👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik wil heel graag een cruise control inbouwen of in laten bouwen.
Ik heb deze van Conrad gezien:
[url]http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop...[/url]
Ik krijg niet de exacte link helaas.
Het is de Magic Speed Cruise controle MS 50 van Waeco voor 129,00 euro.
Weet iemand of deze geschikt is voor een P11?
Is er misschien (een kundig) iemand in de omgeving van Schagen die hem samen met mij wil inbouwen?
groet, Ger
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja die kunnen op de P11.
Dat is best te doen.
groetjes Ton
Kan die ook op een V10? (Tino 2001) of zit er misschien al een deel in het motormanagement en hoef ik alleen de hendel te bestellen?
Die MS 50 zou anders een mooi alternatief wezen.
Hebben we wel de draad van de speedpuls nodig Razoon....
Veel vragen maar weet je die ook voor ons, Nissanwielmonteur?
Gr. Neet
Verkeerde link overigens Razoon, dat is je winkelwagen en daar komen we niet in.
14 jaar
Ja kan ook. Ik ga er later op de avond even over verder. Moet zo even weg. Denk zo rond 10 uur
[quote=Neet]Kan die ook op een V10? (Tino 2001) of zit er misschien al een deel in het motormanagement en hoef ik alleen de hendel te bestellen?
Die MS 50 zou anders een mooi alternatief wezen.
Hebben we wel de draad van de speedpuls nodig Razoon....
Veel vragen maar weet je die ook voor ons, Nissanwielmonteur?
Gr. Neet
Verkeerde link overigens Razoon, dat is je winkelwagen en daar komen we niet in.[/quote]
Ik krijg het niet voor elkaar de link naar het juiste model hier neer te zetten.
Overigens weet ik niet wat je bedoeld met de draad van de speedpuls.
Zeg je nu dat we alleen die hendel nodig hebben voor een werkende cc?
Ik heb gisteravond de Magic Speed Cruise Controle MS 50 al besteld.
14 jaar
Je hebt de draad nodig van de puls die je kilometerteller aanstuurt. Deze zorgt er voor dat je snelheid constant blijft.
Er zijn veel auto's die af fabriek geen cruisecontrol hebben maar door een handel te bestellen, speciaal voor dat model, te plaatsen en iets met de electronica te doen, heb je cruise control.
Zit al in de electronica ingebakken en kan je dan als optie uitbreiden. Maar ik denk eigenlijk niet dat ik dat ook heb. Mogelijk te oud. (2001)
De link:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop...
Vreemd, link werkt idd niet 100pct maar even verder naar cruisecontrol kijken dan.
14 jaar
De truc met de hendel die gaat niet op bij een Tino of Primera. Je moet altijd een complete set monteren. Zelf monteren we altijd een AP800 of AP550 van Gold Automotive. De Waeco lijkt overigens wel op de AP300. Ik kan het merk Waeco verder niet dus ik kan er ook niet over zeggen.
Je hebt inderdaad een snelheidssignaal nodig om de cruisecontrole te laten weten hoe hard het voertuig rijd.
Voor de Tino gebruik je de Paars/rode draad op positie 4 (naast borglip) op de stekker die achterin de radio zit.
Voor de Primera geld hetzelfde. Maar alleen als de productiedatum vanaf 6-99 is.
Anders neem je de blauw/gele draad op positie 7 van de 24 polige stekker die zich achter het voorste paneel van de middenconsole bevind aan de rechterkant.
Ton
Ok Ton, bedankt. Gaat vast lukken. Razoon gaat ook goed komen met de MS50. Leuk dat de draad zo makkelijk op de radio stekker zit.
Heeft zeker met optie navigatie te maken ofzo.
Nog 1 vraag. Er zit bij mijn Tino zo'n ingebouwde radio/cd. Hoe krijg ik die er uit? Ik zie alleen twee gleufjes aan beide kanten van het bakje
boven de autoradio. Eerst maar is kijken hoe het los gaat voordat ik er met een schroevendraaier in ga peuteren.
14 jaar
Nee dat is niet voor de navi, maar voor de volume verhoging als je harder gaat rijden. Die twee gleufjes zijn juist om een schroeverdraaier in te zetten en het klemmetje in te drukken wat daar zit. Dan komt dat bakje eruit. Pas op de klemmetjes schieten wel eens weg. De radio zit met twee schroeven vast en twee van diezelfde klemmetjes. Maar dat trek je zonder moeite los.
Top, bedankt. Ik ga er mee aan de slag.
Gr. Neet
14 jaar
Heb een gebruikte EC-1000 aangeschaft. Is kijken wat ie doet.
Waar kan ik het best de vacuumslang op aansluiten in de Tino 2001?
14 jaar
Als het goed is het je er een vacuumpijpje bij wat je in de slang van de rembekrachtiger kan zetten
Yep, heb ik alleen moet ik dan een meter extra slang halen, zit net aan de andere kant van de auto....
Is er niets dichterbij de rechterkant of is de rembekrachtiger de beste keus al wordt de slng ruim een meter?
14 jaar
[quote=Nissanwielmonteur]Je hebt inderdaad een snelheidssignaal nodig om de cruisecontrole te laten weten hoe hard het voertuig rijd.
Voor de Tino gebruik je de Paars/rode draad op positie 4 (naast borglip) op de stekker die achterin de radio zit.
Voor de Primera geld hetzelfde. Maar alleen als de productiedatum vanaf 6-99 is.
Anders neem je de blauw/gele draad op positie 7 van de 24 polige stekker die zich achter het voorste paneel van de middenconsole bevind aan de rechterkant.
Ton[/quote]
Mijn Primera is van december 1999, dus dan zou ik de paars/rode draad kunnen gebruiken.
Zou voor mijn Primera de blauw/gele draad op de 24 polige stekker ook een optie zijn hoewel die van 12-99 is?
Het lijkt me dat de paars/rode het makkelijkst te bereiken is. Dus daar ga ik eerst naar zoeken.
Dank voor je tip.
Ik ga er binnenkort aan beginnen. Ik wacht op iets beter weer.
14 jaar
[quote=Nissanwielmonteur]Voor de Tino gebruik je de Paars/rode draad op positie 4 (naast borglip) op de stekker die achterin de radio zit.[/quote]
Ton, voor de Tino, is het de middelste die je vooraan de connector ziet? Kleur klopt, paars/rood. Dit even voor de zekerheid.
Positie 4 kan ik niet helemaal plaatsen. Stekker komt van achter de radio.
[img]http://img205.imageshack.us/img205/7842/...[/img]
14 jaar
Ja klopt. Positie 1 is geel/rood, 2 is leeg, 3 is roze
Fijn, bedankt. Morgen de laatste hand leggen, alleen de puls en de rem/koppelingswitch nog.
Dan nog even de testrit en de dipswitches.
Hopen dat alles werkt. Is maar een tweedehandsje.
14 jaar
De mijne werkt.
Alleen als ik op "set" druk gaat ie langzamer ipv sneller. In de testmode gaat ie wel goed.
Denk dat het een dipswitch standje is.....
ps, wat is eigenlijk die rood/gele draad? Licht uit is massa, licht aan massa weg. Iets met verlichting van de radio?
(had ik me ff op verkeken, had daar eerst de massa van de pulsdraad op aangesloten. Licht aan, CC niet meer werken....)
14 jaar
Dat is inderdaad verlichting van de radio.
Nooit zomaar ergens een massa aanknopen he. Doe het dan met een oogje achter een bevestigingsschroef van de radio
Ja, dom he. Gaat soms wat te snel. Ik had wel massa gemeten maar dat was met licht uit. Zit nu idd netjes aan het chassis waar de radio op wordt geschroefd.
Bedankt voor alles. Alles werkt nu.
Gr. Neet
14 jaar
Geen probleem Paul ;)
@Neet...proficiat.
Ik heb een paar foto's gemaakt van de Primera:
Zoals je op de eerste foto ziet zijn er weining opties om de servo te plaatsen.
Volgens mij is de enige optie op de tweede foto bij het witte X .
Mijn vraag: is dat een veilige plaats om een paar gaatjes te boren?
De draad zou dan linksom in een bocht over de schokbreker lopen, ook niet echt lekker.
[img]http://img571.imageshack.us/img571/5843/...[/img]
[img]http://img717.imageshack.us/img717/9664/...[/img]
14 jaar
Bedankt,
Tjonge nog krapper. Schutbord kan wel maar zal meer contactgeluid maken. Heb je wat extra rubber nodig tussen de servo en het schutbord.
Als de kabel in een flauwe bocht over de schokbreker kan lopen is dat geen probleem. Kabel vastplakken op de schokbreker.
Wel een stevige onderdruk zoeken, je rembekrachtiger.
Kan je aan de bestuurderskant geen plek vinden dat je je gaspedaal bedient met je servo? Dat kan ook.
14 jaar
Wat denk je van voor de radiateur aan de motorkapslotsteun??? En onder de accu??? In het linkerbinnenscherm???
Ok Ton, ik zal kijken of het wil passen op een van die plaatsen.
Een andere vraag:
Waar moet ik de vacuumslang doorsnijden?
In het boekje staat "tussen terugslagventiel en aanzuigbocht of vacuumpomp (aan de zijde van de motor)". Maar ik weet niet waar die laatste 2 onderdelen zitten.
Bij de rode X of de groene X? Of toch ergens anders?
[img]http://img38.imageshack.us/img38/8040/va...[/img]
14 jaar
Ik pakte hem altijd in het rechte stuk onder de groene X
Het is me niet geheel duidelijk waar ik de 2 draadjes van het Reed contact op aansluit.
Het zijn 2 korte bruine draadjes.
Volgens de tekening gaat er 1 naar de bruine draad van het elektronicablok. Maar de ander?
Hier de diagram + tekening:
[img]http://img228.imageshack.us/img228/5898/...[/img]
[img]http://img228.imageshack.us/img228/323/r...[/img]
groet, Ger
14 jaar
Als je op je remlichtschakelaar meet dan meet je op de ene kant 12 volt en op de andere kant massa.
Deze massa meet je door de remlichtlampjes heen. Deze aansluiting moet je hebben, daar sluit je dus die andere kant van je reedcontact op aan.
Wel even meten met een ohmmeter of piepertje.
Tussen de "massa" van je remlichtschakelaar en je electronicablok komt dus je reedcontact te zitten.
De reedcontact moet als de koppeling in rust staat, doorgeschakeld (geleidend) zijn maar dat zal wel als ie bij de kit is geleverd.
Die andere bruin/witte draad die aan je 12 volt moet zet je gewoon op de 12 volt van je remlichtschakelaar.
14 jaar
@Neet
Uhm...ik ben een noob...sry
Ik heb 2 draadjes van de remschakelaar: op de ene (A) meet ik constant spanning. En op de andere (B) meet ik spanning alleen als ik het rempedaal intrap. Met de laatste bedoel jij de massa?
Begrijp ik het dan goed?:
Het ene draadje van het Reedkontakt verbind ik met de bruine draad van de kabelset...en het ander Reedkontakt-draadje verbind ik met de massa (B) van de remschakelaar?
Volgens de beschrijving moet ik de bruine draad van de kabelset verbinden met de remlichtschakelaar.
Dat moet dus eerst?
Misschien dat je stap voor stap kunt aangeven wat ik moet doen?
Nogmaals...sorry voor de noobvragen.
14 jaar
http://www.goldautomotive.nl/Data/Upload...
Blz 9
De bruin/witte moet je op de draad zetten waarop je spanning meet als je het rempedaal niet intrapt.
De bruine zet je op de draad waar spanning op komt als je het pedaal wel intrapt. Dan knip je de bruine draad door en zet je daar de koppelingsschakelaar tussen.
Ton
Ja. zo kan je het ook zien. Als je Tons methode letterlijk aanhoudt komt het helemaal goed.
14 jaar
Hij doet het niet :(
Foutdetectie A is probleemloos. Daar komt hij goed doorheen.
Foutdetectie B gaat niet goed:
Ik start met de SET-toets ingedrukt zoals beschreven.
Ik zet de cc aan.
Dan hou ik de SET-toets ingedrukt. En dan zou het toerental omhoog moeten lopen.
Dat gebeurd niet. Druk ik even op RES en hou daarna SET ingedrukt dan loopt hij wel op. Maar dan stopt hij ook niet meer tot bij 3000 toeren. Dan druk ik maar gauw op RES en loopt hij weer terug.
Volgens mij zijn de verbindingen met het servo in orde.
Bij indrukken RES loopt toerental terug. En bij intrappen koppeling of rem gaat hij naar stationair.
Tijdens een testrit gebeurd er helemaal niets wat ik ook indruk.
Alle hulp is welkom.
Mijn Primera is van 12-1999. Ik heb de blauw/gele draad gebruikt voor snelheiddetectie.
groet, Ger
14 jaar
Vreemd, misschien dat Ton wat weet uit ervaring. Heb je je puls wel goed ingesteld? Stond bij mij veel te hoog en dat werkt niet. (tijdens rijden)
Moet ca 10 keer per 10 sec bij 60km per uur. Maar of dat invloed heeft tijdens test weet ik niet. Lijkt me niet.
Bij mij doet de CC het in de testmode goed maar gewoon tijdens rijden gaat de auto tijdens drukken op set langzamer en tijdens drukken
op res sneller. Mogelijk heb ik toch door al dat gedoe een dipswitch verkeerd staan. (heb ook aan de fabrieksinstelling switchjes gezeten).
Is allemaal niet erg maar ik ga het toch komend weekend uitzoeken. Gewoon.....hobby.
14 jaar
@Neet ...wat bedoel je met pulse? Ik heb een Waeco Magicspeed MS50.
Er zit wel een switch op met 3 standen.
Ok...excuus ...in Foutdetectie B gaat hij toch wel naar hoger toeren maar het duurt wel 8 seconden voordat hij reageert.
Is er een manier om hem eerder te laten reageren?
14 jaar
Sorry M, ging een tijdje geleden eigenlijk een beetje vloeiend vanzelf. Denk dat we er allebei zo wel uitkomen.
R: Bij mij duurt het ook even in de test voordat de toeren omhoog gaan.
Als je cc tijdens rijden niet aangaat moet je je speedpuls mbv de dipswitchjes aanpassen. Zie pagina 10.
Dus rijden, tellen en aanpassen. Hoeft niet exact maar wel in de buurt van 10 pulsen per 10 seconden.
14 jaar
Ik kan dus geen pulse instellen. Zoals ik zei heb ik een Waeco MagicSpeed MS 50
Voor de speedpulse maak ik gebruik van het blauw/gele draadje op positie 7 van een 24-polige stekker achter de radio.
Ik vraag me af of ik niet beter de snelheidssensor moet gebruiken voor bij de cardanas.
Ook vraag ik me af of ik de vacuum niet had moeten aftappen bij het rode kruis (zie foto boven). Wellicht heeft dat te maken met het traag reageren?
14 jaar
Dat het in de zelfdiagnose wat langer duurt voordat het toerental opkomt dat klopt. Kan je ook niets aan veranderen. Verder kan ik er zo even niet over oordelen. ik denk dat jullie de zelfdiagnose van Gold er eens naast moeten houden. Die vind ik een stuk duidelijker.
@Razoon, jij kan ook die draad op dezelfde positie gebruiken als Neet met z'n Tino. Even de juiste positie bepalen en niet naar de kleur kijken.
Wat zo aan de koplamphuizen te zien heb je een P11-144 met die ronde kijkers in de koplampen.
@Ton
Ik heb een andere stekker als Neet:
9 draadjes breed. Gaat dat dan nog op van diezelfde draad pakken als Neet?
[img]http://img52.imageshack.us/img52/7318/st...[/img]
Ik heb inderdaad een P11-144.
14 jaar
Dat een een speakerdraad. Jij moet de Oranje/witte hebben naast de borglip. Aan de zijde waar er 4 posities naast de borglip zitten. Je hebt de stekker op z'n kop gefotograveerd dus ik zie de bewuste draad niet. Als je kijkt waar bij Neet de paars/rode zit dan moet jij die positie ook hebben. Ongeacht de kleur bij jou auto.
Ok, bedankt Ton, er zit inderdaad een oranje/witte naast de borglip. Dat ga ik morgenochtend even proberen.
Dan hoor je meer.
gr. Ger
14 jaar
Succes.
Hij doet het!
Ik heb alleen de pulse verbonden met het oranje/witte draad. Daarna even gereden. CC neemt het prima over.
Eerst ligt schokkerig...toen heb ik de switch van H naar M (midden) gezet en ging het beter.
Bedrading weggewerkt en uitgebreide test volgt later.
Ton en Neet....hardstikke bedankt voor de online hulp en meedenken!
14 jaar
Leuk man, gefeliciteerd. Topforumpje he?
Ton ook hartstikke bedankt voor je hulp aan mij.
14 jaar
Graag gedaan mannen.
Toch nog een raar verschijnsel:
Hij doet het goed, maar dan alleen tot 80 km/u.
Na wat leeswerk heb ik dat zwarte lusje doorgeknipt. Daarna reageerde hij pas vanaf ongeveer 80 km/u. Ook vond ik hem niet meer direct reageren maar pas na langer ingedrukt houden van de SET toets.
Vreemde zaak. Ik heb het lusje maar weer met elkaar verbonden. Dan maar tot 80 km/u.
Heeft iemand een idee wat te doen?
14 jaar
He, vervelend. even de juiste gebruiksaanwijzing van de MS-50: http://www.produktinfo.conrad.com/datenb...
Het gaat dus over pagina 17.
Bij mij kan je de speed instellen van 1000 tot 192000 in 21 stapjes. Ik dacht dat ik iets van 1200 in moest stellen maar is 2000 of 3000 geworden om bij ca 50km/u te starten.
Het lijkt erop dat bij jouw de puls of net te laag is of net te hoog. Veel mogelijkheden heb je niet. Als je de lus doorknipte, heb je toen ook de gevoeligheid weer veranderd? (ff proberen)
Ik meen me te herinneren dat er een bepaald kastje bestaat die je pulsen electronisch kan vermeerderen of verminderen maar ik weet niet of dat de oplossing is. Weet ook niet wat het kost.
Had ik bijna nodig gehad met in inbouwnavigatiesysteem.
In de gebruiksaanwijzing hebben ze het ook over meer magneten plaatsen. Zo'n pulskastje komt dus eigenlijk op hetzelfde neer om tot die oplossing te komen.
Ik weet niet of ik het goed heb en misschien heeft Ton of iemand anders nog tips. Gaat het nu niet lukken, bel dan even naar een inbouwstation en vraag wat de mogelijkheden zijn.
Succes.
Edit
Iets gevonden als je er toch aan moet geloven....maar eerst meer informeren....
http://www.beijerautotechniek.nl/AWS/Sto...
Nog een edit.
Eigenlijk denk ik dat je je magneet sensor op je as moet monteren met 1 magneetje. Daar je pulsdraad op monteren.
Ik dacht dan je lus weer doorknippen.
Dan kost het je verder niets, alleen een uurtje werk. Dat moet werken.....
14 jaar
Jammer dat je de pulse niet makkelijker kan instellen anders dan met die magneetjes rond de as.
Dat is het verschil van Waeco Magic Speed met John Gold zeker?
Dinsdag wordt de snelheidssensor voor me aangelegd. Dan zal het goed komen neem ik aan.
groet, Ger
14 jaar
Ik weet niet, gezien jouw probleem en wat ik lees in de gebruiksaanwijzing zou ik het zo doen.
Meer keus hebben we denk ik niet. Zal wel lukken, misschien magneetje meer maar dat moet je zelf even uitzoeken
volgens de gebruiksaanwijzing.
Heel veel succes....
14 jaar
Inmiddels de sensor en een magneetje aan de aandrijfas geplaatst. Dit lijkt het goed te doen ook met hogere snelheden.
Maar hij pakt de snelheid niet direct op onder de 80km/u lijkt wel. Als ik van boven de 80 op min druk dan gaat hij wel langzamer tot 50-60 ofzo.
Zou dit een kwestie kunnen zijn van een magneetje erbij plaatsen?
14 jaar
Zou ik gewoon proberen.
Ik denk dat hij te weinig pulsen krijgt en dus denkt dat ie te langzaam rijdt.
Je hebt ook nog twee standen he, als ik het me goed herinner. Kan je ook nog mee switchen.
14 jaar
Heb hem op M gezet (midden stand) en doet het erg fijn nu. Vanaf ongeveer 50km/u.
14 jaar
Dat is em.....Is normaal.
Super. Nou, nog meer plezier ermee dan....
Grt. Neet
14 jaar
Nogmaals dank allemaal.
Topic mag worden afgesloten.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar