Nissan X-Trail: inhouden, stotteren 2.2 dci

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 dci common rail

Mijn nissan heeft de laatste tijd een probleem dat hij inhoud rond de 2800-3000 rpm.Bij vollast komt het vermogen ineens na de 3000 rpm en als je constant rijd kun je merken dat hij inhoud/stottert rond hetzelde toerental.
Het verbruik ligt bij 1:12 en onlangs zijn het brandstoffilter en het luchtfilter ook vervangen.Echter heeft dit het probleem niet opgelost.
Het asje van de variabele turbo gaat ook wel soepel heen en weer,dus daar lijkt me het probleem ook niet in te zitten.
De motor heeft 48000 km gelopen.
Bij het uitlezen komt er niets naar voren.
Wie kan mij verder helpen?

peter1901

Geplaatst door peter1901 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan X-Trail? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Nissanwielmonteur (0) PRO, 15 jaar geleden

Lijkt mij een niet goed werkende brandstoftoevoerklep op de brandstofpomp. Scv-klep heet dat ding.

Ton

peter1901 (0), 15 jaar geleden

hallo ton,

is deze makkelijk te vervangen en zo ja, waar kan ik deze vinden.

peter1901 (0), 15 jaar geleden

Heb de scv kleppen schoongemaakt,hij doet het weer als vanouds.
Bedankt voor de hulp

Nissanwielmonteur (0) PRO, 15 jaar geleden

Graag gedaan.

EMVEE (0), 15 jaar geleden

Niet zozeer stotteren maar inhouden des te meer...
Ik hoop dat er onder jullie X-Trail experts zijn, want mijn Nissangarage kan me niet helpen met dit terugkerende probleem. Uitlezen van computer en vervangen van (kostbare)onderdelen heeft uiteindelijk niet geholpen.
Het gaat om een diesel 2.2 CDI 140 pk van midden 2004. Gekocht in 2007 met 80.000 km op de teller. Inmiddels bijna 190.000 km met dus een hardnekkige klacht.

Het gaat om het inhouden tijdens optrekken met 'hoge'snelheid. Voor de duidelijkheid en in de hoop dat deze klacht voorgoed zal verdwijnen de navolgende informatie.
Op 07.04.08 is er voor een flink bedrag de rad.luchtkoeler, slang en koppeling vervangen. Hierna leken de klachten weg.
In juni 2008 bleek er na een beurt lucht in een nieuw oliefilter te zitten waardoor de wagen tijdens het rijden met laag toerental afsloeg en enorm slecht startte. Lucht eruit gehaald en klachten weg. Heeft er waarschijnlijk niets mee te maken. Eind november '08 hield de wagen in terwijl ik net de cruise control iets hoger zette. Hierna kon ik niet meer boven de 80km/per uur rijden. Na de auto 10 minuten niet gebruikt te hebben, kon ik weer gewoon rijden. Naar aanleiding van deze klacht werd op 24.11.2008 zowel de brandstofpomp als de brandstofdrukregelaar - ook voor een aardig bedrag - vervangen. Probleem leek verdwenen...

We zijn nu weer enige tijd en kilometers verder en de klachten komen helaas weer en steeds vaker terug. Dus om het nog eens op een rijtje te zetten:
- de wagen gaat tussen de 90 en 130 km (bv bij inhalen of op een invoegstrook) inhouden als er (gewoon rustig) gas bij gegeven wordt.
- toerental is dan ongeveer tussen de 2500/3000.
- versnelling 5 of 6.
- lijkt vooral tijdens langere ritten te gebeuren, de motortemperatuur is volgens de meter normaal is.
- bij net wegrijden en lage snelheden dus geen enkel probleem.
- als de wagen net gerepareerd is (zie boven) zijn de klachten weg of niet merkbaar de eerste weken.
- het lijkt alsof er lucht of een bepaalde druk - na een paar weken - wordt opgebouwd of juist afgebouwd.
- als de wagen inhoud, laat ik het gas los en geef daarna weer langzaam gas bij waardoor de auto over een bepaald punt (lijkt rond 120 km/uur) komt.
- als ik het gaspedaal blijf indrukken, gebeurt er eigenlijk niets. toeren en snelheid blijft hangen op een bepaald punt. dit durf ik niet lang te doen, bang dat ik dan iets opblaas of forceer.
- dit probleem was ook recent in Oostenrijk ('lekker' berg oprijden) goed merkbaar.
- het kan dan weer dagen wegblijven of tijdens dezelfde rit nogmaals gebeuren, het is helaas niet te voorspellen.
- het kan zeker gevaar opleveren tijdens inhalen en dat onvoorspelbare rijgedrag is niet prettig.
- het is buitengewoon vervelend omdat ik verder eigenlijk best tevreden ben met deze wagen.
- ps andere (duurdere) diesel soorten als V-power maken ook niets uit.

Hoop dat iemand dit probleem herkend en weet welke richting ik mijn garage moet opsturen want zelf komen ze er niet uit en ik dus helemaal niet...

Alvast dank!!! Groet, Marcel

frank3153 (0) PRO, 15 jaar geleden

lucht in nieuw oliefilter ??? brandstoffilter bedoel je waarschijnlijk ?
verder lijkt het toch hetzelfde euvel te zijn als hierboven al door Ton aangegeven.
Ze kunnen bij jouw Dealer met consult 2 toch brandstofdruk meten, of is de klacht maar zo sporadisch aanwezig??
gr Frank

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan X-Trail of stel zelf een nieuwe vraag.