Wie heeft ervaring met een Nissan van 1991? We hebben het volgende probleem: als de motor op temperatuur is gaat deze inhouden en schokken.Maar niet altijd ! We hebben te maken met een elektronisch geregelde carbueateur en we kunnen aan de 4-gasmeter zien, dat op toeren de motor teveel brandstof krijgt. Het Co-gehalte stijgt tot zo'n 7%.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De klacht komt bij meerdere sunny's voor n.l. de 14i en de 16i met monopoint-injectie.
Het probleem zit in het inspuitventiel dat in de carburateur ingebouwd zit. Ultrasoon reinigen helpt niet. Men dient het ventiel te vernieuwen. Probleem opgelost. Een kritische klant klaagt dat het brandstofverbruik te hoog is.
Dit probleem is goed gekend bij Nissan dealers. Het zijn de eerste 16kleps motoren met katalisator en 2 trapscarburator(geen monopoint). 2 dingen haperen regelmatig, nl de lambdasonde(bij 2000 rpm en warme motor dient de uitgangspanning op de sensor te schommelen tussen 0,2 en 0,8V). Indien continu 0,2 V wordt gemeten betekent dit een continu te rijk mengsel(= hoge CO), continu 0,8V = te arm mengsel(lage CO). Als de lambasonde OK is zal het de arm-rijk mengsel regelklep (bovenin de carb met rode en zwarte draad)zijn die hapert( te vervangen). Van 1994 heeft men gelukkig dezelfde motoren uitgerust met een multipoint injectie die dergelijk probleem niet meer had.
Wij hebben dus hetzelfde probleem met onze Nissan Sunny. Bij momenten hebben rijdt de wagen perfect en op andere momenten raak je haast niet vooruit. De wagen trekt niet op en begint te schokken of wanneer je op snelheid bent begint de wagen af te remmen en eveneens te schokken.
We hebben de wagen nu al twee maal binnen gedaan om dit probleem te bekijken. Eerst werden de bougies vervangen en daarna heeft men de ontsteking nagekeken. Men heeft nu ook een nieuwe benzinefilter besteld. Maar... we hebben tevens de mededeling gekregen dat dit probleem inderdaad gekend is voor de Nissans en dat dit probleem ook vaak gepaard gaat met een hoog brandstofverbruik. Dit probleem is dus gekend, maar we kregen het slechte nieuws dat er geen oplossing voor bestaat.
Is er nu echt nog niemand in geslaagd om dit probleem definitief op te lossen zonder een nieuwe wagen te kopen?
22 jaar
Je geeft niet aan wat voor type en bj Sunny je hebt. Zoals je kunt zien op dit forum zijn er wel degelijk mensen die hier een antwoord op geven, zonder een nieuwe auto te moeten kopen.
Ok dan. t Gaat om een Nissan Sunny 1.4 LX van 1991. Ik zou het heel erg appreciëren mocht je me een duidelijke oplossing kunnen geven voor dit probleem, want mijn budget laat immers niet toe om al een nieuwe auto te kopen.
22 jaar
het probleem is goed op te lossen.
heb "vroeger" bij een nissan dealer gewerkt en dit kwam en komt veel voor. overigens is het vaak zo dat de probleem auto's de 4 gas metingen ook niet meer halen (co van 10% is niet vreemd)
demonteer de deksel van de carbarateur en vervang de electriche sproeier.
stel daarna met losgetrokken lamdasonde stekker het co af op 1,5%. dit is af te stellen achterop de carbarateur. ev het aanwezige aluminium stopje uitboren.(als die er al niet uit is)
k Zal dat eens doorgeven aan mijn garagist, want zelf ken ik de ballen van auto's. k Hoop dat het probleem daarmee opgelost is, want ik moet toegeven dat ik me wel echt belachelijk voel op een autosnelweg met een wagen die voortdurend schokt. k Lijk wel erger of een leerling. En t werkt verschrikkelijk op mijn systeem dat dienen auto nie wil optrekkenIn ieder geval, bedankt voor de reactie...
22 jaar
laat je het even weten hoe het afloopt??
t Lijkt nu in orde te zijn. Hij heeft toch al twee dagen geen tekenen van schokken en dergelijke meer getoond. Laten we hopen dat het nu een hele tijd zo mag blijven
22 jaar
Hoi, heb hetzelfde met mijn Primera W10 1,6 GA uit '92, als ik de lambda waarde meet kom ik op 1,3 tot 1,4 een te rijk mengsel dus, ik heb tot 2keer toe mijn lambdasonde vernieuwd hij blijft dan even goed tot ik weer op gas ga rijden, dan is het binnen een week of 4 weer hetzelfde, het gas vermoerd dus mijn lambdasonde, weet iemand hier meer vanaf?, nog een klein vraagje erbij wat is de AVI klep die je tijdens het afstellen moet afdoppen?
als je het co wilt afstellen moet je de lamdasonde stekker losnemen en de stekker van de electriche sproeier ook losnemen en dan je co op ongeveer 1,5 % afstellen. verder hoeft er niets los. op deze primera zir een lamda kastje op het lpg systeem aangesloten die zorgt voor een nep lamda signaal naar de benz ecu. als deze defect is regelt de benzine ecu uit en krijg je hetzelfde effect als je hebt omschreven.
We halen geloof ik twee dingen door elkaar, 1e: op gas rijdt hij goed, het is op benzine dat hij inhoud en soms schokt. Als ik op vacantie ga naar een land waar ze geen gas verkopen bouw ik tijdelijk de gasinst. uit.
4 jaar geleden deed ik dat voor het eerst, motor wou toen niet op benz.lopen, Regelklep in carb. vern. (Volgens Nissan gar. de boosdoener) geen effect, Lambdasonde vern. Carb. afgesteld liep weer goed, kat. werkte weer goed, C.o. was goed en de lambda waarde was ook goed schommelde tussen 9,4 en 1.03 hele vacantie goed gereden met caravan, na thuiskomst gas weer ingebouwd en binnen 2 maanden liep tie weer knudde als ik af en toe op benz. reed. dus daar hield ik maar mee op.
Na twee jaar weer naar Duitsland (weinig gas te koop) dus weer opnieuw proberen, nieuwe Lambdasonde gekocht maar nu kreeg ik hem niet meer goed op benzine, lambda waarde bleef maar te rijk rond 1.3 waardoor de motor niet goed loopt vooral niet met de Caravan erachter, daarna nog eens met een volvo 440 lambda sonde geprobeerd maar blijft knudde.
Sinsdien rijdt ik alleen nog maar op gas en daar loopt hij goed op, alleen wil ik volgend jaar graag weer naar England en daar hebben ze bijna geen gas dus moet ie goed op benz. lopen, als je hier raad op weet hoor ik dat graag van je, bij voorbaat dank.
Waarschijnlijk wordt het lamda signaal niet doorgegeven door een onjuist werkende lamda regelkastje die noodzakelijk is voor deze auto en nderdeel uitmaakt van de lpg instalatie. ik zal het je proberen uit te leggen:
omdat de lpg instalatie gebruik maakt van het sonde signaal wordt dit signaal afgetapt van je lamdasonde. dit signaal wordt verekend door het lpg lamdaapparaatje en die stuurt op zijn beurt weer de lpg stappenmotor (zit tussen de slang gemonteerd tussen verdamper en mengstuk) aan. de aansturing van deze stappenmotor hangt af van de spanning die de lamdasensor afgeeft.
maar omdat de verbranding van lpg anders is dan benzine zou als dezelfde lambasonde signaal tijdens het rijden op lpg gebruikt zou worden om de benzine computer aan te sturen(wat nog steeds gebeurt,ookal rij je op lpg) de benzinecomputer "uitregelen". als je dan eens op benzine rijd zou de computer de boel weer terug moeten regelen en dit kost even tyd. vandaar dat de benzinecomputer tijdens het rijden op lpg van dit lamdaapparaatje een "nep" lamdasonde signaal om er voor te zorgen dat je benzine computer niet ontregeld raakt. vaak is het zo dat dit kastje kapot is en dan komt er geen "nep" signaal binnen op de benzine computer en als hij helemaal kapot is krijgt hij helemaal geen lamda signaal meer. kijk....en dan krijg je deze problemen. dit zwarte kastje zit aangesloten op je lpg stappenmotor(volg deze draad).
op de andere stekker van dit kastej zit ook de lamdasonde aangeskoten(draadkleuren groen en grijs)
laat dit kastje eens controleren op goede werking bij de garage of lpg specialist.
ik ga er wel van uit dat je een originele koltec/nissan
instalatie hebt.
overigens is het wisselen van lamda sondes van de div merken niet erg goed. dit omdat de diverse merken soms andere lamdasondes gebruiken die andere spanningen afgeven of sneller/langzamer werken. ook dit help er aan mee om de boel in de war te sturen.
Ik begrijp de uitleg nu een stuk beter, ik heb inderdaad een orginele Nissan gas installatie.
Als ik de tijd kan vinden ga ik er zaterdag mee aan de slag, kun je me misschien enig idee aan de hand doen van wat het lambdakastje moet aangeven en dan bedoel ik volt, ohm of zo?
Ik laat je weten over hoe en wat.
Als je een goede digitale multimeter hebt, met in het venstertje een balk die langer wordt als de spaning hoger wordt is het goed te meten.
als je de auto op stand lpg hebt staan:
op de draad die van de lamdasonde weg komt (groen denk ik, maar controleer dit even..) het lamdasignaal ongeveer 0.2volt tot 0.9 volt wisselend. dan moet de lamdasonde wel warm zijn.
op de andere draad (grijs dacht ik, maar controleer dit even)een snel wisselend signaal die continu snel regeld tussen 0,2 en 0,9 volt.
geel is 12 volt lpg+
bruin is massa
op de andere connector hoef je niet te meten.
Er zijn toch ook Primera's die met 5 volt lambda sondes werken??
beste,
de lambda sensor die jij bedoelt is een "air fuel ratio" sensor en heeft een signaal van 3.25 volt bij lamda 1 en pendelt tussen de 4.2 volt en 2.2 volt
de sensor is gemaakt uit een ander materiaal
de volledige functie uitleggen vergt twee bladzijden doch het komt erop neer dat er sneller wordt gereageerd en ziet men meestal op wagens met twee katalysatoren, één in het uitlaatspruitstuk en de andere onder de wagen
eraan meten doet men met een 2 kanaals scoop aan de ecu
gegevens om de sensor afzonderlijk te meten heb ik niet, ik moet steeds afgaan op het uitleesapparaat om te weten of ie defect is.
klopt, de primera met de sr20de en sr20 di motoren hebben lamdasondes die werken tussen 1 en 5 volt.
maar bij de boverstaande ga16ds motoren geeft de 1 draad lamda sonde het ouderwetse welbekende signaal af.
Ben vandaag aan het meten en proberen gegaan en daar kwam het volgende uit,
1e; heb ik het gas even af en buitengesloten dus hij staat nu op benzine en de Lambdasonde rechtstreeks op de ecu.
Bij stat.draaien op Benz.
Lambda schommelt tussen 0,988 en 1.03, Co rond de 1,5% Voltage op sonde schommelt tussen 0.334 tot 6.46 volt.
Mijn inziens is dit goed.
2e:
Dan zet ik hem op 2000 T/min.
Lambda gaat dan naar 1.3 en blijft daar op staan Co op zo'n 3 tot 4 % (schommelt een beetje)
Voltage staat dan vast op 0,74 volt.
Duidelijk niet goed dus en stinkt dan behoorlijk uit de Kat.
Zolang dit niet goed is heeft het m.i. geen zin om verder te zoeken met het gas dus ben ik hier even mee gestopt.
Ik kan alleen zo gauw niet bedenken wat de storing veroorzaakt op 2000 toeren, lambda sonde lijkt mij niet kapot omdat hij stat. wel regeld, en de electr. sproeier werkt ook.
Lambda staat bij 2000 toeren op 1.3 dus een arm mengsel!!! maar CO staat tussen de 3 en 4 %. Kijk eens goed wat de CO2 en O2 en HC waarden dan zijn. Hier kun je ook veel aan zien.
6,46 volt??? dit is veel te veel voor een lamdasignaal voor een ga16ds.
wel raar, is het een nissan lamdasone??? is deze auto zit toch een 1 draads sonde met een orannje draad??
de afgegeven spanning is na mijn idee echt te hoog.
draai de origenele sonde er eens in en laat de accuklem er een een tydje af zodat het benzine systeem zich reset. en doe dan de metingen weer eens opnieuw.
vertel inderdaad ook eens wat de resultaten zijn van een 4 gas meting. ook hier is vaak wel het een en ander uit te halen. overigens heb je het lamda signaal ook weer origineel doorgeschakeld buiten het lamdakastje om??
groene en grijze draad doorverbinden en de stekker van het kastje af. als deze de boel verneukt heb je nog steeds een probleem ook al staat de keuzeschakelaar op benzine.
Hoi, Sorry is een tikfoutje geweest die 6,46 volt, moest 0,646 volt zijn. ik heb de lambda sonde rechtstreeks op de ecu aangesloten dus zoals het org. is.
De lambdasonde is een universele voor o.a. nissan, (dit scheelde de helft van de prijs want die dingen zijn bepaald niet goedkoop!, was evengoed nog ¤ 75,-
De waarde's van de 4 gas meting weet ik niet meer alleen dat het co2 getal op pl.minus 14 stond. Dus dat zou ik even opnieuw moeten doen.
Hoi Allemaal,
Ik ben twee jaar geleden naar Denemarken verhuist. Misschien kennen jullie de autop problematiek hier. BPM 180% !!! Dus ik heb mijn 2.0 LX Primera Wagon maar verkocht voor emigratie.
Nu heb ik recent een PRIMERA 1.6 SLX Stationwagon gekocht, in Denemarken. Ik heb inderdaad soortgelijke klachten als beschreven in deze groep.
Nu wil ik eigenlijk graag proberen de ECU (computer) uit te lezen tijdens het rijden, zodat ik kan zien of er gelijktijdig met het schokkken een foutcode optreedt.
Op het internet heb ik verschillende projecten gevonden, bijvoorbeeld deze:
http://www.angelfire.com/80s/tsi200sx/Pr...
Onderaan deze pagina staat een eenvoudig project bescheven, van iemand die ledjes en een mode-selectie knopje in zijn dashboard heeft gebouwd. Zodoende kan hij tijdens het rijden zien of er fouten in het systeem optreden.
Iets dergelijks wil ik ook graag maken voor mijn primera. Alleen komt de aansluiting in dit project niet precies overeen met mijn connector (zit onder de zekeringen). Ook bevinden zich op mijn ECU geen ledjes of draaiknopje. Volgens een nissan dealer is dat overigens niets bijzonders.
De auto is niet CONSULT compatible (het modernere diagnose systeem voor injectie motoren vanaf ca. 1992 to de ODB-II modellen).
Dus ik zoek iemand die een originele factory service manual heeft. Daarin staat als het goed is een schema van de ECU en de aansluitconnector voor het diagnose systeem.
Met behulp van zo'n schema kan een diagnose indicator op het dashboard gebouwd worden. En dan kan ik tijdens het rijden zien wat er fout gaat.
Ook puur voor de lol lijkt zo'n project mij weer 's wat anders dan olie en roest !
Dus.... wie weet er waar ik zo'n manual kan vinden ?
Ik bedoel nadrukkelijk de NISSAN FACTORY SERVICE MANUAL voor een 1992 1.6 PRIMERA (St. Car).
vriendelijke groet,
Gijs Dirks
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Sunny of stel zelf een nieuwe vraag.
23 jaar