Mitsubishi Carisma: Zekering stadslicht (en tellerverlichting) links valt uit

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een vervelend euvel aan de carisma waar we de oorzaak niet van kunnen vinden.

De zekering van het linker stadslicht gaat steeds stuk en blijft stuk gaan. Waardoor het linker stadslicht, achterlicht en de tellerverlichting uitvalt.

Het lijkt erop dat er een verband is met vocht, het probleem deed zich voor het eerst voor na een flinke regenbui. De tweede keer was ook met zeer nat weer.
Het lijkt er ook op dat het probleem verband houdt met de achterklep. Het gebeurd namelijk vaak na het openen van de achterklep en het lijkt nu met de sneeuw ook pas te gebeuren als de auto warm is (m.a.w. als het ijs weer water is geworden door het opwarmen van de cabine).

De auto is al bij een garagebedrijf geweest. Die hebben de verlichting links doorgemeten, geen rare dingen gevonden. Wat ze wel hebben gevonden is vocht in de stekkerdoos van de trekhaak. Dit hebben ze weggehaald, maar dit blijkt het probleem niet op te lossen.

Ik heb al een beetje op het forum lopen neuzen. Zou er mogelijk een kabelbreuk kunnen zijn bij de achterklep, kan dit dit euvel verklaren? (het rubbertje heb ik er al afgehaald, niets bijzonders gezien)

Waar kan ik de oorzaak nog meer gaan zoeken?


{EDIT}
Na tip van een bekende heb ik er i.p.v. een 10A een 15A zekering ingezet. Misschien blijft de boel zo wel werken, anders brand er ergens een lampje door en dan weet ik het ook.

Meer tips of ervaringen blijven welkom. Want het is de vraag of dit een duurzame oplossing is.

bvrencken

Geplaatst door bvrencken (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Carisma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

limbra (565), 11 jaar geleden

Allereerst vind ik de tip van die "bekende" zeker Gèèn goede tip , door er een zwaardere zekering in te zetten , ook al is het "maar" 5A verschil.
Je kabelboom kan doorbranden of in het ergste geval je hele auto .
Indien er op je zekering kastje (of instructie-boekje) staat dat er een 10 A zekering in dient te zitten , mag je er nooit een zwaardere zekering in doen!!!.

Als je het linker stads-lampje er "tijdelijk" uit haalt , gaat de zekering dan ook kapot ?
Aangezien het achterlicht en de tellerbak verlichting ook uit valt , zit dit dus op dezelfde groep als de stadsverlichting .
Het probleem kan dus ook in je achterlicht zitten , misschien dat daar vocht / water in de verlichting unit terrecht komt .
en sluiting veroorzaakt .

succes .

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

zal wel in de kabelboom kunnen zitten bij de kofferklep dat daar een paar draden elkaar raken, anders trek de stekker eens van het achterlicht af en kijk of de zekering nog stuk gaat,maar ik ga voor de achterklep

bvrencken (0), 11 jaar geleden

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik ga inderdaad mijn geld zetten op het stuk voor stuk losmaken van lampjes. Dan weten we tenminste wat het probleem is. Ik breng jullie op de hoogte zodra ik meer weet.

mvg

B. Vrencken

@jan5047: Hoe is dit euvel te verhelpen? Is de kabelboom in de achterklep los te krijgen of moet je dan gaan knippen en draden trekken?

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

je moet de lampje's niet los maken maar de stekkers dan sluit je ook de storing uit in de fittingen, snij het rubber open en dan de beschadigde draden vervangen cq rep

mr21991 (0) PRO, 11 jaar geleden

negen vd tien keer is de bekabeling beschadigt in de doorvoer rubber, auto naar achterklep.

succes

bvrencken (0), 11 jaar geleden

Hallo,

Ik heb het stadslicht met fitting verwijderd, zekering brande na 10 min rijden door. Dus nieuwe zekering en de fitting terug geplaatst.

Ik heb de kentekenplaat verlichting verwijderd, zekering is na 45 min rijden nog steeds heel. Ik ga dus nog wat langer rijden, om er zeker van te zijn, zeg tot het weekend en dan ga ik de bekabeling nauwkeurig bekijken in de rubberen doorvoer en de breuk maken.

Ik hou jullie op de hoogte. Maar tot nu toe is de hulp van hier geweldig, want het lijkt erop dat ik naar de juiste plaats gewezen ben. Dank!!!

limbra (565), 11 jaar geleden

Lijkt er verdacht veel op dat de kentekenplaat verlichting de veroorzaker is , zeker als de zekering nu niet kapot gaat .
Misschien dat vocht / oxidatie in de kentekenplaat-verlichting sluiting veroorzaakt .

Zeker een aandachtpunt om deze verlichting eens nader te controleren , grote kans dat het controleren van de kabelboom in de doorvoer rubber
dan niet meer nodig is .
We wachten af .

bvrencken (0), 11 jaar geleden

En hij is toch weer doorgebrand... Helaas.

Ik heb nu toch even het plastic uit de kofferbak gehaald en de boom in de kofferklep visueel gecontroleerd. De kenteken verlichting is groengrijs, ik kan nergens een duidelijke breuk zien. Verder is de aardeverbinding aan de achterklep, voor zover ik dit kan beoordelen ook nog in orde. Ik zag geen corrosie op het contactpunt.

M.a.w. ik weet zo snel niet meer waar ik het moet zoeken.

Kentekenplaatverlichting - Lampjes verwijderd, brand nog door.
stadslicht linksvoor - lampje en fitting verwijderd, brand nog door.
verlichting links achter - Ziet er op het oog nog goed uit, volgende testkandidaat
tellerverlichting - al vervangen
dashboardverlichting - nog niet bekeken

bvrencken (0), 11 jaar geleden

[quote=jan5047]je moet de lampje's niet los maken maar de stekkers dan sluit je ook de storing uit in de fittingen, snij het rubber open en dan de beschadigde draden vervangen cq rep[/quote]
Hoe essentieel is dit rubber trouwens? Het dicht namelijk ook de doorvoergaten. Kun je als je het rubber gebruikt voor de gaten de rest met duct-tape aanvullen?

kaleido 1 (1660) PRO, 11 jaar geleden

Zou het rubber niet kapot snijden , heb je straks een water probleem erbij , het is lastig , kijken of je de kabel terug kunt halen uit het rubber , ducktape is voor knoeiers en aanverwante artikelen.

bvrencken (0), 11 jaar geleden

Ik heb het waarschijnlijke probleem gevonden!

Ik ben naar Richie auto-elektronica geweest. Die heeft alles doorgemeten en niets gevonden. Hij had als tip om er een zware zekering in te doen. Ja, echt... Want daar waar het gaat stinken, daar zit het. En zo heb ik het gevonden.

Ik stond voor een stoplicht op de helling, dan trek ik de handrem aan. (gewoonte) En je raad het, het gaat stinken. Wat blijkt het te zijn: De knoppen van de elektrische ramen die zitten naast de handrem. Nu heb ik geen elektrische ramen, maar de kabels liggen er wel. Die lagen onder de handrem. Het harnas (gat van 1 cm) en de isolatie (gat van 2 mm) was kapot van de zwarte draad. Dat is volgens mij de voeding voor de verlichting van de knopjes?

De oplossing is duidelijk lijkt me. Afplakken en goed aan de kant plakken. Nieuwe zekering erin. Maandag en dinsdag ga ik een behoorlijk stuk rijden. Ik zal regelmatig de handrem gebruiken bij stoplichten. Ik laat nog wel weten of het heeft geholpen. Maar ik heb het vermoeden van wel.

mvg

B. Vrencken

kaleido 1 (1660) PRO, 11 jaar geleden

Ik denk dat je , zoals ze hier zeggen , strontmazzel hebt gehad met dat advies van meneer Richie , een zwaardere zekering plaatsen en dan kijken waar het begint te roken !!! , verkoopt hij soms ook auto s ?
Belachelijk , NOOIT meer doen.

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

Het is niet te de manier ,maar om eerlijk te zijn ik heb het ook wel eens gedaan 30 jaar geleden dat ik me verloren zocht naar een storing, en inderdaad waar het gaat roken daar moest ik zijn, maar zou het nu nooit meer doen met al die moderne electronica in de auto
Toen kon dat nog

kaleido 1 (1660) PRO, 11 jaar geleden

Precies Jan
Toen repareerde je waarschijnlijk nog auto s met hamer en ijzerdraad.
Alaaf.

bvrencken (0), 11 jaar geleden

Tja, ik vond het ook niet de manier achteraf. Het stonk behoorlijk. Dus toen ook gelijk aan de kant gezet. Dus de sceptici: jullie hebben zeker gelijk.

Maar van de andere kant: waar raak je een 12 jaar oude carisma met elektrische problemen kwijt? Nergens, daar krijg je geen drol voor. Dus het was de dood of de gladiolen... Als het probleem uitblijft dus de gladiolen.

Verder zou ik zeggen voor mensen die dezelfde klachten ervaren: Doe je voordeel met mijn minder conventionele methode. Jullie hoeven nu niet zelf dit gevaarlijke grapje uit te halen, jullie kunnen gelijk onder het vloerdashboard bij de handrem kijken...

Ik laat over een week weten of de klachten uitblijven

bvrencken (0), 11 jaar geleden

Het probleem is al 500 km niet terug gekomen. Dus het lijkt opgelost. Hier kan een slotje op!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.