Nissan Primera: 'angstaanjagend' geluid bij starten koude motor....

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 aut

Hallo,

klopt het echt dat het sterk rammelend geluid (kleppen?) gedurende 1 seconde bij het (koud) starten normaal is? (gebeurt bij ongeveer 2000 toeren)

Heb al vernomen dat dit vaker voorkomt.
Klinkt echt niet prettig.....

Bij sommige auto's zijn de kleppen iets te horen als de motor nog helemaal koud is..maar dit is wel erg stevig.

Graag even antwoord van een Nissan-kenner, anders gaan we toch maar naar de garage.

Groet!

jodokus

Geplaatst door jodokus (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

wie start er met 2000 rpm

jodokus (0), 15 jaar geleden

Een Nissan Primera heeft bij een koude motor een verhoogd toerental (rond de 1600 t/m)......doet het injectiesysteem (u kent het wel: temp.voelers: extra lucht en extra benzine oftewel een koudestartklep). Als men zo'n motor start klimt hij in een fractie van een seconde naar de 2000 t/m en komt 'tot rust' bij dus 1600 t/m. Geheel volgens instructieboekje en vraagbaak. Ook is het een automaat met airco welke beide ook weer iets inbrengen in het motormanagementsysteem om te voorkomen dat de motor afslaat.
Vergelijk het met een choke...of moet ik dat ook uitleggen?

En ja ook ik vind dit verhoogde toerental vreemd...het eerste injectiesysteem van Bosch (D-jetronic) deed dit al niet eens, maar zorgde enkel voor genoeg lucjt en benzine om het normale toerental van 950 t/m te realiseren bij een koude motor, maar ja had ook nog gewoon wat afstelschroefjes...)

Bij volkswagen b.v. maken de kleppen (zelfstellend) een geluidje als de motor (en dus de kleppen) nog koud is, maar dit staat dan ook vermeld in de instructieboekjes en dat dit normaal is en men er geen zorgen om hoeft te maken.

Bij mijn primera 2.0 (SR20De met mutipoint-injectie van Hitachi) doet dit geluid ( (ik denk dus van de kleppen) zich sterk verhevigd voor in die fractie van een seconde dat het motormanagementsysteem de motor naar 2000 toerem brengt.

Is mijn vraag nu goed onderbouwd?
Dus alleen maar even weten of dit inderdaad normaal is....want het klinkt echt niet normaal, kom maar luisteren (-:

Groet.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo,

Een betje rammelend geluid met starten zou normaal moeten wezen. Oliedruk is weggezakt en alles moet weer onder de oliedruk gezet worden. Hydraulische stoters kunnen daardoor wel eens rammelen. Verder is het een algemeen bekend verhaal dat de distributiekettingen soms wel eens breken. Dus zou het ook veroorzaakt kunnen worden doordat de kettingspanner de handel nog niet strak heeft staan. M.i de moeite waard om de handel eens te laten controleren. Als de ketting breekt heb je kromme kleppen. Over het opstuiken (vervormen van de zuigers) nog maar niet te spreken.

Groetjes en succes

Ton

jodokus (0), 15 jaar geleden

Ja bedankt, het klopt wel wat je zegt Ton, ik ben me al aan het inlezen en het moet 1 van 2 zijn.....
De oliedruk is er inderdaad nog niet. Ja die kettingen...die kunnen wel stuk ja.
Heb gelezen dat de SR20 motoren gemaakt in Engeland er last van hebben.
Toch ga ik nog uitzoeken of het de ketting wel is...denk toch eerder aan de klepstoters (heeft ie een onderliggende nokkenas dan?) omdat het geluid alleen in die eerste fractie van een seconde te horen is......daarna is bij welk toerental dan ook niets vreemds te horen en een niet goede ketting hoor je dan toch altijd wel.
Maar ik heb er te weinig kennis van, zeker van de hele mechaniek met de spanner die het nu nog wel aankan maar voor hoelang? dus ik wil zekerheid.
Nogmaals dank,
Kees.
p.s. ketting vervangen kost rond de 1000 euro.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 15 jaar geleden

Een 2.0 heeft een dubbele bovenliggende nokkenas met onder de nok een vork die aan de ene kant op de kleppen steunt en aan de andere kant op de klepstoter. Eigenlijk is het niet echt een klepstoter maar een steunstuk. Zie het maar als een Y die op het onderste pootje op de stoter rust en met de twee bovenste op de klepstelen. Heb er juist deze week nog 1 gehad met een gebroken ketting. Overigens was dit een Serena.

Ton

jodokus (0), 15 jaar geleden

Ja, ik heb het dus gezien op de tekening die je me mailde. Dank daarvoor. Zelf heb ik nog een 50 jaar oude auto waar ik de stoterstangen en de tuimelaars nog in mijn handen heb gehad.....

Maar ik heb de Nissan zojuist een paar keer gestart. Hij is nog een beetje warm van de rit vandaag. maar net wel een verhoogd stationair (1500 rpm) maar geen gek geluid...juist een heel mooi warm geluid zo'n nissan 2 liter...en ook niet als ik start met gedeeltelijk gas en hij gelijk naar 3000 rpm gaat. Helemaal geen gek geluid.
Dan kan het toch niet de spanner zijn? Dan moet het dus de (afwezigheid) van oliesmering zijn? Wij rijden 5000 km per jaar en slechts een paar keer per week een rit....dus ja, droog worden die 'stoters' wel.

Toch laat ik de Nissan-dealer oordelen.
Dank,
Kees.
p.s. hij heeft 130000 gelopen.

jodokus (0), 15 jaar geleden

Dom, dom, dom......komt omdat een mens altijd aan het ergste denkt.
Na vanmorgen een tiental keer gestart te hebben, in allerlei standen van automaat/gas/sleuteldraaien, kan ik concluderen dat het gewoon de startmotor is die wat blijft hangen. En dat natuurlijk meer doet als de motor flink oppakt zoals bij een verhoogd toerental. En bij een warme motor slaat hij ook sneller aan dan bij een koude, dus het sleuteltje wordt bij een koude motor ook wat langer in de startstand gehouden. Houd ik bewust de startstand wat langer aan komt het geluid...
Er zijn meer Nissan-eigenaren met dit geluid, zal het als nieuw topic posten.

Groet!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.