangesloten.
aangesloten, heb ik op nummer 1 een schommeling van 5 naar 8 volt, plaats ik de meter op ohm met signaal, dan hoor je die bliepen.
het zal dus een bepaald frequency signaal zijn dat de pomp moet krijgen om dan te werken.
ik dacht zo eerst dat deze dan een omschakeling zou krijgen naar bv 12volt vast, dan was het makkelijk geweest, een draadje naar het contact en opgelost, maar dit zou dus niet werken.
heb de dealer proberen contacteren, maar deze is nu momenteel met verlof.
mss dat ik de persoon maar eens contacteer vanwaar de motor komt. die had zijn volvo ook nog staan, kan ik de ecu mss makkelijkste overbouwen.
vanaf ik meer uitsluitsel heb, plaats ik ook de oplossing hier ook ;-)
mvg,
Derycke Bart
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar