👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo, ik heb recentelijk een kawasaki gtr1000 gekocht en heb problemen met een langzaam leeglopende accu tijdens het rijden.
na de aankooop heb ik hem direct een grote beurt laten krijgen waarin de zekeringenkast is vervangen, en op lekstroom is gecontroleerd (en een lampje onder de aansteker is ontkoppeld omdat deze lekstroom veroorzaakte waardoor de motor ook tijdens het stil staan stroom verloor)
de dag nadat ik hem terug kreeg en hij aan de druppellader heeft gestaan, 200 km op gereden. na 100 km startte hij nog prima, na 200 km had de startmotor niet meer voldoende stroom om een volledige slag te maken.
De volgende dag startte hij wel weer. Op dat moment leefde ik nog in de veronderstelling dat het een startmotorprobleem was, dus wou hem weer terug rijden, maar na 20 km ging de voorlamp uit, en na hem aan de kant stil te hebben gezet gaf de startmotor geen enkele kick meer (behalve wat geratel:P)
ik heb hem toen bij een garage achtergelaten, en zei hebben de accu weer bijgeladen en nu doet de startmotor en koplamp het weer.
nu heeft de huidige garage ook de laadgerelaar getest en die schijnt ook goed te functioneren.
iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb ooit eens op een motor gezeten . toen ik (wat) gas gaf ging deze ervandoor. ik schoof van de buddysit en bleef waar ik was. Sindsdien nooit meer motor gereden..
Wat betreft de stroomvoorziening ervan, het volgende. De akku is bedoeld om de motor te starten en om wat zaken tijdens stilstaan van stroom te voorzien..
Een voldoende volle en in goede kwaliteit verkerende akku zal dit normaal gesproken wel doen. Behalve wanneer de akku tijdens het rijden niet of onvoldoende wordt bijgeladen. Dan zal ook de stroom welke oa nodig is voor de verlichting en de ontsteking uit de akku geput worden.. Deze raakt daardoor leeg en de motor zal als eerste daarna niet meer starten.
Het probleem moet dus gezocht worden in de dynamo (of de aandrijving ervan) deze moet zorgen dat de akku steeds weer snel wordt bijgeladen.
V oor de goede orde ook de akku kan defect zijn zodat het systeem onvoldoende werkt, maar veel voordeliger is het als blijkt dat er tussen de dynamo , akku en starter ergens een slechte electrische verbinding is welke de goede werking verstoort.
hoe heeft de garage de laadregelaar getest????
Men moet met zo veel mogelijk ingeschakelde verbruikers controleren of de akkuspanning bij draaiende motor altijd hoger is dan de akkuspanning in rust.
Afgeregelde spanning is de maximale spanning als er minimaal stroom gevraagd wordt bij maximaal toerental(verschillend per type maar bv 14,2 tot 15,2
Laadstroom is de stroom welke de dynamo levert aan alle verbruikers samen.(inclusief het beetje wat er voor zorgt dat de accu vol blijft)
Onbelaste spanning is de spanning welke een akku in rust afgeeft. een goeie en volle akku heeft een spanning van 12,6 tot 12,7 volt.In mijn tijd moest een akku soms bijgevuld worden met gedemineraliseerd(gedistilleerd) water. Als je dit kunt doen??? vul dan tot boven de platen , maar zeker niet vol..
Ik weet echt niet hoe de dynamo wordt aangedreven bij een motor, maar als de aandrijving ervan slipt??? heb je gelijk de oorzaak van het probleem te pakken.
Hier zit een zogenaamde dynostart op , een combinatie van startmotor en dynamo als ik me niet vergis.
Het vreemde is , als je hem even laat staan er wel weer spanning is.
Ik vermoed dat er ergens een weerstand ontstaat als gevolg van temperatuur.
Wat is de accu spanning , op het moment dat hij niet wil starten ?
Sluit eens een volt meter aan op de accu , ga rijden , en kijk wat er op de accu gebeurt.
cor,
ik weet niet hoe hij de laadregelaar getest heeft (ik meende dat hij zei dat hij er een lege accu mee kon laden, maar dat lijkt me sterk omdat dat tijdens het rijden dan ook zo moet zijn (tenzij hitte of accuprobleem), ik zal hem morgen nog eens vragen)
tijdens het rijden staat de verlichting altijd aan en gebruikt hij dan dus ook wel significant stroom
is jullie verdenking van de accu dat de stroom goed is zonder balast, maar sterk daalt met balast? Indien zo, behoort het probleem dan niet ook direct na het laden te bestaan ipv later pas?
kaleido,
dat beetje spanning dat er weer was na hem een dag stil te hebben, zou wel normaal zijn met batterijen en dus denk ik ook wel met akkus, het was ook immers maar een beetje. Ik denk dat de aktieradius van mijn volle akku gewoon zon 220 km was, en dat ik nog zon 20 km over had om zo ook op de terugweg aan de kant van de weg te mogen belanden :P
Zo snel als ik de motor terug voor mijn huis heb, zal ik zelf de boel eens meten zoals jullie adviseren, althans, als de garage waar hij nu staat het probleem niet al heeft opgelost en ik er mee thuis kom. Vooralsnog 200km van huis.
