Nissan Primera: Extra verstralers

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo allen,

Omdat ik regelmatig in het donker over de Veluwe rij, heb ik een set extra verstralers (2x55) gemonteerd die via een relais geschakeld worden. Ik heb alles aangesloten volgens schema. Bij testen bleek dat de extra verstralers niet aanschakelen. Vervolgens heb ik 85 en 86 omgedraaid (grootlichtsignaal en massa) maar het resultaat blijft 0. Bij het doormeten van 30 (accu) en 85 (massa) staat er wel spanning op.

Doe ik iets fout, is het schema bij Nissan anders of is het (nieuwe) relais kapot?

Alvast bedankt!

Groet, Nizzan

Nizzan

Geplaatst door Nizzan (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Misschien niet het goede grootlichtsignaal? Heb je wel 12 volt als het groot licht aan staat of alleen bij seinen?
Je zegt "85 (massa) staat er wel spanning op". Is dit een ongelukkige woordkeuze of staat er spanning op 85? Want dan mis je aarde.

Voor de zekerheid: als je 30 en 87 doorverbindt, dan branden de verstralers?

Nizzan (0), 13 jaar geleden

Ik zal er morgen of dinsdag mee aan de gang gaan, alvast bedankt!

Nizzan (0), 13 jaar geleden

Ik heb ondertussen alles nagekeken: Kabels, verbindingen en vertakking van het grootlicht signaal (Er gaan 3 draden naar de koplamp, zwart, roodzwart en roodgeel. Ik heb de het signaal van de roodzwarte draad genomen en naar het relais geleid). Ook heb ik de draden naar/van zowel nr. 85 en nr. 86 van het relais verwisseld én voor de zekerheid de 15A zekering verwisseld. Ook de lampjes in de extra verstralers zijn nieuw.

Resultaat: nul komma nul....Het grootlicht werkt wel naar behoren, zowel normaal ingeschakeld als seinen. Mocht ik signaalstroom van de verkeerde draad (dimlicht) afgetapt hebben, dan zouden de verstralers toch inschakelen bij dimlicht? Ik neem toch aan dat de zwarte draad de massa is...

Het relais is niet kapot, bij het doorverbinden van nr 30, 85 en 86 klikt het relais en schakelt het grootlicht aan zonder de contactsleutel te gebruiken.

Ra ra Pliesiepet?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

"bij het doorverbinden van nr 30, 85 en 86 klikt het relais"
Eh? 12 volt op stuursignaal EN aarde van het relais?

Waar hangt 85 aan? En waar hangt 86 aan?

sjaak10918 (0) PRO, 13 jaar geleden

30: hieraan komt de (gezekerde) + draad met continue spanning, meestal direct vanaf de accu.
87: dit is de + draad vanaf het relais naar de verstralers.
85: dit is de schakeldraad, in jou geval de + vanaf het grootlicht.
86: moet aan de massa gemaakt worden.

testen: met een draadje 30 en 85 verbinden / aantikken: relais schakelt.

(dacht dat je 85 en 86 ongestraft mag omdraaien, maar dat weet ik niet zeker meer)

en idd: 30 doorverbinden met 87, moeten de lampen gaan branden zonder dat het relais schakelt

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Meningen over hoe je 85 en 86 aan sluit schijnen te verschillen: http://www.lordsofsound.nl/images/Lampen...
Bij een normaal relais maakt het niet uit. Bij eentje met een sperdiode wel.

Nizzan (0), 13 jaar geleden

Ik ben weer aan het proberen geweest met het verwisselen van de kabeltjes. Ik heb zelfs 30 (van accu) en 87 (naar verstralers) omgedraaid, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Tot nu toe heb ik alleen met draaiende motor de boel getest (de combinatie van een 1.6 en deze dynamo is niet erg succesvol heb ik gehoord en gemerkt, vandaar) maar vanmiddag ook zonder te starten. Ik hoor nu het relais alléén schakelen bij het seinen (dus de hendel naar de bestuurder toe) , bij het grootlicht inschakelen hoor ik dus géén klik...En dan nog heb ik geen extra verstralers!

Ik ben ook vergeten te vermelden dat dit een 5 polig relais is (dus 87a). Zou het daar dan aan liggen? Gezien het ontbreken van een kabelvoetje bij 87a zou ik dus een normaal 4 polig relais moeten kopen?

Alvast dank!

P.S.

De bekabeling is op dit moment als volgt: 30 van accu, 85 massa, 86 stuurstroom van grootlicht en 87 naar verstralers

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

87a is alleen maar een 2e aansluitmogelijkheid en is rechtstreeks doorverbonden met 87. Dat is het niet.
Zou je kunnen gebruiken om de linker en rechter verstraler een eigen draad te geven.
Probeer vanavond in het donker eens of je grootlicht normaal werkt. Lijkt wel of je lichtschakelaar stuk is.

Om te testen of het relais en verder alles goed is aangelsoten: 86 loshalen en rechtstreeks aan accu.
Moet het relais schakelen en de verstralers branden.

N.B.: Ook 30 en 87 omdraaien maakt niets uit. Er zijn Italiaanse merken die dat in een auto ook zo gebruiken.

Nizzan (0), 13 jaar geleden

Ik word er een beetje moedeloos van onderhand....Zo moeilijk is het toch niet om 2 extra lampjes aan te sluiten!

Als ik de voeding voor de verstralers (87) rechtstreeks op de accu (30) aansluit gebeurt er niks...zelfs geen vonkje. Als ik met diezelfde draad (87) nr 30 en 86 (stuurstroom) verbind, schakelt het relais en gaat het grootlicht aan. Je zou dus denken dat de massa (85) ergens niet goed is maar ik heb alles nogmaals gecheckt en alles is goed aangesloten! Dan aan de stuurkolom: Als ik met grootlicht sein klikt het relais, grootlicht doet het gewoon zonder de extra verstralers. Als ik grootlicht aanschakel klikt het relais niet, grootlicht gaat aan zonder de vertralers.....

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb je de nummers van het relais wel goed? Want als je 30 aan 87 hangt moeten de verstralers branden.
Of hebben die verstralers soms geen aparte aarde draad en zijn in een plastic onderdeel vast gezet?

Waar heb je de massa (85) van het relais aan vast gezet? Lijkt erop dat daar stroom (12 volt) op staat met licht aan.

sjaak10918 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=oldford]87a is alleen maar een 2e aansluitmogelijkheid en is rechtstreeks doorverbonden met 87.[/quote]
Volgens mij is de 87a de doorgeschakelde stroom vanaf 30, die ontkoppelt als het relais schakelt.


Maar on-topic: kun je omgaan met een multimeter want nu blijft het gissen, je moet meten wat je waar hebt.

1 Sowieso moeten de verstralers gaan branden als je de draad van 30 en 87 aan elkaar knoopt.

2 als je een draadje maakt tussen 30 en 85 (aan het relais laten zitten) moet het relais schakelen.

kan me wel herinneren dat sommige japanse auto's de koplampen schakelen via een massaschakeling, dat kan dus inhouden dat de 85 stroomloos wordt als je grootlicht inschakel.

dus nogmaals : meten met een multimeter, kun je dingen uitsluiten.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Goede pdf met uitleg en tekeningen. Hier wordt een wissel relais uitgelegd waar of 87 of 87a doorvebonden wordt.
http://www.mercedesforum.nl/forum/downlo...

Bij normale maak relais hangt 87 echter gewoon aan 87a. (linker is wissel relais, rechter is maak relais met twee uitgangen)
Zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view...

Even plaatje op het relais vergelijken of weerstand tussen 87 en 87a meten, dan weet je wat voor relais je hebt.
Als 87a niet gebruikt wordt, dan maakt het allemaal niet uit.

Nizzan (0), 13 jaar geleden

T is gelukt......

Ik heb nóg een keer alles nagelopen en wat bleek, bij beide verstralers was de massadraad losgekomen bij het monteren op de bumper. Ik gebruik massieve elektradraad, dat is net effe wat lastiger bevestigen....

Bedankt voor de moeite en het meedenken!

Gr. Nizzan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.