Nissan Primera: Achteras scheef?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V 96kW/131pk

Beste mensen,

Ik zit met een probleem en ik weet niet waar het hem in zit.

Ik zal alleen het probleem schetsen en niet de oplossingen die ik al geprobeerd heb om te kijken of er dezelfde ideeen over zijn, maar met misschien andere details die ik over het hoofd heb gezien.

Kort door de bocht:
Mijn primera staat scheef.....

Uitgebreid:
Op de een of andere manier staat het achterwiel aan de bestuurderszijde verder naar buiten als het achterwiel aan de passagierszijde. Daarnaast lijkt het ook of de auto naar links overhelt (alsof ik een bocht naar rechts maak) als je er achter staat.

Graag had ik jullie ideeen en adviezen over deze kwestie.

Bij voorbaat dank!

Ron

rajaalderi

Geplaatst door rajaalderi (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

nou als eerste de uitlijning van voor en achteras controleren dan moet aan de hand daar van gezien kunnen worden wat er scheef is.

groetjes jan.

rajaalderi (0), 12 jaar geleden

Beste Jan,
Bedankt voor de reactie, maar ik heb een starre achteras, daar is niet veel aan uit te lijnen...


Heb er trouwens afgelopen donderdag nog gloednieuwe schokdempers onder gezet.
Ik ga vandeweek eens bij een autoschadehersteller langs, vragen waar het hem in zit....

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

ook een starre as kan krom zijn of er niet goed onder staan.
deze heeft ook een afstelling en deze wordt met het uitlijnen ook gecontroleerrd of deze binnen de fabrieks gegevens zit.

groetjes jan.

rajaalderi (0), 12 jaar geleden

Ok, dan laat ik dat maar eens checken vandeweek...

rajaalderi (0), 12 jaar geleden

Gisteren bij een "bandenboer" geweest en die zei tegen mij dat uitlijnen geen optie is, alleen de as axiaal verschuiven, maar daar schiet ik niks mee op...

In het directe licht ben ik er nu wel achter dat mijn linker achterscherm verder naar binnen staatm dus dat verklaard het aanlopen....

Alleen nu weet ik nog altijd niet waarom hij scheef staat..... zou dat ook aan de schokdempers voor kunnen liggen? want die heb ik nog niet vervangen, alleen achter.

erik007 (0), 12 jaar geleden

hmmmm misschien oude schade auto????

erik007 (0), 12 jaar geleden

hmmmm misschien oude schade auto????

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ga er eens mee naar een schade bedrijf en laat die eens kijken.

rajaalderi (0), 12 jaar geleden

Het is inderdaad een oude schadeauto.

Maar ik heb gisteren nog eens naar de voorzijde gekeken (want voorheen concentreerde ik me alleen op achter) en het viel me op dat daar de ruimtes tussen band en rand daar ook aanzienlijk verschillend waren (een vinger en een beetje; en ik heb niet echt kleine handen).
Ook ben ik er een beetje omheen gelopen en eens goed naar de stand van de auto gaan kijken. Ik heb het idee dat hij naar links voor "duikt." Dus, mijn conclusie is nu dat de schokdempers voor ook echt vervangen moeten worden.

Ik heb al nieuwe dempers (en jongere veren) liggen, maar ik moet nog tijd en ruimte maken om ze te vervangen. Ik denk dat hiermee wel het grootste probleem opgelost zal zijn.....

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Ron ,kijk ookeens naar de reactie-stangen aan voor- en achteras.Krom is niet goed,maar zijn wel te richten.Ook de afstand tussen voor en achterwielen is belangrijk. Groeten.....

rajaalderi (0), 12 jaar geleden

Pfoe, ik heb hier nooit meer een ractie gegeven.

Mijn excuses.

Ik heb alle schokdempers vervangen en dit scheelde wel, maar lostten niet het probleem op.

Nu ben ik eens beter gaan kijken naar het plaatwerk en het is echt zo dat de linker wielkast verder naar binnen staat. Dus de oplossing is omrollen of wegslijpen van de wielkastrand.....
[url=http://postimage.org/image/hu7oaqklv/][img]http://s13.postimage.org/hu7oaqklv/IMG_2...[/img][/url]

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Als ik zo naaar de maat van de wielen kijk,hoort dat er absoluut niet onder.
ik vraag me af of dat niet je probleem is.

rajaalderi (0), 12 jaar geleden

Ik heb voordat ik ze kocht gerekend wat pastte. En normaliter, met ongeroerde wielkasten zou 7,5J ET35 moeiteloos moeten passen. (Dat waren de maten van de wielen die ik bij aanvang van dit onderwerp had)

Deze (weer andere) zijn 7,5J ET40, dus staan 5mm verder naar binnen. 3 van de vier passen meer dan goed, alleen bij die ene wielkast gaat het maar net....

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik weet niet wat originele ET-waarde is van dit type.
Maar je mag maar ±5 afwijken van het origineel.
Is dat meer,dan kun je dit soort problemen krijgen.
En dat beinvloed ook sterk de rij eigenschappen van de auto.

rajaalderi (0), 12 jaar geleden

Originele wielen zijn 6,5J ET45

Even om misverstanden te voorkomen: de wielen op de foto zijn niet de wielen waar ik het over had toen ik onderwerp opende.
En men moet niet vergeten dat de wielkast die het probleem gaf een paar millimeter verder naar binnen staat als het origineel.

Echter, de wielen waar ik het topic over opende kwamen onder eenzelfde type primera vandaan welke er nooit problemen mee had.

Ik weet niet waar u het heeft geleerd dat max 5mm afwijken maximaal is? Ik val u niet aan, maar ik weet uit ervaring dat 9 van de 10 keer een veelvoud hiervan geen enkel probleem is. Meten is weten ;)

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Wat is een veelvoud!
Meten is weten?.
Wat meet u dan?.
Het is levens gevaarlijk om boven of onder die 5 te gaan.
Het beinvloed dermate sterk het rijgedrag en de krachten nemen onevenredig toe op het onderstel!.
Dit kan in noodsituaties leiden tot gevaarlijke situaties en of afbreken van delen van de wielophanging.
Maar goed,dat is voor een ieder zijn eigen verantwoording.
Sterker nog,u moet zelfs gaan rommelen aan de wielkasten om het passend te krijgen.
Dit probleem heeft u namelijk niet met originele wielen,toch?.

rajaalderi (0), 12 jaar geleden

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer u niet de les te lezen, maar ik probeer u alleen duidelijk uit te leggen hoe ik er naar kijk voordat hier van een mug een olifant wordt gemaakt.

[quote=primera p11]Wat is een veelvoud![/quote]
3 maal zoveel genoeg? ET40 = 5mm verder naar buiten en 7,5J is een inch, dus 25,4mm breder, dus 25,4/2 + 5 = 17,7mm

en zelfs meer, want als het wiel een inch breder is en de ET-waarde 10mm kleiner, dan staat het wiel 25,4/2 + 10 = 22,7mm verder naar buiten. en in het geval van een ongeschonden primera gaat dat prima.
Sterker nog, een medelid van Nissanclub Nederland heeft regelmatig op volle snelheid de Nürburgring gereden met deze wielmaat zonder dat dit problemen opleverde... Ik heb van hem ook de set wielen overgenomen (zie onderstaande foto)

[img]http://i221.photobucket.com/albums/dd106...[/img]

en snapte daarom in eerste instantie mijn probleem niet. Daarna keek ik dus naar het andere eind van het probleem en zag dat daar de oorzaak in zat (die wielkast). Inmiddels heb ik, zoals al eerder vermeld, deze wielen weer verkocht aan een ander NCN-lid en heb ik zelf de, 5mm verder naar binnen staande, set op de foto van een paar berichten terug gekocht.

[quote=primera p11]Meten is weten?.
Wat meet u dan?.[/quote]
De afstand vanaf het montagevlak van de naaf in beide richtingen rekening houdende met de diameter van het wiel en de meest ongunstige positie van het wiel.

[quote=primera p11]Het is levens gevaarlijk om boven of onder die 5 te gaan.
Het beinvloed dermate sterk het rijgedrag en de krachten nemen onevenredig toe op het onderstel!.
Dit kan in noodsituaties leiden tot gevaarlijke situaties en of afbreken van delen van de wielophanging.
Maar goed,dat is voor een ieder zijn eigen verantwoording.[/quote]
Daarentegen worden de krachten in de band en het wiel over een groter oppervlak verdeeld....
En gezien de veiligheidsfactor die destijds gehanteerd werd toen alles nog overgedimensioneerd werd (daarom gaan auto's uit die tijd vaak langer mee als de huidige generatie) zou ik daar als ik u was 's nachts niet wakker van liggen.

Daarnaast vind ik het trouwens dan erg vreemd dat Nissan in 1998 ter ere van de winst in het BTCC en STW kampioenschappen speciale uitvoeringen van de Primera heeft uitgebracht (vooral in Duitsland, namelijk de STW Edition) welke uit de showroom rolden met 7,5J ET40 BBS wielen en ook 30mm verlaging als het echt zo gevaarlijk is.

[quote=primera p11]Sterker nog,u moet zelfs gaan rommelen aan de wielkasten om het passend te krijgen.
Dit probleem heeft u namelijk niet met originele wielen,toch?.[/quote]
Nogmaals: het is alleen die ene wielkast aan de achterzijde die door een reparatie in het verleden ±1cm verder naar binnen staat als origineel.


Mocht u deze discussie voort willen zetten, graag via email zodat niet dit hele forum wordt volgespamd....

rajaalderi (0), 12 jaar geleden

Even voor het algemene verhaal, de "oplossing":

Door reparatie in het verleden staat een van de wielkasten aan de achterzijde ±1cm verder naar binnen als origineel. Hierdoor lijkt het alsof de wielen niet goed in het midden staan, maar dat is dus wel het geval.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ook weer opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.