* dit is het servicemanual trouwens. Mijne is uit '90
11 jaar
Het komt wel vaker voor dat bij warm worden van de spanningsregelaar deze niets meer doet. Maar een test moet dat uit wijzen.
Succes.
maar het is buiten nog niet bepaald warm, 11 graden, en vooral de terugweg heb ik slechts 20 km gereden alvorens de accu zo ver leeg was dat zelfs de lamp het niet meer deed.
en je zou denken dat bij die afstand en temperatuur een dergelijk hitteprobleem niet het meest waarschijnlijke is. Sowieso zou hij de eerste x km dan nog wel geladen moeten hebben lijkt mij, wat dan weer bij de radius op komt. Wel stond het warmtemetertje al op zon 65%, maar ik weet niet hoe gangbaar dat verder is bij dit type motor en op de heenweg heb ik er niet op gelet.
Maar je hebt gelijk, ik zal het eea moeten uitsluiten door de boel te meten.
bedankt verder, iedereen :)
11 jaar
Ga rijden met een voltmeter ,maar blijf in de buurt ! Het gaat er niet om dat de motor warm wordt maar de omvormer/ gelijkrichter.
Dit ding is in kunststof dichtgegoten en aan de zichtkant met koelribben voorzien.
Er zijn ook laadindicaties te koop met ledlampjes die het voltage aan geven.
Succes.
Het meten ben ik zeker van plan, maar ik veronderstelde dat de spanningsregelaar warm werd door de hitte van de motor, maar igv koelribben produceert het idd zelf ook een bult hitte.
accu-indicatorlampjes, wat een goed idee. Dat moet ik meteen maar eens maken/aanschaffen want dat is bijna wel net zo primair als een brandstof-indicator, zeker in mijn geval (en het is niet alsof die megakuip daar geen ruimte voor heeft :P)
*hebbes :) www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/universele-onderdelen/m663910427-auto-volt-meter-accu-en-dynamo-tester-digitaal-led-display.html
11 jaar
Jaren terug zo'n led-setje eens op een H.D gemonteerd . Je kon de km .teller er op gelijk zetten . Na precies 50 km kwam het probleem en met licht aan,wat niet uitschakelbaar is, stond hij na een uur stil .
Bestond niet dat de gelijkrichter de oorzaak was!!!! Honda kon er ook wat van.
Toch wel.
het klinkt misschien stom maar wat is er nog standaard aan de verlichting
te zware verlichting bijv heeft ook van die rare dingen tot gevolg (te licht ook)
heb zelf een Suzuki us import daar hadden ze de running lights afgehaald
en andere dingen gedaan om hem te importeren
kon bij mij de klok er gelijk op zetten
eerst achterlicht stuk koplamp stuk accu opgeblazen
heb lang geduurd voordat ik dat voor mekaar had
11 jaar
Het ding is inderdaad us import, verder een beetje lastig om te achterhalen wat de oude eigenaar er over te melden heeft, want die had hem slechts een maand op zijn naam staan kwam ik bij overschrijven achter. Verder eenvoudig genoeg om te controleren dus zodra ik dat ding weer thuis heb zal ik daar ook zeker naar kijken, bedankt voor de tip.
11 jaar
Toch nog maar wat meer theorie.
Een goede geheel geladen accu heeft na enkele uren rust een spanning van 12,6 tot 12,7 volt..
Een hogere spanning wijst meestal op een defect aan de accu. Dit defect kan veroorzaakt zijn door een te hoge laadspanning.(spanningsregelaar.)
Een lagere spanning wijst meestal op een onvoldoende geladen accu. of soms ook een defecte accu.
Onvoldoende bijgeladen kan komen door onvoldoende capaciteit van de dynamo of door onvoldoende tijd om bijgeladen te kunnen worden.
Om te weten waar je moet beginnen met zoeken? is het verstandig een losse voltmeter direct bij de + en de - pool van de accu aan te sluiten.
Tijdens het starten zul je zien dat de akku spanning zakt. (er gaat een behoorlijke stroom door de (dyna) starter.
Als de motor zelfstandig draait, zul je zien dat de accuspanning weer iets oploopt.Zolang die spanning lager blijft dan 12,6 volt laadt de dynamo de accu niet of onvoldoende op. Door gas te geven produceert de dynamo meer vermogen en de spanning zal stijgen. De accu laadt nu bij.
