Goede dag forumleden,
Onlangs heb mijzelf een nissan 350z cabrio kadoo gedaan uit 2005, Deze auto heeft 1 probleem,en met het komend voorjaar gaat dat lastig worden,De cabrio kap opent niet meer electrisch.
Mechanisch al het e.e.a nagezien maar dat zou geen belemering geven,het lijkt dus electrisch.
Heeft iemand dit eerder ervaren ,ik wil komende dinsdag of woensdag eea gaan doormeten.Maar mischien komt dit vaker voor,en is het bv een bekend probleem.
De nissanspecialist in mijn woonplaats,geen dealer meer,kon het zo niet weten,hij had nog niet een 350z cabrio in de werkplaats gehad. Mijn eigen alle merken garage waar ik al jaren kom kon mij ook niet zo op weg helpen.
Wie weet hoe ik het best kan gaan beginnen met de storing te vinden?Ik heb de auto als hobby project en ben een doorgewinterde sleutelaar,geen probleem is te gek ,maar voor dat ik onnodige zaken gaan demonteren ,leg toch maar eerst hier even mijn vraag.
Alvast dank en de oplossing laat ik uiteraard weten.,mvgrt Rene
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Veel cabrio`s moeten op de handrem staan voordat het dak open kan...
Heb je alle zekeringen al gecontroleerd?
Hallo Hans,
De zekeringen waren al gecontroleerd,evenens de capaciteit van de accu. kan goed dat er inderdaad een schakelaar zal zitten ,een soort beveiliging bij de handrem.Ik ga daar eerdaags eens meten of daar uberhaupt een stroompje loopt.
Ik heb ondertussen een stroomkringschema gekregen van de nissan dealer.Ik dacht eerst aan een beveiliging of loadlimitswitch ,maar je hebt gelijk het begint natuurlijk met de handrem ik ga daar eerst eens kijken-meten.
Alvast bedankt voor het opweg helpen.
11 jaar
Die Nissanspecialist heeft vast nog wel een Consult2 in de kast staan. Daarmee de computer van de cabriokap uit laten lezen. er zal dan best een storingscode naar boven komen.
Handrem is niet van toepassing. Wel zit er een rempedaalschakeling op. Kijk dus eerst eens of die wel werken.
Ik heb er verder ook geen ervaring mee. Helaas
Heb je een bagage afdekhoes in de kofferbak zitten , zoja , zit deze wel goed , schakelaars ?
Deze auto bergt z'n dak in een aparte ruimte op. iet zoals bij de Micra CC in/boven de kofferruimte.
Goededag,Wel, ik heb de computer uit laten lezen ,geen foutmeldingen helaas.....
Ik had dit laten doen voor ik dit las,dus of het met de genoemde consult2 is gebeurd op de juiste computer durf ik niet 100procent te stellen,maar ik ga er effe vanuit dat de voormalig nissandealer dit nog beheerst.
Morgen ga ik als eerst de remschakeling nameten ,en ook nog even bellen met de voormalig dealer of het met de juiste tool gedaan is,daar werken immers ook mensen.
Ik ga ook eens in de kofferbak speuren of ik daar wat zie.,maar het dak komt wel in een aparte ruimte uit. Ik had ook voorgenomen elke stekkerverbinding na te zien ,vocht kan goed de boosdoener zijn. De auto had een tijdje buiten gestaan.,Maar staat al en week of 8 binnen.,met de raampjes open om te ventileren.Overigens is de auto niet lek. De accu ook laten checken haalde zn capaciteit nog . Dit had ik bij een klein accufabriekje laten doen,want daar is gewoon wat meer kennis van accu s.
Heb ik meer nieuws hou ik jullie op de hoogte,hartstikke bedankt nogmaals met het opweg helpen in dit malle probleem. Het moet iets kleins wezen een schakelaar oid. Raar alleen dat die module dat niet ziet als een probleem.
MVGRT Rene .
11 jaar
In consult (2/3 of +) kan een dealer in data monitor alle schakelingen uitlezen. Er moeten nogal wat schakelaartjes in de goede stand staan om de kap te laten openen. Als een schakelaar ee nsignaal geeft wat voor de module geen verkeerde waarde is zal dit niet als fout worden opgeslagen. Maar wordt wel gezien als reden om niet te openen.
Groeten Michel
[url=http://postimage.org/image/4ilx53rjv/][img]http://s17.postimage.org/4ilx53rjv/RF_pa...[/img][/url]
Ok michel, goede tip!
Bedankt voor het schema.ga ik uitprinten morgen.
Van de voormalig dealer, een troubleshoot schedule gekregen.
Nissan stelt dat bv de stoel schakelaar van de passagier goed moet staan. ,ook fuse van de contoler moet goed zijn ,de middelste in het groene blokje', de remschakelaar zou gezekerd zitten in een aparte fusebox in het dashbordkastje.
Dan was er ook nog een indicator en een circuitbreaker,deze 3 incl remschakelaar zorgen dat de softtop module zn spanning krijgt,bij draaiende motor.
Welnu ik ben aan het meten geweest, maar de remschakelaar checken is een lastige. Ik ga volgende week verder .
De andere switches heb ik bijna allemaal kunnen localiseren.
Het schema wat je meestuurde had ik niet gehad ,wel overzichtelijk zo ,ga ik zeker wat mee doen.
Ik zal eens proberen om die flowchart van nissan mee te sturen in een bericht de volgende keer. Wellicht is een ander er ook mee geholpen.
Je hebt wel gelijk alle schakelaars moeten in de juiste positie staan of werken anders heb je geen voorwaarde om te openen. Overigens stelt de flowchart wel snel de conclusie dat die softtop module stuk is... alleen dan heb je wel een fout lijkt mij en dat is niet zo.Ik ga daarom dan ook zeker al die schakelaars checken.
Door wisselende diensten ga ik er volgende week me verder. ,bedankt voor zover!
groet,Rene
Groet, Rene
11 jaar
DE OPLOSSING!
Goededag, problemcar helpers,
Het probleem is gefixt!
Alle schakelaars gecheckt,waarbij opviel dat het soms zeer simpele electronica schakelaartjes waren.....,echter vondt ik het vreemd dat de 2 trekkoordjes die in de kofferruimte uit horen te komen achter de beklededing ,rommelig los lagen .
1 ,de linker leek hierdoor half een switch open te houden.
Ik heb de trekkorrdjes netjes gerouted en op de plek uit laten komen waren ze horen,met het treklipje op de klitterband stukjes.
Vervolgens alle schakelaartjes schoongemaakt, en diverse bovenop liggende stekkers schoon gespoten.
De volgeladen accu opnieuw gemonteerd, handrem erop,rempedaal in ,en gestart.....,knopje hood open, en jawel hoor de kap opende .
Dicht deed zich een probleem voor ,de kap leek een handje nodig te hebbem, dat leek mij niet horen.N awat speuren vondt ik een loszittende stekker op de rechter bovenmotor,achter de voorstoel.
Sindsdien alles werkt weer zoals het hoort, ik ben tevreden.....
Wel viel op dat er een goedkoop aftermarket inparkeer sensor systeem erin was geflanst, de controler hiervan lag bv los aan de bedrading,het kan goed dat met inbouwen van deze onzin de trekkordjes als onnodig zijn bestempeld en onder de bekleding van de opbergbak zijn weggemoffeld.
Moraal van het verhaal,wantrou dus die aftermarket meuk,en check dus of het wel netjes is ingebouwd,de mannetjes die hier bij die zgn autoshoppies werken,
kunnen vaak alleen maar snel snel en niet netjes blijkt maar weer...met stomme storingen als gevolg.
Hoedan ok bedankt met het op weg helpen ,het checken van de schakelaars heeft zeker tot de oplossing geleid, de linker borg haak schakelaar,onderin de opbergbak stond dus half open...door slordig monteren van aftermarket meuk ,was dus een kabeltje strak gaan staan waardoor 1 switch half open stond.
Vriendelijke groet, Rene
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan 350z of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar