Ik heb een Honda VFR staan waarvan de battery soms plots leegtrekt . Dus tijdens het rijden geen probleem , de battery kan soms dagen meegaan , soms ook niet ( deze is al eens vervangen ) Iemand soms een idéé waar ik moet zoeken ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lek stroom controleren, laadspanning controleren
geen dashboard lampje of kofferbakje lampje dat blijft branden
Dalemans dit is een gekend probleem bij de honda vfr.
ooit hebben wij ditzelfde probleem gehad op een van 99
daar was de regelateur kapot.
maar ook kan het zijn dat je dynamo soms gewoon niet wilt.
wij zijn toen bij een dealer gaan horen omdat we het echt niet meer wisten.
daar konden ze het ons wel gewoon vertellen.
en ook vertelden ze ons dat er toen die tijd een terugroepactie was die pas heel laat tevoorschijn is gekomen.
wie weet heb je geluk en krijg jij dit zo gratis en voor niks gerepareerd.
maar eerst en vooral als et niet zo is dat het gratis gedaan wordt zou ik beginnen met de regelateur te vervangen. (die dingen gingen het snelste stuk)
is het dat niet zoek je naar een dynamo.
en dan is je probleem opgelost
grtz
Ik heb de motor bewust een week laten staan , kontakt eens opgezet en niets meer ,zelfs geen kontakt lichtjes . Dus de battery trekt gewoon bij stilstand leeg , iets moet er de battery leeg trekken terwijl kontakt afstaat .Gedacht aan een kopotte battery , maar deze zou nog maar een jaar oud zijn en ook om deze reden vervangen .
13 jaar
doe nou gewoon ff meten op lekstroom ,zoals renault monteur ook al schreef , dan weet je het zeker en dan pas iets gaan vervangen .
frans
13 jaar
@dalemans dat van een week de motor laten staan zegt dus helemaal niets.
anders ga je enkel met je inschrijvingsbewijs naar de dealer en laat je daar op basis van het chasissisnr eens kijken hoe of wat.
@art-52 als een alternator de ene moment niet laadt en de andere wel zoals in deze situatie hoogstwaarschijnlijk het geval is hoe ga je dan lekstroom meten als de batterij al plat is als de motor wordt stilgelegd????????????????
leg me dat eens uit
ik heb dit probleem zelf eens moeten uitzoeken en opgelost gekregen.
verder aan u nu hoe meet ik een lekstroom met een lege batterij leg me dat uit en ik geloof je
en nee dat heeft niets te maken met hoelang de motor al stilstaat.
dit is een gekend probleem bij de honda motordealers met deze motor.
professional,
ik heb ook niet beweerd dat het geen gekend probleem is ,
als motor stil ligt en accu plat , dan valt er weinig te meten , maar motor overstarten met behulp van een accupack of tweede accu is toch ook het probleem niet . volt meter eraan effe stuk rijden , dan zie je ook onder het rijden wat hij bij laadt , bij thuiskomst is accu alweer redelijk vol en dan lekstroom meten , niet zo moeilijk toch ????
is de accu nog wel o.k ?
het is maar een idee .... van een sleutelaar
13 jaar
ik heb de accu 24 u op charge gezet .Dan de lekstroom gemeten en kom op 2 mA , als ik de zekering van t' klokje verwijder gaat de meter naar nul .Dus tot daar alles normaal . Laten draaien en dan kom ik op 800 toeren op 14 V. en naar 5000 t. op 19,5 V. dus is de spannings regelaar kapot en vermoedelijk ook de battery , maar voor het ogenblik ( omdat deze juist 24 u aan charge heeft gehangen ) kan ik dat niet meten deze geeft nu netjes 13,5 V. aan . Vermoedelijk gaat deze de volgende dagen zakken en daardoor komt hij altijd met een platte battery te staan . Ik hoop dat mijn logika klopt en bedank jullie voor de steun, maar laat zeker nog weten hoe het verder afloopt Gr. Jan
13 jaar
hoi jantje,
spanningsregelaar kun je ook doormeten als je dat nog zou willen, google maar even indien geinteresseerd .
je moet alleen in de gaten houden dat het voltage niks zegt over de toestand van de accu wel het amperage , elke garage heeft wel zo.n ding om het amperage te meten onder belasting . toch even laten doen alvorens een nieuwe te kopen.
succes frans
13 jaar
19 volt ? dan is regelaar naar zijn grootje.
Dit verklaart ook meteen de lekspanning een dynamo is tenslotte permanent aangesloten op het stroomciruit ook als de auto niet draait, dus een minimale lekspanning over een diode kan dit al veroorzaken.
Electronische componenten kunnen al na gelang te de temperatuur ook wel of niet functioneren dus vandaar ene keer wel en andere keer niet.
Volg de tips van de profs hierboven en vervang wat nodig in dit geval regelaar of beter incl dynamo .
Art-52 bij 19 volt heeft meten geen zin meer, deze is gewoon stuk
Regelaar is idd naar zijn grootje, het betreft een Honda kwaal. (Rij zelf ook een Honda )
Gr. paul
Het gaat me toch minstens een week duren vooraleer ik aan een nieuwe spannings regelaar geraak . Ik heb de battery afgekoppeld , dus zal ik na een week wel zien of er nog iets op zit ,maar ik vermoed dat de spanning langzaam zal doven . Gr Jan
13 jaar
Nou ja als je de accu afkoppelt kan er ook weinig lekken he :D
Maar wel vervangen idd met 19 volt laadspanning is deze accu en de rest van je elektriek zo naar de knoppen.
ennuh probleem opgelost............
frans
13 jaar
Heb juist een nieuwe spanningsregelaar binnen ,maar zal voor de loop van de week zijn om het te monteren en uit te proberen .Ik hou jullie op de hoogte , Jan
13 jaar
Spanningsregelaar geplaatst en laten draaien op rolanti 14 v en bij verhoogd toerental daalt hij naar 13,5 v . Dat lijkt me eerste klas , nu nog afwachten of de batterij geen schade heeft opgelopen . Voorlopig start hij we zullen wel meer zien na enkele proefritten , Groetjes en bedankt voor de steun , Jan
13 jaar
Het was inderdaad de spanningsregelaar
7 jaar
Nog snel opgelost....bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Motorfiets Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar