Nissan Primera: H-CVT begint te stoten vanuit laag toerental/rijsnelheid

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2 liter

Hallo allemaal,
De CVT van mijn Primera Estate begint af en toe stotend aan te drijven, met name in de file. Hij trekt dan ook niet goed meer. Als de auto even heeft gestaan doet hij het weer normaal. Ik heb deze auto 3 maand geleden particulier geocht met 148000km. Zou nieuwe CVT olie helpen? Ik vermoed namelijk dat die er al veel te lang in zit.
Heeft iemand een idee? Alvast hartelijk bedankt voor je reaktie!!
Groeten,
Frits

fredrik

Geplaatst door fredrik (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Had mijn P11 SR20De ook, na het schoonmaken van gasklephuis en stappenmotor wat het probleem over.....

Is het toch de CVT laat hem dan even door de dealer uitlezen.

mark7253 (0) PRO, 17 jaar geleden

distibutieketting speling op de schakels na kiken of laten doen bij breuk grote moterschade kan met ontstekingslamp kijken als teken op en neer gaat dan niet goed en anders klepdeksel eraf halen . p.s niet mee doorrijden zijn er al vele kapot gelopen mark

fredrik (0), 17 jaar geleden

hallo Paul Michiel,
Bedankt voor je snelle reaktie!
Het is de CVT, de dealer heeft een foutmelding geconstateerd in de snelheidsregeling.
De motor gaat ook netjes naar hoger toerental als ik in de "sport"stand schakel, de stootfrequentie gaat dan ook evenredig mee omhoog. Inmiddels met een automatenspecialist gepraat. Die wijt het aan doorslippen van de CVT duwband, zo voelt het ook. Ik ga eerst kijken hoeveel slijtagedeeltjes er onderin de bak zitten. Als dat meevalt doe ik er nieuwe (dure!) olie op. Als dat puinhoop is draait het waarschijnlijk uit op nog veel duurdere revisie. Lijkt je dit een logische conclusie?
Nogmaals hartstikke bedankt voor je reaktie!
Groeten,
Frits

fredrik (0), 17 jaar geleden

Hallo mark 7253,
Distributie ketting is dus ook een zwak punt? En ik was nog wel zo blij dat ik geen riem meer had...
Ik zal er een ontstekingslamp opzetten en kijken wat ie doet, bedankt voor de tip. Kan ik onder het klepdeksel zien hoe de ketting er aan toe is?
Het stoot probleem lijkt niet uit de motor te komen, zie mijn antwoord aan Paul Michiel.
Lijkt mijn conclusie correct?
In ieder geval hartstikke bedankt voor je reaktie. Ik hou me graag aanbevolen voor aanvullende tips.
Groeten,
Frits

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Die ketting is toch helemaal geen zwak punt van de primera, tenminste nooit wat over gehoord of gelezen.
Wel over het gasklephuis dat vervuild en schokkerig rijgedrag, want dat heeft de mijne ook.
Bij het rijden op lpg is het het sterkst te merken.
Bij mij is het ondanks reiniging van gasklephuis en stappenmotor niet helemaal weg.
Het blijft gevoelig met gasgeven en/of loslaten.
Het is wel beter geworden.
Hallo Frederick, persoonlijk zou ik toch eerst doen wat Paul michiel zegt.
Doet de auto dit ook op benzine?.
De storing kan misschien opgewekt worden door het niet goed functioneren van het gasklephuis of stappenmotor.
Ik zou dit controleren alvorens veel geld uit te gaan geven.

mark7253 (0) PRO, 17 jaar geleden

zijn bij ons al div. vern. hadden ook deze klacht bel maar eens met een dealer bij u in de buurt is

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

@P11:

Kettingprobleem is bekend euvel echter uitsluitend bij uitvoeringen met CVT bak. Vreemd genoeg bij handbak niet.

fredrik (0), 17 jaar geleden

Hallo Primera P11,
Als het probleem zich weer voordoet zal ik handmatig op benzine overschakelen, bedankt voor de tip.
Het resultaat hoor je.
Groeten,
Frits

Floris Pieterse (0), 17 jaar geleden

Hallo Frits,
We hebben net hetzelfde probleem gehad(zie bericht verop in de pagina), eerst inderdaad de olie vervangen van de CVT maar het probleem bleef, daarna is de distrubutie ketting, tandwielen en de ketting spanner vervangen, sindsdien hebben we er geen last meer van, volgens de garage was er trouwens ook een modificatie geweest op de ketting spanner.
Bij ons had de vorige eigenaar ook verzuimd de olie te wisselen, ondanks dat het niet goedkoop is, niet op bezuiningen er kwam echt bagger uit.
succes ermee,
FLoris

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Wat gek dat deze problemen zich alleen voordoen bij de cvt uitvoering.
Althans de problemen met de ketting.
Maar als ik zo de reacties lees,lijkt het idd op een distributie probleem.
Maar waarom alleen bij de cvt.
Slijt de boel dan harder doordat de cvt de auto op een veel hoger toerental jaagt.
Met name bij het optrekken.
En dat daardoor de ketting sneller slijt.

mark7253 (0) PRO, 17 jaar geleden

ik heb ook al gewone aut. gehad met kettingprobleem

fredrik (0), 17 jaar geleden

Hallo Floris Pieterse,
Begrijp ik goed dat de CVT dus weer in orde was toen er nieuwe olie op gekomen is?
Alle problemen dus tgv de distributie??
Alvast bedankt voor je reaktie!
Frits

fredrik (0), 17 jaar geleden

hallo Mark 7253,
Een sleutelende kennis suggereerde dat je de distributieketting zou kunnen vervangen door een nieuwe aan de oude vast te maken en hem dan (onder spanning) door de motor te trekken. Daarvoor zou een speciale kettingpons en klinkgereedschap bestaan. Het lijkt me een sterk verhaal, maar ik heb in de Haynes vraagbaak gezien dat het volgens de regels vervangen veel werk is. Wanneer vinden ze distributiekettingen met verbindingsschakels uit?
Groeten,
Frits

mark7253 (0) PRO, 17 jaar geleden

ketting is uit een stuk gaat dus niet. mark

Floris Pieterse (0), 17 jaar geleden

Hallo Frits,
Nee, het probleem was pas verholpen toe ze de ketting, tandwielen en spanner hebben vervangen. Ze hadden eerst alleen de spanner vervangen, maar dat was niet de oplossing. De olie was alleen wel erg noodzakelijk om te vervangen.
succes met het sleutelen.
FLoris

fredrik (0), 17 jaar geleden

hallo Paulmichiel (en alle anderen die gereageerd hebben),

Ik heb inmiddels de CVT olie plus het filter vervangen.
De oude olie was waterdun geworden en er lag veel bezinksel onderin de bak, maar er zaten gelukkig helemaal geen slijtagedelen aan de twee ringvormige magneten of in het filter.
Het lijkt er sterk op dat mijn aanname dat het stoten uit de CVT kwam onterecht was.
Vorige week begon het gestoot namelijk weer , nu bij 120km/hr Toen ik overgeschakelde naar benzine hield het op, Primera P11 bedankt voor de tip!. Het lijkt dus inderdaad uit de motor te komen. Gasklephuis en stappenmotor schoonmaken is dat zelf te doen?
Maar weer bedankt voor jullie reacties!
Groeten,
Frits

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Loopt tie op benzine vlekkeloos of is het stoten dan nog licht waarneembaar.
Zo ja, dan zou je het gasklephuis en/of stappenmotor kunnen laten reinigen.
het probleem is dat als je het loshaalt dat je dan de gasklep weer in de basisstand moet laten zetten en dat kan alleen de dealer.
Loopt tie echt vlekkeloos op benzine, dan zit er in het gasgedeelte een storing.
Maar ik verdenk het gasklephuis en stappenmotor.
Bij mij is de boel losgeweest toendertijd onder garantie, maar ze hebben het nooit helemaal weggekregen.
Ik heb de indruk dat het bij de auto hoort, omdat er best wel veel mensen zijn met dit akkefietje.
Hij is erg onrustig met het toerental in het stationnair gebied, verbruikers en airco en stuurbekrachtigingspomp geven behoorlijk wat variatie in het toerental.
Nog een vraagje: staat de airco op dat moment ook aan, dan moet je die is uitzetten dan zul je zien dat dat ook invloed op het schokken heeft.
Wat voor gasinstallatie zit erin?.

fredrik (0), 17 jaar geleden

Hallo Primera P11,
Bedankt voor je snelle reaktie!
Op benzine rijdt hij inderdaad vlekkeloos, dus alleen storing in het gasgedeelte?
Wordt gas en benzine overigens via dezelfde injecteurs ingespoten?
Stationair toerental is inderdaad onrustig, soms lijkt de motor zelfs af te willen slaan.
De airco stond op dat moment niet aan.
Er zit een Vialle gasinstallatie in (vanaf 0 km).
Als hij weer kuren krijgt en ik alleen maar even op benzine hoef over te schakelen heb ik er geen probleem mee. Gaat er iets stuk als ik doorrij?
Ik ga trouwens nog wel de distributie ketting plus tandwielen vervangen, maar dat wordt december, dan ga ik met de VUT! De ketting is wel iets te horen, maar ik gok erop dat hij tot december heel blijft. Ik rij heel rustig de motor komt niet boven 3500 toeren
Groeten,
Frits

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Nee, het zijn aparte injectoren.
Ik zou de distributie bij een dealer na laten kijken als ik jouw was en die laten beoordelen of het vervangen moet worden.
Dit zijn geen goedkope reparaties.
Als je de ketting hoort, zou ik niet te lang wachten met het checken daarvan.
Als die breekt, dan heb je forse schade.
Gasklephuis en stappen motor reinigen kan sowieso geen kwaad, is vaak behoorlijk vervuild.
Bougiekabels willen ook nog weleens doorslaan vanwege de lange schachten die eraan zitten, wil die ook nog weleens gaan stotteren in de lage toerentallen.
Met name op gas is het allemaal nog gevoeliger.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.