Door wat extra verbruikers in te schakelen zul je zien dat dit pas bij een hoger toerental gaat gebeuren.
Om de accu en bv de lampen te beveiligen tegen te hoge spanning is de dynamo voorzien van een zg spanningsregelaar. Deze zal zorgen dat het laden minder wordt als de spanning te hoog wordt.In de praktijk zal dit pas gebeuren als de akku vol is.. (en natuurlijk al eerder als er buuiten de ontsteking geen verbruikers zijn ingeschakeld..
In dit geval zul je misschien merken dat alles correct verloopt, totdat de (electronische) spanningsregelaar warm is geworden(door het gebruik) Dit is wat Punt bedoelt..
Nou, het is me gelukt om tijdens de storm van afgelopen donderdag de motor naar huis te rijden (wel spannend :)
[img]http://bin.snmmd.nl/m/m1nxdeea5dpg_std64...[/img]
en heb inmiddels ook wat meer kunnen troubleshooten.
Zoals ik al vertelde heb ik de sigarettenaansteker-voltmeter gekocht, echter heb ik die onderweg naar huis nog niet kunnen gebruiken omdat de garage blijkbaar de hele sigarettenaansteker ontkoppelt had. Met wat improvisorisch gepruts onderweg toch nog wat toetsmomenten gehad.
Ik had tevens een powercube accu met inverter en acculader bij me en heb die 4 keer moeten gebruiken, althans, 4 keer werd ik door een te hete motor naar een parkeerplaats gedwongen (ik neem aan dat dit kwam doordat de fan uitviel omdat het telkens opeens heel snel veel heter werd.. binnen minuten van 80% (in het wit)-> 120% (voorbij het rood) bij een constante 3500 toeren bij 110 kmph) (de koplamp werkte steeds nog wel,.. helaas heb ik de eerste 2 keer dat ik op die motor zat niet op de warmtemeter gelet dus ik weet niet of dit toen ook al speelde, maar waarschijnlijk wel) De motor startte wel steeds goed na telkens zon 20 minuten laden.
De momenten van dit hitteprobleem vielen niet echt te voorspellen, de ene keer was dit na 40 km, toen na 100 en de laatste keer na 20 km al.
Slechts na thuiskomst heb ik met de meter aangesloten en zonder hem eerst bij te laden, geprobeerd te starten, en toen sprong de accu van 12.* volt naar 0.* volt en gaf de startmotor een halve slag.
Ik heb de accu vervolgens uit de motor gehaald, en deze zonder bij te laden een nacht op de sigarettenaansteker-voltmeter aangesloten. Hij is de hele tijd 12.5 volt geweest.
Zojuist heb ik een zware 24v , 150 watt dc motor aangesloten met de voltmeter erbij, en sprong hij van 12.5 naar 11.8, en na een minuutje deze load herstelde hij naar 12.3.
op dit moment heb ik de accu aan de lader, en in de eerste 5 minuten liep hij op van 12.3 naar 14.2, na 10 minuten schommelt hij tussen de 13.8 en 14.2 en geeft de lader aan dat hij 75% vol zit. Nu precies een uur aan de lader schommelt hij tussen de 14.4 en 15.0 (alles gemeten met de lader(DHC sc5e) nog steeds aangesloten )
ik had inmiddels idd al begrepen dat een snel stijgend voltage reden is voor verdenking, ..en die 12.x volt naar 0.x volt natuurlijk ook.
zichtbare aanslag of sediment zie ik echter niet. al is de aanslag ook wel erg moeilijk met het blote oog te zien (niet denk ik) en daar zou volgens mijn boekje dat snelle hoge voltage op wijzen.
Het vloeistof niveau en de contacten zijn verder goed maar een hydrometer voor meer tests heb ik niet.
Zodra de accu weer gevuld is sluit ik de voltmeter aan voor tijdens het rijden en zal dan wat beter testen wat er wanneer nu precies gebeurt.
*zojuist een kleine 5 km mee gereden. direct bij het stationair draaien liep hij op naar 14.0, bij ieder stoplicht telde hij weer bij, het laagste moment was ergens in de 12v, en aan het eind vd rit 13.4. Ik had geen startmotor of hitte problemen.
Het begint dus steeds meer te lijken dat het verhaal van punt klopt, al correspondeert volgens mij de 12.x -> 0.x drop op het moment dat de startmotor niet meer werkt aan het eind van een lange rit, niet met zon laadprobleem, .. toch?
nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken iedereen :)
11 jaar
De zandstorm is gaan liggen . Ben je al wat wijzer geworden.??
Groet.
nee nog niet. heb sindsdien slechts korte ritjes gemaakt en dat gaat prima maar het ziet er voorlopig even niet naar uit dat ik tijd heb om langere ritten te testen dus ik heb het even op de lange termijn gegooid.
zodra ik meer weet laat ik het hier uiteraard ook even weten :)
bedankt voor je interesse.
11 jaar
Koelsysteem??? Stel dat het niet voldoende bijladen en het warm worden wooerdt veroorzaakt door hetzelfde euvel........
Ik heb gelezen dat het een watergekoelde 4 cilinder motor betreft.. De koeling van de motor wordt verzorgd door de radiateur. De koelvloeistof in het motorblok wordt tijdens het lopen van de motor opgewarmd. Een circulatie pomp (waterpomp) moet er voor zorgen dat de (opgewarmde) koelvloeistof kan circuleren, (motorblok en radiateur) De buitenlucht welke door de radiateur blaast (rijwind) zorgt er voor dat de koelvloeistof erin afkoelt.. Bij onvoldoende rijwind?? en als daardoor de temperatuur in de radiateur te hoog wordt, zal de electrisch aangedereven fan voor extra wind moeten gaan zorgen(afkoeling van de radiateur) Een in het systeem geplaatste thermostaat( temperatuur gevoelige afsluiter) moet er voor zorgen dat het koelwater pas gaat circuleren als de motor op bedrijfstemperatuur is...
De volgende gebreken zullen de goede werking van het systeem nadelig beinvloeden..
Geen of onvoldoende circulatie van koelvloeistof.
Kan komen door te weinig koelvloeistof of lucht in het systeem.
Of door verstopping van de radiateur, het motorblok of niet openen van de thermostaat.
Slecht of niet werken van de waterpomp (problemen met de gezamelijke aandrijving ervan met de dynamo????)
ook kan door uitwendige vervuiling van de radiateur de rijwind en de fan onvoldoende effectief zijn..
Circulatie of thermostaat zou kunnen.. hij gaat vrij snel naar 75% warmte(door thermostaat), maar blijft daar vervolgens wel heel stabiel staan, daardoor lijkt me dit niet waarschijnlijk
Te weinig koelvloeistof of lucht in het systeem zou kunnen, zeker als ik de eerste keer net zo snel op rood stond en vervolgens stug 100 km door heb gereden zonder dit te hebben opgemerkt. echter, is dat wel de eerste rit na een grote beurt waar ze dat als het goed is vakkundig hebben vervangen.
een vieze radiator zou denk ik in een onmiddelijk hitteprobleem moeten resulteren maar zal ik idd eens controleren.
Ik denk zelf dat het de fan is die halverwege stopt te functioneren door te weinig stroom, zeker als je nagaat dat ik zelfs even zonder voorlamp heb gestaat. maar de laatste lange rit was wel met windkracht 9, en er zou dus voldoende passieve koeling moeten zijn zou je denken (al is er natuurlijk ook weer arbeid vereist om tegen de wind in te gaan) Wat dat betreft lijkt circulatie toch weer een optie (al zou warmer minder weerstand moeten betekenen volgens mij, en obstructies dus een minder groot probleem)
11 jaar
blijft dus over (tijdelijk) onvoldoende circulatie koelwater door niet of onvoldoende werken van de waterpomp,, slippen oid...
Vandaag heb ik me verdiept in het koelsysteem en wat blijkt.. kurkdroog :P
althans, het reservoir was kurkdroog, maar er past volgens het boekje 3 liter in, en hij was bij 1 liter vol.
echter, na 10 km rijden kwam ik thuis met een fluitketel (op het 5km punt nog gestopt zonder problemen).
Na een uurtje afkoelen met koelvoloeistof bijgevuld, en er ging wederom precies een liter in.
De vraag is dus nu of die eerste liter verdwenen is, of dat die eerste liter in de leidingen is opgenomen waardoor er in het reservoir weer ruimte was voor nieuwe vloeistof. Morgen maar weer een stukje rijden en eens zien hoe het er dan voor staat, maar pas bij de 4de liter weet ik of het verdween of niet.
het electriciteitsprobleem is daarmee dus wel opgelost (althans, dat hij niet meer laadt. dat bleek dus idd een te warm geworden regelaar te zijn, maar niet als gevolg van een defecte regelaar dus, maar gewoon een veel te warme motor.) (al heb ik de 100+km test nog niet gedaan).
Uiteraard ben ik dus oerstom, maar ik had echt gedacht dat het standaard in een grote beurt zit (stond achteraf ook niet op de factuur).
11 jaar
verzeker jezelf er van dat er geen lekkage is want anders heb je eerdaags grotere problemen
11 jaar
Het grote voordeel van een motor boven een auto is, dat je hem kunt kantelen, en zodoende kunt constateren of er ondanks vullen nog lucht in zit.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Motorfiets Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar