hallo
ik heb twee nieuwe originele boven draagarm vervangen van mijn nissan ,heb links en rechts gemonteerd en dan de wielen naar benden en dan pas de bouten vast gezet en gelijk de banden laten balanceerd en uitlijnen gedaan.
het probleem is nu auto een beetje gevoelig en lijkt wel schokkerig en in het begin was iets meer en na een paar keer rijden met de auto is iets minder geworden .
tijdens rijden in de snelweg lijkt wel dat je trilling in het stuur .
de acherste bout met hand vast gezet en de voorste bout met 140 nm ,weet niet of 140 nm te veel is.
mijn vraag is moet de rubber nog slijten of heb ik hem te vast gedraaied en het lijkt dat de draagarm niet op het gemaak kan bewegen ,maar verder auto rijd goed geen kraken of rare geluid .
eerder nipparts gemonteerd was niks aan de hand en alles normaal ,
iemand ervaring mee ?
al vast bedankt,
issa
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bouten die horizontaal gemonteerd zitten in belaste toestand even los en weer vast draaien !
Hoe vast ,dat ligt aan de diameter van die bouten.
Bij M14 zit je goed maar bij M12 zou ik 100 Nm aanhouden.
De staalsterkte is ook maatgevend maar meestal wordt 10.9 gebruikt.
Succes.
beste punt
bedankt voor de snelle reactie ,het probleem is opgelost.
ik heb de voorste en achterste bouten los gedraaid en daarna eerst de achterste bout met hand vast gezet en daarna de voorste op 100 nm ,auto rijd nu veel beter en voorterein is niet meer schokkerig en gevoelig .
ik wilde zelf op 120 nm vast zetten ,maar eerst even 100 proberen en gelijk goed.
zou dat kunnen invloed op uitlijnen hebben,want auto is uitgelijnd toen de bouten waren op 140 nm te vast en nu op 100 nm ?
nogmaals bedankt.
gr,
issa
11 jaar
De ophanging heeft, door in de verkeerde stand de bouten vast te draaien, onder spanning gestaan.
Ook zit er in de boutgaten speling .......dus eigenlijk zou een controle op zijn plaats zijn.!
Groeten.
bijna een week bezig met auto geweest,eerst kon ik acher bout van draagarm tegen chassi niet op 100 nm vast draaien ,omdat ik niet bij kan met momentsleutel .
voorste op 100 nm was goed ,maar was wel trilling in stuur en toen allebij draagarmen los gemaakt en achter bout vast draaien op 100 nm en gelijk markeren met nagel lak de moer en de staal plaat ,alles monteren en dan wielen vast en naar benden en achterste bout een slag losdraaien en dan slag vastdraaien op verf markering .
gelijk goed en uitlijnen is ook goed.
nogmaals bedankt
gr,
issa
11 jaar
na lang proberen ,de 100 nm was goed ,maar een beetje los ,bij nissan dealer krijg ik een tekening met alle info
achterste bout tussen 88 nm tot 123 nm en de voorste bout 112 nm tot 126 nm ,contact opgenomen met werkplaats nissan dealer , meer vast zetten is beter,
de achterste bout was 100 nm heb ik 3mm extra vast en de voorste op 118 nm ,is wel beter ,maar nog steeds niet helemaal goed en de auto rijd niet als vroger ,
de spelling van 88 nm tot 123 nm is veel .
een beetje tussen in vast gedraaid ,de auto is geod ,maar het kan beter .
volgens mij moet de voorste bout meer vast zetten dan de achterste bout.
als iemand ervaring mee ,graag
al vast bedankt,
issa
11 jaar
opgelost ,volgens monteur van Nissan dealer allebei bouten op 126 NM ,maar toen auto ging trillen boven 120 km per uur tijdens rijden .
heb zelf de vooste bout op 127 NM vast en toen was de auto goed. in het begin auto is gevoelig ,maar daarna wordt soepeler.
bedankt allemaal
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar