Nissan Primera 2.0 Diesel: Koelsysteem

Hallo mensen!


Ik zit met het volgende probleem.


Het koelsysteem drukt er steeds een lading koelvloeistof uit richting het overstort tankje. Echter niet altijd! Ik heb de indruk dat het alleen gebeurt als ik even goed op het gas getrapt heb, bijvoorbeeld om in te halen.


Nu is er in de winter een nieuwe radiateur ingekomen, met ook een niuwe dop met een overdruk waarde van 0.9. Dit terwijl de originele dop een waarde had van 1.2


Kan dit eventueel de oorzaak zijn? Gaat deze dop misschien te snel open?


De koppakking lijkt wel in orde, geen druk in de slang en als ik de wagen stationair laat lopen komen er ook geen luchtbellen uit de radiateur.


Ik hoop dat iemand hier meer van weet, de garage had namelijk geen idee! En om maar even op de gok de koppaking te laten vervangen trket mij ook niet erg.


RBuisman

Geplaatst door RBuisman (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

aupers (0) PRO, 21 jaar geleden

Hoeveel koelvloeistof drukt hij eruit? Zakt het peil weer als de motor afgekoeld is? Is de temperatuur normaal?



Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

als de overdruk anders is gaat in dit geval de klep eerder open waardoor hij het water teruggooit. verander dit eerst weer naar originele waardes. overigens kwam het wel eens voor dat de plastic zitting in de radiateur vervormd was waardoor de afdichting van de dop niet meer goed was en daardoor het water overgeheveld werdt in het overlooptankje. overigens moet er juist wel overdruk aanwezig zijn als de motor warm is. 1,2 bar (staat op de dop) en dan zijn de slangen ook harder dan normaal.




wiemer11993 (0), 20 jaar geleden

Je zal je probleem inmiddels wel opgelost hebben, maar:

Ik heb de koppakking vervangen, (en thermostaat) na door jou genoemde problemen.

Een niet-totaal-doorgeslagen pakking is niet zo makkelijk vast te stellen! Ik had ook een goede stationairloop, geen damp uit de uitlaat, alleen wel druk, zonder dat-ie nou meteen alles eruitgooide.

Nu is het over. Was voor mij goed te doen: 2 avonden. Niks vlakken, gewoon langs kijken. 3 diktes pakking!

Rijd eigenlijk altijd met half losgedraaide radiatordop: vind ongeveer 1 atmosfeer overdruk best veel voor een oude auto!

Ik heb hierdoor geen verlies van koelwater.

Heb wel eens gescheurde slangen gehad enzo, vandaar.

(Mijn) auto (zelfde als de jouwe) werkt op ongeveer 100 graden, dan is er nog geen overdruk; die begint boven kookpunt van de groene drab.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.