Laatste tijd startproblemen gehad, maar nu start ie helemaal niet meer. Accu is vervangen, polen en klemmen zijn schoon gemaakt en opgeschuurd.
Accu geeft 12,9 V (misschien wat veel) en bij het starten zakt deze niet in. Lijkt of dat er geen stroom komt bij de startmotor.
Geprobeerd te starten met startkabels maar de motor geeft geen kik, je hoort de startmotor ook niet draaien.
Vreemde is dat tijdens het starten de displaytjes van het dasboard (klok en km stand) uitgaan en als starten wordt gestopt hoor je een relais schakelen. De interieur verlichten pulseert mee met het relais. Het display van de km-stand geeft dan vervolgens rare tekens en wijzers bewegen wat. Dit schakelen duurt +/- 1 min.
Alle zekeringen die ik kon vinden waren nog intact. Rode draaitje op de plus pool is tot na de zekering goed (vervolgens verdwijnt ie naar...)
Aan de voorkant van het motor blok zit nog een kabel bevestigd (massa kabel?), deze doorgemeten en geeft tussen het blok en de min pool van de accu geen weerstand.
Waar ligt het aan? Startmotor, contactslot, of.....
alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je moet eens de startkabel plus op accu zetten en de andere plus op het relais van de startmotor zetten dan moet het relais klikken pak je dan ook de dikke draad erbij achter op de startmotor dan klikt hij en draait hij ook rond,doet hij dit niet dan pak je min accu met startkabel en andere kant op de startmotorhuis of in de buurt doet hij dan nog niks en je weet zeker dat je accu en startkabels goed zijn is je startmotor kapot.
Hallo,
Beetje vreemd verhaal zoals je het allemaal verteld met het display en het schakelen van een relais wat een minuut duurt. En je spreekt over een rood DRAADJE???? Is het een dun draadje???? En wat voor zekering zit daar dan in??? En welke richting loopt die op??? Mogenlijk is dit een constante stroomdraad van een eventueel aanwezige trekhaak. Denk dat je moet beginnen met het meten van de spanning op het contactslot en hoeveel er dan uitkomt (als je de motor wil starten) op de startmotor stuurdraad. Is dat verschil nou heel weinig dan meet je vanaf de uitgang contactslot naar de aansluiting op het startrelais. Verder het spanningsverlies in de massadraad. Doormeten met een weerstandmeter geeft geen betrouwbare waarde. Zo'n dikke kabel heeft onbelast net zo weinig weerstand als een draadje van 1.5mm2.
Succes ermee.
Ton
Het bleek aan de plusklem te liggen. De nieuwe accu had wat kleinere polen waardoor de klem wat slechter contact maakte. Tot nu toe geen problemen meer gehad.
Dat rode draadje (15A zekering) was inderdaad van de trekhaak.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar