Nissan Micra: bruine drap koelvloeistof

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

ik heb twee weken geleden mijn koelvloeistof bijgevuld en toen zag het er al vrij bruin uit, vandaag even beter na gekeken en het koelvloeistof reservoir is bruin uitgeslagen en onder de dop van de radiateur zat ook vieze bruine drap. Wat kan hier de oorzaak van zijn? en hoe kan ik er voor zorgen dat alle reservoirs en het onder de dop weer schoon wordt?
heb gehoord dat het goed is om dan alle koevloeistof er dan uit te laten lopen en alles te vervangen maar hoe kan ik dat het beste doen?

rouge

Geplaatst door rouge (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Micra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

hoeveel km staat er eigenlijk op de teller
verder bruinen drap kan vieze kvs zijn maar ook olie wat er bij gekomen is.
van het laatste gaan we niet uit
maar als je het goed wil vv moet je het zo snel mogelijk doen (anders kan het te koud worden.

je moet de laagste slang die je kunt vinden losnemen en de kvs opvangen en weggooien.
daarna tijdelijk water in om door te spoelen en na warm draaien en/of klein ritje. dit eruit doen
eventueel herhalen. niet te lang erin laten zitten dit omdat roest vorming mogelijk kan maken. (dit zal niet zo snel zijn maar je weet maar nooit)
daarna alles aftappen en nieuwe kvs erin.
bij elke keer dat je hem opnieuw vult zul je de ontluchtingsnippelen open moeten draaien
waar ze zitten kan ik niet zeggen (hoog geplaats is het altijd) er kunnen meerdere zitten maar ook geen)
in het eerste geval moet je de betreffende kraan open zetten en dan wachten tot er een straal kvs uit komt dan pas kraan dicht.
hierna moet warm laten lopen en als de fantilator voor is in geslagen is het goed. kachel op warm zetten en kijken of hij echt warm wordt en dan is het systeem goed.

rouge (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie TruckerOwerner. Ik hoorde via een kennis dat er ook een soort 'spul' bestaat dat je met water vermengt en dan even door laat spoelen? zodat alle leidingen en al het vuil er beter uitgehaald worden. Weet iemand of dat ook echt werkt en hoe dat heet?
moet ik het water in het reservoir doen of in de radiateur zelf?

hansfw (0) PRO, 14 jaar geleden

hallo
Die bruine drap komt van een lekke koppakking ,olie komt bij de koelvloeistof
Als dit gebeurt dan is meestal ook de bovenste water slang door de olie aangetast knijp er eens in of hij stuk gaat ,als dat zo is deze vervangen.
mocht je de koppakking vervangen dan ook de distrubutie snaar vervangen
hans

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

@hansfw
zover wou ik nog niet gaan
maar koppakking zat ik ook aan te denken
daarom eerst eventueel schoonmaken het systeem en als het dan terugkomt is de koppakking haast zeker kapot (tenzij ergens een scheur in de motor zit dan kan het ook zo zijn)

in de motor zal dan waarschijnlijk ook in de kleppendeksel een laag drap zitten dit is dan vocht van kvs dat verdampt is in de oliesysteem
dus duidt ook op koppakking
verder kun je met een aansteker onder de punt van de oliepeilstok houden. gaat het knetteren is er kvs in de carter gekomen
ligt het olieniveau te hoog dan is er kvs in het systeem gekomen en gaat niet makkelijk weg

wat betreft het spul ken ik niet maar kan goed zijn
het vullen gebeurt via het reservoir
tenzij je een koude reservior (oftewel de kvs loopt niet met een draaiende motor door de reservior) dan eerst in de radiateur
dacht wel dat deze een koue reservior heeft (dan heeft hij waarschijnlijk ook maar 1 slang naar de radiateur en de radiateur heeft een dop

rouge (0), 14 jaar geleden

is er een manier om te testen of het echt aan de koppakking ligt? is hier apparatuur of vloeistof of etc... voor? en bij vervangen van koppakking, wat voor bedrag moet ik dan aan denken en is dat zelf te doen? alvast bedankt voor alle tips en hulp tot nu toe

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

alles is zelf te doen
echter sommge zaken is slimmer om niet zelf te doen en laten doen
je bent dan niet zelf mee bezig en het is dan ook zeker goed

voor koppakking zelf ben je weinig kwijt misschien 40 euro maar de rest
250 euro distributie riem en alle onderdelen
kop kaal maken en pakking uiteindelijk vv
je zult dus tegen de 800 euro zitten tenzij er meer uitkomt kan het wel 1200 worden
echter het betreffende bedrijf moet kijken wat het gaat kosten

het zelf controleren is zoals ik al gezegt heb
-
verder kun je met een aansteker onder de punt van de oliepeilstok houden. gaat het knetteren is er kvs in de carter gekomen
ligt het olieniveau te hoog dan is er kvs in het systeem gekomen en gaat niet makkelijk weg
-
daarnaast is er ook de mogelijkheid om de dop af te draaien als de niveau omhoog komt weet je dat het niet goed is dit kan door een luchtbel in het systeem zijn maar meestal dat de druk die in het blok zitten ook in de kvs-systeem komt.
-
cilinderlektest
hiermee meet je of de cilinders
-naar de kvs-systeem lekt (via rservior komt niveau omhoog, zoals hierboven gezegt, niet goed dus)
-inlaatsysteem, kleppen dichten niet goed af
- naar uitlaatsysteem kleppen dichten niet goed af
- naar olie systeem sissen bij het vv van de oliedop of oliepeilstok koppakking kapot of zuigerveren dichten niet goed af (laatste geval verbruikt hij dan ook olie)
15% lek is toegestaan komt het hoger dan zul je problemen ergens hebben

verder is er een apparatuur voor om te kijken of uitlaatgassen in de kvs-systeem zit, echter heb ik deze zelf nog nooit gezien/vastgehouden/gebruikt

dus naar een bedrijf gaan waar ze een prijs voor je maken
ligt deze hoe dan ook te hoog kun je de bovengezegde manieren doen. allemaal goed dan kvs schoonspoelen en vullen dan zal het voor een tijd weer goed zitten. hij komt uit 88 dus het kan zijn dat deze kvs al 20 jaar oud is en dan is het wel onderhand aan vv toe
ps disributie riem moet eigenlijk zeker al 2 keer vv zijn. meeste wagens ligt het interval op 7 tot 10jaar qua km stand schilt het wel tussen 80.0000 en 240.000km met nieuwere auto's
denk dat bij de micra ergens rond de 100.000 vv moet worden maar dat zal dan nagekeken moeten worden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.