close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Primera: Onregelmatig stationair Primera P11-144 2.0

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: SR20DE

Goedemiddag,

Graag zou ik een "probleem" van mijn Primera willen aankaarten.

Sinds vorig jaar is er na een defect aan het EGR-systeem een maffe eigenschap van de motor ontstaan. De motor liep altijd heerlijk rustig stationair en was erg lekker file te rijden. Op vakantie in Zwitserland is de primera op de terugweg kapot gegaan. Motor liep amper stationair (van 200-1200tpm, hevig schokken), ANWB erbij gehad maar die kon niks vinden. Bij de dealer bleek de EGR de boosdoener te zijn en die is toen helemaal schoongemaakt en gangbaar gemaakt. Probleem was toen gelukkig wel over echter de motor is na dit nooit meer zichzelf geworden. Sindsdien loopt de motor onrustig stationair (schommelt tussen 700 en 800tpm) en filerijden vind de wagen ook wat minder prettig, die wordt dan een beetje bokkig.

Op de uitleesapperatuur gaf de auto aan dat ie een selfdiagnose van 90% had bij stationair, bij 1200+ was dit voor de volle 100%. De dealer kon daar verder niks mee doen en gaf aan dat de gasklep eens gereinigd kon worden. Dit heeft echter niks uitgehaald. Weet iemand misschien wat ik zou kunnen doen om de motor zijn fijne stationaire karakter weer terug te kunnen geven? Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Rens

Geplaatst door

x-trailrijder (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

"Op de uitleesapperatuur gaf de auto aan dat ie een selfdiagnose van 90% had bij stationair, bij 1200+ was dit voor de volle 100%".
Wat bedoel je daar mee? Selfdiagnose zal wel aansturing zijn. Maar waarvan? Welk onderdeel?

Klacht kan komen door een verkeerd mengsel of een haperende staionair versteller.
Hoeveel toeren loopt de auto koud? Wat gebeurt er als je de stekker van de stationair versteller af haalt en dan de motor start?

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

oldford 0
badge

14 jaar

Tnx voor de snelle reactie.

Sja ik kan moeilijk zeggen wat die selfdiagnose mag betekenen helaas. In ieder geval geeft de auto zelf al aan dat er stationair en onder de 1200tpm iets niet klopt maar ze weten niet wat precies.

Auto is trouwens ook net APK gekeurd en heeft z'n CO-meting gehad en dat zag er harstikke goed uit.

Bij het loshalen van de stekkers op de gasklep (neem aan dat daar ook de stationairregeleing zit?) gaat de motor gelijk anders lopen, alle stekkers doen in ieder geval wel wat.

De uitlaat tot aan de eerste kat is vervangen door een sportspruitstuk en klinkt zeker niet lek, zit een mooi vol geluid in de uitlaat en met de hand voel ik geen luchtstroom, zitten ook geen roetplekken trouwens.

Er zit ook een soort vacuumkastje op de gasklep, deze werkt niet naar behoren. Dat vacuumklepje hoort te regelen dat de toeren niet te snel terugvallen echter dat deden ze wel. Dit onderdeel kan je helaas niet los nieuw kopen, dan zit je meteen vast aan een complete gasklep +IACV + alle andere electronica. Een duur grapje ben ik bang. Heb het gebrek aan vacuum opgelost door een klein gaatje in het vacuumslangetje te maken. Dit maakte direct verschil, de wagen valt nu niet meer diep terug in de toeren bij intrappen van de koppeling. Helaas is de stationaire loop niet verbeterd.

De motor loopt zo'n 750tpm stationair.

Alvast bedankt!

x-trailrijder 0

14 jaar

"Heb het gebrek aan vacuum opgelost door een klein gaatje in het vacuumslangetje te maken. Helaas is de stationaire loop niet verbeterd."
Nee, dat is wel duidelijk. Valse lucht en dus een verkeerd mengsel.
Op de lange duur kan dat zelfs tot schade aan je dure katalysator leiden. Lijkt me niet de aangewezen methode van repareren.

Die 90 tot 100% is de hoeveelheid aansturing van een onderdeel. De gok is en blijft welk onderdeel.
Ik gok op de stationair steller. Bij zo'n percentage staat die zo goed als vast.

oldford 0
badge

14 jaar

Ben het zeker met u eens dat dit niet de aangewezen manier van repareren is, dit was ook slechts tijdelijk. Het is overigens een dusdanig klein gaatje dat het niet met het blote oog te zien is, heb een spijkertje erin geprikt. De hoeveelheid valse lucht lijkt me dan ook zeer klein? het is echter wel net genoeg om van het terugvallende toerentalprobleem af te zijn. Uiteraard ben ik druk bezig om via ebay of de sloop alsnog aan zo'n vacuumklep of een tweedehands gasklep te komen.

De stationaire steller, waar kan ik die vinden en is die makkelijk te repareren of gangbaar te maken?

x-trailrijder 0

14 jaar

Ah, die heb ik gevonden zo te zien! Op het net kwam ik deze afbeelding tegen van mijn motor:

http://i193.photobucket.com/albums/z56/a...

Deze dus goed reinigen met carburateurreiniger en het moet weer werken?

x-trailrijder 0

14 jaar

Geen idee wat dat is. Maar een stationair steller heeft een elektrische aansluiting met minimaal 2 pennen.
Lopen 2 slangen naar toe (indien niet ingebouwd in het gasklephuis). Aanvoer van VOOR de gasklep en afvoer naar het spruitstuk.
Hier heb je een paar voor beelden: http://www.bs-autotune.nl/content/view/1...

oldford 0
badge

14 jaar

Dan moet dit hem zijn:

http://i193.photobucket.com/albums/z56/a...

Hartelijk bedankt! En die maffe veer die ik eerder had gepost is dan blijkbaar de veer die deze control-valve aanstuurt aangezien je daar pas bij kan na het verwijderen van de zwarte sensor.

Ik ga er vanavond gelijk mee aan de gang, alles goed reinigen met carburateurreiniger en meteen het gasklephuis nog eens doen. Hartelijk dank voor de hulp tot nu toe en ik hoop vanavond of morgen te kunnen posten hoe het is verlopen!

x-trailrijder 0

14 jaar

Aan de regelaar valt weinig schoon te maken. Daar loopt geen lucht door.
Het kanaal met de veer en dan de klep, dat moet goed schoon zijn. Controleer ook of er geen bramen ziijn waar die veer achter kan blijven hangen.

oldford 0
badge

14 jaar

Ik zal ze goed schoonmaken en even controleren op bramen! Moet die veer nog gesmeerd worden of volstaat reinigen met carb. reiniger?

x-trailrijder 0

14 jaar

Gisteren het hele geval zo goed als mogelijk schoongemaakt, zowel de gasklep als de sensors als de luchtdoorgangen en de veer van de IACV. Er kwam echt VEEL zwarte rotzooi uit. Ben net zo lang wezen doorspuiten met de reiniger tot er geen zwarte troep meer uitkwam. Auto start wel een stuk beter en lijkt ook minder onregelmatig te lopen. Een beetje onregelmatig is het echter nog steeds maar ik geef de computer nog even de tijd, die heeft 500km nodig om zichzelf opnieuw af te stellen.

x-trailrijder 0

14 jaar

Slangetje met het gaatje vervangen/dicht gemaakt?

oldford 0
badge

14 jaar

Goed dat je het zegt, ga er zo even een nieuw slangetje tussen zetten!!

x-trailrijder 0

14 jaar

Goedenavond.

Heb dezelfde motor in mijn primera. Had hetzelfde probleem.

Bij mij was de lmm kapot, wel als gevolg dat door de defecte lmm, de egr klep helemaal dicht is gaan zitten. Deze dus ook maar direct vervangen. Paar weken later de melding dat de sensor van de lambdasonde stuk was.

Dus... lmm kapot --- egr kapot---- sensor lambdasonde kapot. deze 3 allemaal vervangen door een nieuwe, en een engine-flush uitgevoerd. Stond met open ogen te kijken hoe vervuild de motor van binnen was.

Nu loopt de motor weer als een zonnetje.

Hopelijk heb je iets aan deze info.

Gr,

Riod

riod 0

14 jaar

Zo, even een update! Riod, hartelijk dank voor de tip! Echter gelukkig waren deze onderdelen gelukkig niet de veroorzaker van het probleem. Na het reinigen van de IACV en een stuk rijden (ECU leest zich dan opnieuw in) was het onregelmatige lopen volledig verholpen! De auto valt niet meer terug in de toeren en loopt keurig op 750tpm stationair (en 600 als hij echt heet is na een lang stuk autobahn, en zelfs dan nog rustig en trillingsvrij). Ben weer helemaal blij!

Tnx voor de tips allen!

x-trailrijder 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.