Geachte collega's
Het is mij meermaals opgevallen dat bij Primera's bj 92/94 bij de CO meting voor de APK het stationair Co gehalte veel te hoog is. Berekende Lambda is dan 0.75/0.90 en het CO is tussen de 3 en 7.5%. Weet iemand hier een oorzaak van? Wij losen dit voor de APK vaak op door de vacuum slang van het benzdampfilter los te trekken, maar dat is natuurlijk slechts een noodgreep. Soms gaat de auto wel wat bijregelen maar is erg onstabiel in zijn waardes.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het betreft hier waarschijnlijk de ga16ds motoren. dezezitten ook in de sunny.......de electriche sproeier in de el carbarateur is het probleem.
deze vervangen en de carbarateur goed afstellen en klaar. (is een modificatie voor bij de dealer)
Nee hoor, deze primera's hebben multipoint inj. Het punt is zo : gisteren primera aan de viergas gehangen stationair Co 5.5% ,lambda 0.78. Op toeren co0.2% lambda 1.01 Vandaag zelfde auto weer aan de kast wat blijkt stationair co 0.05% lambda 1.00 en dat is mij bij dit type auto met multi point meermaals gebeurd. Niets aan de auto veranderd maartoch dit grote verschil?
Weet jij hier een oplosing voor ?
even voor de duidelijkheid......eigelijk zou ik de motorcode willen weten . ga16ds,sr20de,sr20di. heb vaker met dit probleem te maken gehad, alleen dan met de 1.6ds. terwijl veel mensen denken dat dit een injectie is.......even voor de zekerheid hoor. overigens wil het wel eens zo zijn dat bij de 2.0 de ruberring onder het luchtfilter op het injectiehuis uitlubberd en daardoor de inlaat van de luchtstroommeter (die in het smoorklephuis zit) afknijpt.
het betreft deze auto vandaag :
GA16DE
cilinderinhoud
1597 cm
vermogen
75 kW / 102 pk
motormanagement
multipoint-inspuiting met elektroni-
sche ontsteking
bijzonderheden
3-weg katalysator; EGR-systeem;
brandstofdampafzuigsysteem
Dit is dus wel een ga16ds. deze motor heeft echt geen injectie!!! deze heeft echt een electrich geregelde carbarateur.
als je het luchtfilterhuis verwijderd van de carb zul je zien dat er twee draden in de carb lopen. (zwart en rood meen ik)
deze zijn aangesloten op een el sproeier die wel eens willen blijven hangen......vandaar de veranderingen in de viergas test.
in ongeveer 1997 kwam de 16 ook met injectie in de p10 =primera. daarvoor waren alle 1.6 16v motoren in de primera en sunny voorzien van deze (foute) constructie met el carbarateur.
ik heb al veel mensen moeten overtuigen dat het echt geen injectie is... en het lukt me bij jou ook nog wel.....(grapje)
o, ja...kijk hiet ook eens marco : http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
toch niet goed gekeken he.. je schreef zelf al dat het een ga16 de was, dit is natuurlijk een injectie motor.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar