close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Primera: Storingescode P0420 en P0430

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Het motormanagementsysteem van mijn Nissan Primera (P12) met 126.000 km, geeft de storing P0420 (Catalist System Efficiency Below Treshold bank 1) en P0430 (Catalist System Below Treshold bank 2). Deze storingsmeldingen komen steeds tegelijk. Op internet heb ik gekeken wat de afzonderlijke meldingen kunnen betekenen (lambdasonde, katalysator, uitlaatlekkage), maar vind niets over de mogelijke oorzaak wanneer deze meldingen tegelijk optreden. Ik heb de storing al een aantal malen gereset. Na een aantal dagen (geen specifiek tijsinterval of aantal km) treedt de storing tijdens het rijden plots weer op.
Volgens een deskundige zijn het niet de lambdasondes, omdat het onwaarschijnlijk toevallig zou zijn als steeds twee sondes tegelijk in storing komen. Mede gezien de km stand.
De storing treedt zowel op bij het rijden op lpg als op benzine.

Tijdens het rijden begint de motor rond de 3000 toeren wat in te houden/te bokken, maar niet heel erg. Bij hoger toerental verdwijnt dat weer. Ik heb ook geen verhoogd brandstofverbruik. Ook dit gebeurt zowel bij het rijden op benzine als op lpg.


Wie kan me helpen de oorzaak van dit probleem te achterhalen?

Geplaatst door

uruburu (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Helaas, 2 katalysatoren die dood zijn.
Dat kan versneld zijn door het in houden/bokken rond de 3000 rpm, dus eerst dat oplossen en dan 2 nieuwe kat's eronder.
Eerst zorgen dat de motor goed loopt op benzine, dan eventueel nog gas-systeem nakijken/opnieuw afstellen.
Hier een goed verhaal over de kat's en de lambda-sondes:
http://amtgarageforum.nl/forums/storage/...

Is er een voorgeschiedenis van defecte bougies/bobines/injectors of misfires?

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysatoren.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Dit kan een luchtmassa meter zijn die te weinig aan geeft.

oldford 0
badge

14 jaar

Bedankt voor de snelle reactie.
Het lijkt mij verstandig om dit aan een deskundige over te laten. Mij gaat het wat boven de pet.
Ik las wel wat over de werkingstemperatuur van de katalysator. Kan het zijn dat de verbrandingstemp. van lpg hoger is dan van bezine en dat daardoor de katalysator kapot is gegaan? Als dat zo is, hoe voorkom ik dat een volgende keer?
Ben bang dat dat een dure grap gaat worden....

Overigens; ik heb de auto gekocht met 70.000 km op de teller en er toen een nieuwe G3 installatie in laten bouwen. Ik heb nooit iets gemerkt van misfire of iets dergelijks.
De auto heeft alle beurten gehad en de bougies zijn vervangen bij 110.000 km.

uruburu 0

14 jaar

Toch ervaar je dus nu regelmatig die misfires. Je noemt het alleen bokken/inhouden.

Wie weet wat er allemaal fout is gegaan is de 1e 70.000 kilometer.

Kun je zelf uitlezen? Kijk dan eens in live data naar de "Long Term Fuel trims" na een rit op gas.
Even de waardes plaatsen (zijn er 2).

oldford 0
badge

14 jaar

Inderdaad deze storing treed op als de katalysator niet meer goed werkt. Aangezien er onder het spruitstuk twee katalysatoren zitten is de dubbele code ook wel duidelijk denk ik zo. Bank 1 is cilinder 1 en 4 en bank 2 is cilinder 2 en 3.

De oorzaak zal waarschijnlijk liggen in 1 van de zaken die Oldford noemt.

Ton

Ik heb eens een aparaatje aangeschaft, waarmee ik de storing kan uitlezen en resetten. Wat Oldford voorstelt tijdens het rijden uitlezen kan ik niet.
Toch is me één ding niet duidelijk; wanneer ik de storing reset kan het maar zo zijn dat ik 1000 km kan rijden voor de storing opnieuw optreedt. Ik kan dat niet verklaren, omdat bij een niet werkende katalysator de storing tenslotte direct weer gemeld zou moeten worden. Of zie ik iets over het hoofd.
Als het de katalysator is hoe is dan jullie ervaring met het gebruik van universele exemplaren i.p.v. originele onderdelen?
In ieder geval bedankt voor de uitleg jullie deskundige visie.

uruburu 0

14 jaar

Je ziet iets over het hoofd. a) de manier waarop deze storing vastgesteld wordt en b) de condities waaronder gemeten wordt.
Dit is een storing waarbij de achterste sonde een aantal maal moet pendelen (vrij groot aantal).
Dat pendelen doet de sonde ook als de kat koud is, dus de ecu wacht behoorlijk lang voor dat er gemeten wordt.
Meestal wordt er alleen bij relatief lage toerentallen gemeten. Dus bijvoorbeeld snelweg kilometers vallen af.
Duurt inderdaad (afhankelijk rijstijl en gebruik) zo maar 500 of meer kilometers voor de storing terug is.
Zie: http://www.dtcsearch.com/P0420/

Universeel is goedkoper in aanschaf, maar ik gebruik alleen en uitsluitend origineel - die werken en blijven voorlopig werken.

oldford 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.