Motorfiets: Suzuki GS500E 1996 met mysterieus olieverbruik/verlies

Hallo allemaal,

ik heb hier een Suzuki GS500E uit '96 met een mysterieus probleem.

Hij verliest of verbruikt op een of andere manier op een paar honderd km ruim 500cc tot 800cc olie. Tijdens het rijden is er geen zichtbare blauwe rook. Wel een keer tijdens het flink optrekken een bruine pluim gezien tijdens het ontkoppelen.

Ook zijn er geen zichtbare sporen van lekkage. Als de motor een tijdje stil heeft gestaan is het oliepeil ook nog goed. Tijdens een rit van +/- 100km om de dijk tussen Lelystad en Almere (+/- 80km/u) heeft hij vrijwel geen druppel gebruikt. Maar op de 110km snelweg naar Den Bosch heeft hij bijna 400cc verbruikt/verloren.

Ik heb geen flauw idee waar ik dit moet zoeken. Hoewel ik het waarschijnlijk niet zelf op kan lossen wil ik wel weten in welke richting ik moet denken, voor ze zomaar allerlei onderdelen beginnen te vervangen.

Alle suggesties zijn welkom!

RvL

Geplaatst door RvL (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Motorfiets Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Het eenvoudigst is het om even de carterontluchting te controleren. Loopt van carter naar luchtfilterbak. Heb dit eens met een Honda 450cc gehad, slang zat helemaal verstopt en na schoonmaken olieverbruik weer nihil.

RvL (0), 17 jaar geleden

Ik kan het inderdaad altijd eens controleren. Luchtfilterbak zit onder het zadel als ik me niet vergis, dus dat moet te doen zijn ;)

Bob Schuld (0), 17 jaar geleden

Roy wij hadden hetzelfde. Waarschijnlijk lekken je klepstoters een beetje.
Wanneer je je gas sluit (vooral snel,bv bij schakelen) trek je een vacuum in je cilinder en bij lekkende klepstoter wordt er olie getrokklen van de bovenkant van de kop via de klepstoters in de cilinder die vervolgens verbrand.
Remedie : vervangen van klepstoter keerringetjes boven op je kop.
Als je niet ervaren ben moet je dit laten doen want het is een lastig klusje en je moet je nokkenas lichten.

Bob

RvL (0), 17 jaar geleden

Ik zal er eens naar (laten) kijken.

Maar ik blijf het een heel raar probleem vinden. Een voorbeeld: een paar weken terug. Olie gepeild en op pijl gebracht voor we van Lelystad naar Den Bosch gingen. De volgende dag in Den Bosch olie weer gepeild, moest 600cc bij! Vervolgens van Den Bosch naar Lelystad gereden. Een paar dagen later weer gepeild en wat denk je? Geen DRUPPEL verbruikt....

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

Even met Google zoeken, er zijn een paar duitse site's over de GS500E, olieverbruik komt vaker voor bij deze motoren. Misschien wordt je op de andere site's wat wijzer.

Suc6

Pro karel (0), 17 jaar geleden

Test

wiemer (0), 17 jaar geleden

Roy,

Kan het zijn dat je motor er al een heel aantal kmpjes op heeft zitten? Vroeger bij de Yamaha's die ik kende deed de olieschraapveer het dan slecht.
Langzaam rijden, laag verbruik per km, flinke tocht bijv. in Duitsland -> fors olieverbruik. Dan waren de zuigers en cyl. nog prima.


wiemer.

RvL (0), 17 jaar geleden

De motor heeft uit mijn hoofd zo'n 45000km gereden.

Laatst mee naar een bevriende monteur geweest en die wist ons te vertellen dat het waarschijnlijk aan de zuigerveren ligt, wat een dure reparatie zou betekenen. Aangezien we dat de motor niet meer waard vinden, vullen we gewoon de olie maar bij tot hij of op (de motor dan) is, of we een andere leuke motor vinden, die binnen het budget valt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Motorfiets Overig of stel zelf een nieuwe vraag.