Nissan Primera: afslaan na starten warme motor/ intrappen koppeling

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: QG18DE

Ik heb het volgende probleem. Als ik mijn Primera wil starten met koude motor is er niets aan de hand.

Als ik echter de motor wil starten als deze nog warm is, dan wil deze nog wel eens zover in toeren zakken dat de motor weer afslaat. Ook heb ik ditzelfde als ik bijvoorbeeld van de snelweg afkom en de koppeling intrap bij +/- 3000 toeren en deze terug laat vallen.

In mijn vorige auto (Opel Vectra 1.8xe van 1996) werd het toerental opgevangen tot +/- 1000 toeren en daarna terug naar stationair (700- 800 toeren). Het is net alsof dit niet gebeurd bij mijn Primera. Ik heb vaak in Primera's gereden waar dit wel gebeurde, dus kan iemand mij uitleggen wat er aan de hand zou kunnen zijn? Het is namelijk erg irritant om steeds weer opnieuw te moeten starten.

Ik hoop dat iemand mij een oplossing kan geven.

Groet, Shadowranger

Shadowranger

Geplaatst door Shadowranger (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

buzzin (0), 17 jaar geleden

Ik ken dit type auto niet, maar dit is mijn ervaring:
Mijn mazdatje viel steeds uit bij het intrappen van de koppeling (en inderdaad vlak na het starten soms)
Na veel zoeken tot de conclusie gekomen dat ik het gasklephuis schoon moest maken.
Na deze en alles er omheen met wasbenzine te hebben schoongemaakt was de klacht weg.

Gaskabel volgens, gasklephuis de-monteren, TPS (Throttle Position Sensor) los maken (accuklemmen los, of minstens geen contact aan!), hele boeltje schoonmaken (ook motor en luchtslang kant buiten het huis) en terug monteren. Let op dat je niet vergeet de TPS weer goed aan te sluiten.
Thinner/remmenreiniger kan niet altijd i.v.m. eventuele beschermende laag op gasklep zelf. (bij mijn auto dus zo)
Zelf heb ik ook even het asjes waar de glasklep om draait gesmeerd (beetje kroonolie) en de veer van de gaskabel.

Hierna liep bij mij alles weer als een zonnetje.....totdat het weer smerig was (half jaar later ofzo).
Dus het lijkt op symptomen bestrijding, maar het werkt wel weer. (en zoveel werk is het niet)

Shadowranger (0), 17 jaar geleden

Probleem is inmiddels (onder garantie) verholpen. Bleek dat o.a. het staionair toerental te laag stond afgeregeld en een sensor vervuilt. De dealer heeft alles nu nagekeken en zegt dat alles weer als nieuw moet zijn.

Tevens zijn er nog enkele andere onderdelen vervangen en/of doorgesmeerd. De auto rijdt nu veel beter en trekt ook beter op. Verbruik zal ik maar voor lief moeten nemen. Ik heb inmiddels begrepen dat Jappen rijker staan afgesteld dan Europeanen.

RKS (0) PRO, 16 jaar geleden

Weet je toevallig welke sensor vervuilt was en welke onderdelen vervangen? Heb hier een auto staan met het zelfde probleem.

Geen foutcodes en bij controle lijken de sensoren allemaal goed te functioneren. Ook mechanisch lijkt alles in orde maar wel blijven afslaan.

Shadowranger (0), 16 jaar geleden

Nee, welke sensor (sensoren) er vervangen zijn weet ik niet, want is onder garantie verholpen. De dealer heeft mij daar verder geen mededeling over gedaan. Misschien BDP sensor op vliegwiel niet goed afgesteld (te grote afstand), nokkenassensor?, luchtmassameter?. In ieder geval is in de ECU het stationair toerental bijgeregeld en heb sindsdien geen klachten meer over afslaan met warme motor.

Kantonniertje (0), 16 jaar geleden

Heb hetzelfde probleem gehad met de P11, echter een 2.0 CVT. Mijn probleem was het vuil in de gaskleppenkamer en de stappenmotorsensor.

Snel dalen uit hoge toeren werd niet opgevangen door de sensor en daardoor sloeg de motor dan af.

Heb echter kort geleden nog hetzelfde probleem weer gehad, toen bleek echter de luchtmassameter defect...
Alles is nu weer in orde.

Heerlijke auto de P11, vooral zo'n CVT, echt een aanrader...
Groet

RKS (0) PRO, 16 jaar geleden

Die stappenmotor-sensor, waar zit die? In de stappenmotor zelf of in de gaskleppositie-sensor. Dit zijn namelijk de enige twee sensoren/ actuatoren die ik zie zitten.

Ik heb een auto met dezelfde problemen, zie ook http://www.amtgarageforum.nl/forums/Thre...

Al verdenk ik zelf meer de luchtmassameter om dat bij mij de stappenmotor goed "lijkt" te functioneren.

Maar goed niet geschoten is altijd mis.

Kantonniertje (0), 16 jaar geleden

Voor de auto staand, achter de stappenmotor. Niet erin en ook niet bij de gaskleppositie-sensor.

Bij de overgang van je luchtinlaat naar je gaskleppenkamer zit je stappenmotor en aan de voorruitkant zit die sensor. Deze is verbonden met de computer via 2 stekkers.

Stekkers eruit, nieuwe sensor. Stekkers erin, stellen en klaar... (makkelijker gezegd dan gedaan)

De stappenmotorsensor is defect wanneer je motor niet op toeren blijft wanneer je vanuit hogere toeren terug komt (of bij stationair draaien en er gaat een grootverbruiker aan (airco, achterruitverwarming etc.))

Luchtmassameter, wanneer deze defect of ernstig vervuild is (probeer deze dus eerst eens goed te reinigen) dan gaat vaak ook je motormanagementlampje branden (niet altijd). Je luchtmassameter geeft verkeerde waardes waardoor je een bank 1 te rijk of te mager krijgt...

Stappenmotor problemen hebben geen invloed op je motormanagement. De motor stopt er gewoon mee... (dus gaat je motormanagementlampje niet branden).

Groeten

Kantonniertje (0), 16 jaar geleden

RKS,

Heb net ook ff je forum zitten lezen..
Lijkt me meer op een LM-meter probleem.. Want toen mijn motor stationair niet wou blijven draaien (stappenmotorsensor) liep hij verder wel perfect.

Laatste keer met de defecte LM-meter trok de auto niet echt lekker en liep niet zo zuinig als dat hij normaal wel doet.. Mijn eerste idee als non-prof zou zijn, LM-meter... (wel duur geintje)

Echter, de airco houd de motor iets draaiend.... dus is wel een beetje dubbel het probleem.. voor de LM-meter zou het niet uit hoeven maken die 100 rpm, toch???

Kantonniertje (0), 16 jaar geleden

Nog even toevoeging op bovenstaand:

Bij de afdeling op deze site Nissan voor Prof's kijk even in het forum "Schokt bij filerijden", helemaal onderaan staat een mooie afbeelding....


C = de stappenmotor en B= is de stekker/contact. Bovenste draadje hiervan bloot maken bij het stellen van de sensor.. Deze geeft een waarde van iets boven de 4 volt...

Groeten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.