auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Lancer: Zekering Richtingaanwijzer klapt er steeds uit

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300cc 12v

hallo luitjes,

Ik ben de trotse eigenaar van een Lancer uit 1995. Een geweldige auto. Hij heeft me nog nooit ergens laten staan (even afkloppen). Maar nu opeens na 4 jaar in mijn bezit te hebben klapt de 10 Ampere zekering van de richtingaanwijzer er steeds uit. Ik heb hem zelf al een keer doorgemeten met een ampere meter, maar niks kunnen vinden. Bij het in en uitschakelen van de aanwijzer komt de stroomsterkte niet boven de 5 ampere uit.

Ik heb echt een half uur lang aan de stuurschakelaar lopen roppen en rachen tijdens die meting, maat hij bleef onder de 5 ampere. Vervolgens steek ik er een nieuwe 10 ampere zekering in, zet de auto weer op zijn plekkie met de gedachte dat het wel niet meer zal gebeuren. Maar de volgende dag bij de eerste de beste bocht klapt de zekering er opnieuw uit.

Ik ben er al mee bij de garage geweest. Ze hebben de volgende werkzaamheden uitgevoerd: (quote van de nota)

"Lampen in R.A.W. controleren + bedrading en stekkers.relais.zekeringskast + aansluitingen meten en controleren. Algehele controles en metingen. Niks concreet kunnen vinden"

€104,09 heeft dit geintje me gekost. "alleen ff een nieuwe zekering er ingezet meneer" de rest waren loonkosten :-S.

Vervolgens klapt de zekering mij een paar dagen nadat ik bij de garage ben geweest er wederom uit.



Iemand van jullie enig idee waar dit aan kan liggen?


greetings,

Marcel

Geplaatst door

mvleus (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo, ik heb misschien een tip voor je:

Zit er een trekhaak onder ? Daar zit ook de richingaanwijzer op aangesloten....
Grote kans dat het in bedrading en of stekkerdoos van de trekhaak zit.
Deze stekkeraansluiting is achteraf gemonteerd en kan in de loop der jaren gecorrodeerd zijn.
Ook kan het zijn dat er 1 van de draden de isolatie is doorgeschuurd.
Af en toe komt deze, tegelijk met richting aangeven, tegen de massa aan en zo brand de zekering door.

Probeer eens om de betreffende RAW draad/ draden van de trekhaak af te koppelen.
Meestal zitten deze gekoppeld bij het achterlicht, maar je ziet vanzelf waar ze naar toe lopen..
Is de storing weg, dan weet je zeker dat het in de trekhaak aansluiting zit.....

Hoop dat je er iets aan hebt.

Succes !

redcat 0

17 jaar

Hallo Redcat,

Als eerst wil ik je bedanken voor het plaatsen van een antwoord. Bedankt!

Ten tweede: Nee, mijn auto heeft geen trekhaak, dus ook geen stekkerdoos.
En als zo'n draad de isolatie van doorgeschuurd is, hoe moet ik er in godsnaam achterkomen welke dat is?
Al die bedrading zit weggewerk achter bekleding en dashboard onderdelen.
Moet ik dan me hele interieur gaan strippen? Of is daar een makkelijkere manier voor?

met vriendelijke groet,

Marcel

mvleus 0

17 jaar

Hoi, oke het verhaal van de trekhaak is niet van toepassing

Je start altijd met het isoleren van het probleem, (ook een garage hoort dit te doen)

Heeft de alarmlicht schakelaar een goede werking tijdens het nemen van bochten ?
(even uitproberen op een stukje waar geen verkeer komt)
Is er misschien een radio/versterker aangesloten op de voeding RAW / alarmlichten ?

Is het nog niet duidelijk dan het volgende:
Bij welke kant: Links of rechts af ?

probleem verder isoleren dwz zit het voor of achteren ?
koppel ergens na je raw schakelaar alleen je achterkant af
voorkant blijft werken>(raw gaat wel sneller knipperen=normaal op 1 lamp)
doe een proefrondje heeft hij het nog dan is het niet de achtekant.

koppel nu ook de voorkant na je raw schakelaar af> er knippert niets meer. nog steeds eruitklappen dan zit het in het gedeelte tot/met je schakelaar.probleem opgelost>=de kabel naar de voorkant.
nalopen van de draad naar de voorkant dan....

ik las ergens in dit forum dat onder de achterbank waar de kabelboom loopt ook wel eens problemen geeft.

succes

redcat 0

17 jaar

He redcat,

Bedankt voor je reactie. Ik zal dit komende week of weekend eens grondig aan uitvoeren. Heb eerder helaas geen tijd voor! ben nog druk studerende ;-)

Ik zal je op de hoogte houden van de voortgang, en misschien met nog wat meer vragen komen.

Vriendelijke groet,

Marcel

mvleus 0

17 jaar

hallo Redcat,

Het ging vandaag toch jeuken, en heb besloten om m'n huiswerk deze keer maar een keertje niet te maken en m'n auto te repareren.

Ik ben als volgd te werk gegaan:

Ik heb een ampèremeter over de houder van de zekering (zonder zekering er in) geplaatst, om zo de stroomsterkte tijdens het inschakelen van de r.a.w. te kunnen bepalen.
Ik heb deze ampèremeter tussen het voorraam en het dashboard geklemd om zo tijdens het rijden de waarden te kunnen aflezen.
Vervolgens ben ik een stukje gaan rijden door de wijk. En tot mijn grote verbazing gaf de meter bij het rechtsaf slaan met de r.a.w. ingeschakeld dat de stroomsterkte opliep tot zo'n 18 ampère. Logisch dat die 10A zekering er uitklapt. Ik moet er wel bij vertellen dat dit alleen gebeurde bij scherpe bochten, en niet bij flauwe bochtjes. Dus hieruit heb ik kunnen concluderen dat het aan de rechter kant lag.

Vervolgens heb ik de zitting van de achterbank er uitgehaald, om zo bij die kabelboom te kunnen. Onder deze zitting vond ik een koppelstuk voor de bedrading van de achterverlichting incl. r.a.w. (bedankt voor die tip over die achterbank). Deze stekker heb ik los getrokken om zo het achterste gedeelte uit te schakelen.
Ik ben vervolgens met alleen de voorkant werkend rond gaan rijden. De stroomsterkte bleef nu netjes onder de 5 ampère. Ook in de scherpe bochten. Conclusie: het zat hem ergens in het gedeelte rechts achter. En wel te verstaan tussen dat eerder genoemde koppelstuk en de lamp van de r.a.w.

Dus vanaf hier heb ik de bekleding in de kofferbak verwijderd, en al snel vond ik een deel van de kabelboom naar de r.a.w. toe met een beschadigde mantel er omheen.

De kabelboom zat met speciale klemmetjes aan het chassis gemonteerd. Maar in de loop der jaren is deze kabel langs het chassis gaan schuren. Waardoor de mantel van de kabel en de verf van het chassis versleten waren.

Op dit punt waren zowel op het chassis als op de kabel sporen van vonkvorming te vinden.
Conclusie: Hier lag de oorzaak.

Kabeltje voorzien van isolatietape, en chassis ook gelijk maar even vol geplakt met tape.
Voorkomen is beter dan genezen. tijdens een paar testritjes kwam de stroomsterkte in de flauwe én scherpe bochten niet meer boven de 5 ampère uit. Dus ik denk dat hiermee het probleem verholpen is.

Ik wilde je bij deze hartelijk danken voor je adviezen.

vriendelijke groet,

Marcel

mvleus 0

17 jaar

graag gedaan...


Groeten Peter

redcat 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.