Ik heb het volgende probleem.
Ik vind dat ik met mijn Primera te weinig vermogen heb, terwijl het verbruik juist naar mijn mening erg hoog is. Even "vlot" iemand inhalen is er niet bij, en om de 550-600 km bij de pomp staan is met 60 liter niet echt een verbruik (1:9/1:10) om vrolijk van te worden met de huidige prijzen. Mijn vorige auto (Opel Vectra x18xe van 1996) had naar mijn beleving meer "power" en reed beduidend zuiniger (1:12-13) dan wat ik tot nu toe uit mijn Primera krijg, zeker met het trekken van een caravan.
Ik ben een gemiddelde rijder, wissel snelweg en stadsverkeer af. Maar wat ik ook probeer met mijn rijstijl (volgens "Het nieuwe rijden" of "doortrekken in de versnellingen") het maakt niets uit! Ik heb ook al diverse middelen geprobeerd zoals injectorcleaner en heb bij de dealer een diagnosetest laten uitvoeren, maar dat biedt geen soelaas. Volgens de gegevens van de dealer staat alles goed. Is het mogelijk om de ECU opnieuw te programmeren met "nieuwere" software, zoals dat ook gebeurd is bij mijn Vectra? (upgraden)
Nu las ik ergens op dit forum dat de distributieketting/ spanner problemen kan veroorzaken. In hoeverre is er bekend of er modificaties op zijn geweest (ivm. breuk/ motorschade/slechte onderdelen). Ik vind deze ketting nogal rumoerig en krijg de indruk dat er iets niet goed zit daar. Is er een relatie met de diverse sensoren waar het motormanagment mee werkt?
Ik hoop dat iemand mij een oplossing kan bieden voor bovengenoemde problemen en of er iets bekend is over modificaties/ terugroepacties op dit Primera model.
Groet, Shadowranger
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je een automaat of "gewoon"schakel ??
Bij automaat is het verbruik niet erg afwijkend, en je vermogen...?
Gr. Jeroen
Hoi Jeroen 5326,
Ik heb een gewone schakelbak en heb nooit de airco aan. Ik vind het vreemd dat het gemiddelde zo rond de 1: 13,5 tot 1:14 ligt en bij mij zoveel lager.
Shadowranger
18 jaar
Ik rijd met mijn primera GT uit 1998 2.0 liter, ook zoiets hoor 550-600km nooit meer maar wel op 50 liter dus totdat het reservelampje gaat branden. Boordcomputer geeft meestal 8 tot 8,5 liter op 100km aan. Ik ben wel een vlotte rijder, maar mijn ervaring is dat het verbruik bijna altijd hetzelfde is, ecu schijnt het zo af te regelen dat het gelijk is. Alleen snelwegen, constante snelheid en niet boven de 120km/h kan voor je benzineverbruik gunstiger uitpakken. Ik dien wel te vermelden dat ik de SR20DE motor heb deze is toch anders.
Kettingspanner;
Ik weet wel dat er destijds op de 2.0 liter motoren een kettingspanner modificatie is geweest. Het verschil is dat het kanaal waar de olie doorheen loopt iets groter is waardoor je kettingspanner meer druk geeft en dus meer aanspant, dus minder kettinggerammel. Echter je blijft het horen hoor...de ketting bij de nissan zijn idd. rumoerig zeker bij de start wanneer de oliedruk nog niet helemaal is..daarna is geluid een eind weg.
Ik ben een amateur op dit gebied maar rijdt al lang nissan en heb mijn auto als hobby. Dus als ik ernaast zit laat laat het me weten.
En als je het echt wilt weten; http://www.sr20forum.com/ en http://www.g20.net/ dit zijn forums uit amerika, daar zijn de motoren niet exact hetzelfde maar het gaat dan om details.
18 jaar
Probleem is inmiddels (onder garantie) verholpen. Bleek dat o.a. het staionair toerental te laag stond afgeregeld en een sensor vervuilt. De dealer heeft alles nu nagekeken en zegt dat alles weer als nieuw moet zijn.
Tevens zijn er nog enkele andere onderdelen vervangen en/of doorgesmeerd. De auto rijdt nu veel beter en trekt ook beter op. Verbruik zal ik maar voor lief moeten nemen. Ik heb inmiddels begrepen dat Jappen rijker staan afgesteld dan Europeanen.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar