Nissan 0: extreem roken X-trail 2.2 DCI 114 pk

Bouwjaar: 2006

Over het algemeen ben ik redelijk tevreden over mijn X-trail.
Ik rij vnl. snelwegkilometers en kom daarbij zelden boven de 120.
Echter 2 maand geleden moest ik naar Duitsland en daar heb ik hem, behoorlijk de sporen gegeven. Sindsdien rookt hij als een bezetene (eerder gaf hij bij gasgeven ook wel iets rook maar niet overdreven). Afgelopen weken met de caravan naar Frankrijk geweest en de hele linkerkant van de caravan is zwart uitgeslagen door de rook.
Overigens verbruikt hij geen olie en is het brandstofverbruik ook alleszins acceptabel.
Ik heb al de suggestie gekregen om de verstuivers te vervangen?

Heeft iemand nog andere suggestie?

Paul

pkl

Geplaatst door pkl (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Treb (0), 17 jaar geleden

Dit zal weer die roemruchte EGR zijn!?

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Altijd rustig gereden, wat meer details over km stand, 2006? leeftijd auto etc.

Dan inees hard rijden in Duitsland is uitlaat wordt schoongeblazen, maar kan tot gevolg hebben dat de egr klep blijft hangen, resultaat roken....

EGR schoonmaken en gangbaar maken, afhankelijk van de retourmelding naar de ECU wel/niet afsluiten.

Cor

pkl (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor juliie reakties.
Km.stand is 240.000 km
leeftijd 01-2002.
EGR schoonmaken/gangbaar maken is dat te doen voor een leek?

Paul

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als ie van 2002 Is kun je /hem het beste afsluiten, 2 pakkingen en een blindplaatje tussen dat ding en de pijp vanaf de uitlaatspruitstuk.

Controleer ook je carterventilatie of die nog goed ontlucht.

Cor

pkl (0), 17 jaar geleden

Ok bedankt Cor,

Bij mijn vorige auto Alhambra 1.9 TDI hebben ze destijds ook de EGR-klep gedicht i.c.m. het leegmeppen van de katalysator en chippen. Heb jij enig idee of dat ook zinvolle opties zijn voor deze motor. Ik ben nl. een beetje huiverig voor chippen i.v.m. de veelvuldige turbo-problemen met deze auto's (5 mnd geleden is mijn turbo reeds vervangen).

Paul

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Kat leeg, ja egr dichten, ja, chippen uhh nee.....
Doordat je de egr dicht en de kat eruit mept/door katvervanger vervangt zal de turbo toch al eerder oppakken.

Turbo's zijn erg prijzig ten opzichte van die paar pk's meer, met de aanpassingen zal de motor toch al beter lopen.

Cor

Treb (0), 17 jaar geleden

[quote=Cor1822]Kat leeg, ja egr dichten, ja, chippen uhh nee.....
Doordat je de egr dicht en de kat eruit mept/door katvervanger vervangt zal de turbo toch al eerder oppakken.

Turbo's zijn erg prijzig ten opzichte van die paar pk's meer, met de aanpassingen zal de motor toch al beter lopen.

Cor[/quote]
Cor,Heeft bovenstaande quote enkel betrekking op de twee genoemde motoren, of kan ik hem generaliseren?

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het is een persoonlijke mening Bert.
Alle opvoeren van een blok betekent dat je de overcapaciteit gaat gebruiken, dus de levensduur van het blok en onderdelen bekort.

Meestal ook door het voor de gek houden van de ecu met de opvoeren van de turbodruk.

Sommige blokken hebben een dusdanige overcapaciteit dat het chippen op een normale manier geen probleem is.

Andere blokken zijn al redelijk aan de norm, daar is de 15 tot 20% extra pk's het bekorten van de levensduur.

Wat ik al schreef, met de kat leeg en egr afgesloten zal de turbo eerder oppakken en het turbogat stukken minder ziin.
In de meeste gevallen zuiniger ook, minder rook ontwikkeling, en iets meer power, zeker met de kat verwijderd.



Cor

Treb (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord. Dit wilde ik weten.

pkl (0), 17 jaar geleden

vrijdag gaat de EGR dicht en de kat gaat er uit.
Als dit niet voldoende helpt dan lijken mij de verstuivers aan de beurt. heeft iemand een idee wat de kosten hiervan zijn (vervanging, revisie, schoonmaak???)

Paul

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Eerst proberen met een reiniger door de tank diesel, injectie reiniger, desnoods 2 tanken achterelkaar.

Meestal zal dat de verstuivers wel reinigen.

Cor

EKL (0), 17 jaar geleden

Ik heb precies hetzelfde als PKL met mijn x-trail, ook door duitsland, hoge snelheid.
Ben net terug van vakantie Frankrijk en rechterkant caravan zwart...
Mijn x-trail is ook van 1-2002...
Na duitsland naar Nissandealer geweest en EGR vervangen, blijft roken.
Naar Frankrijk gegaan en daar naar de Nissandealer, onderdeel uit de, nieuwe EGR, gehaald roken aanmerkelijk minder, uitgelezen en alles OK.
Nissan Frankrijk wist me te vertellen dat de EGR-klep er standaard uitgaat, alleen de eerste kilometers laten ze hem actief. Er ging een stang met schroefdraad met veer eruit.
Roken was nog niet weg.
EGR afgeblind, roken iets minder.., maar nog zeker met caravan, ontoelaatbaar fors.
Ik heb de interkoeler gereinigd en het inlaatdeel na de koeler gereinigd met verstuiverreiniger.
Verstuiverreiniger ook in tank gedaan.
Roken blijft aanwezig in overminderde hoeveelheid.
Overigens is het inwendige van de caravan ook zwart door de aanwezige ventilatieopeningen...

Paul, is jouw probleem verholpen??
Als ik de Kat leeg moet maken, hoe doe ik dat en waar zit die?

Groet,
Evert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan 0 of stel zelf een nieuwe vraag.