Ik heb een probleem met mijn kawasaki zx-10 uit 1988.
Een kleine 3 mnd geleden heb ik sinds tijden weer eens een rondje gereden met een kamaraad.
De zx-10 van de druppelaar af, en starten........tijdens het wegrijden bemerkte ik al snel dat de kawa wat rauwig liep, en dat ik een paar pk´s miste!
Logisch, want hij had immers een behoorlijke poos stil gestaan.
Als ik wat hoger in de toeren kwam, begon nr 4 weer mee te doen, en had ik het idee dat de ´vuiligheid´ er wel uit was.
Afgelopen weekend had ik een motortochtje vanuit mijn werk geregeld.
Kawa weer onder de druppelaar vandaan, ff poetsen, starten.........en starten........en.........accu leeg!
Potverdorie, snel de kawa naar de weg geduwd, Carisma er naast, kabeltjes aangesloten, starten......en ja hoor er kwam weer geluid uit mijn Sebring!
Ik had echter al weer door, dat ik weer minimaal 1 cilinder mistte.....tank volgegooid met superplus, en snel naar mijn collegaas.
We begonnen de tourrit, en ik was ervan overtuigd dat de 4e cilinder spoedig weer mee zou doen, maar helaas.........dus niet.
Na een km of 90 ben ik afgehaakt, de kawa begon steeds meer naar de benzine te meuren, en ik kon een gsx600f nog net aan bijhouden........tijd om naar huis te sturen!
Vandaag mijn bougies gechecked, maar zien er alle 4 normaal uit, had verwacht dat daar het probleem zou zitten maar helaas.
Mijn luchtfilter verwijderd, en wat mij wel opviel, was dat het luchtfilter van binnen behoorlijk naar de benzine rook!
Ik had nu ook mooi zicht op de achterzijde van mijn carbs, en daar vond ik ook weinig bijzonders.....nog wel de aftapplugjes (inbus) aan de onderzijde van de flotterkamers even open gedraaid, om te kijken of er geen troep uitkwam, maar niets dan schone benzine!
Wie kan mij een beetje op weg helpen?
Waar kan het aan leggen dat mijn kawa nu in een hoger toeren gebied de 4e cilinder niet meer aanspreekt?
Bvd, Ebel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ebel is de vacuumgestuurde kraan nog 100% ? Die stank komt van de benzine die in het carter zit.Check ook de membramen van de carb. gasschuiven. Succes.
Ik zal er naar kijken, maar 4 nwe bougies kan zeker geen kwaad denk ik, die vervang ik sowieso, en een nieuw luchtfilter, oliefilter en brandstoffilter.
De zx-10 heeft namelijk lange tijd stil gestaan, word hij niet beter van.
Die membramen, waar kan ik die vinden?
En hoe check ik de juiste werking van mijn kraan? Die heb ik standaard op res. (reserve) staan.
Bedankt voor je reactie.
Gr, Ebel.
13 jaar
Even de bougie-dop van de 4e cilinder loshalen en een 5e bougie aansluiten/ op de cilinderkop leggen om te zien of je bij deze cilinder nog vonken hebt.
Het kan zijn dat een spoel in de bobine defect is*.
Met een voltmeter in de stand 'weerstand meten' moet je zowel in de primaire spoel als in de secundaire spoel een eindige weerstand meten: Weerstand oneindig betekent een defecte spoel.
*) Als dat het geval is heeft je ZX-10 op slechts 2 cilinders gelopen, want elke bobine voorziet 2 cilinders van vonken ...
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Motorfiets Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar