Vorige maand is de koppakking van onze Vanette uit 1997 vervangen. Ook is de kop gevlakt.
Het volgende probleem doet zich echter nog steeds voor:
- de motor komt heel langzaam op temperatuur en pas als je
boven de 80 km/u komt.
- verwarming werkt niet best.
- Gisteravond lekte hij koelvloeistof langs koelslang bij
kachel, slangklem nog iets strakker gedraaid, vanavond
hetzelfde verhaal, maar dan bij bovenste slang van radiateur.
Het lijkt mij dat de motor weer druk opbouwt en de koppakking er weer uit ligt. Komt dit vaker voor bij dit type? De auto heeft nu 168000 km gereden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarom is de koppakking kapot gegaan? Is hij te heet geworden toen het gebeurde? Als dit zo is, is je thermostaat kapot (geweest), deze blijft dan dicht staan en dan gaat er iets niet helemaal goed: koppakking eruit dus.
Nee, motor is niet te heet geweest.Er was olielekkage langs de koppakking naar buiten, geen water.
18 jaar
Toch zit ik aan de thermostaat te denken, deze kan altijd kapot gaan. Wat doet de temperatuurmeter? (Als je die hebt?) Een niet werkende kachel is normaal gesproken, kapotte thermostaat, te weinig koelvloeistof of kachelradiateur. Wat doet de kachel als het koelvloeistofpeil op niveau staat?
ik denk dat de auto niet goed is ontlucht.
Is een speciaal ritueel voor.
Kachel werkt goed als je 80 km/u of harder rijdt. Temperatuur is dan ook normaal. Ga je langzaam rijden (bijv. in de file) dan zie je de temp. meter teruglopen en blaast de kachel alleen nog maar halfwarme lucht. Koelvloeistof staat op normaal niveau.
Wat is het ritueel om te onluchten?
18 jaar
Dit is zeker je Thermostaat. deze vind je in een tussen stuk van metaal, wat tussen redelijk grote aan en af-voer buizen van de koelvloeistof. deze kun je wanneer de auto beetje is afgekoeld probleem loos los schroeven. (tip zet een bakje er onder voor koelvloeistof wat er veel uit zal lopen) daar zie je een element met een veer er in. dit is de termostaat. deze gaat openstaan zodra er voldoende warmte van de koelvloeistof gegeven word. is het koud, dan blijft hij stil staan. als deze defect is. (bijvoorbleed dat hij blijft steken) dan is er geen doorvoer (overhitting), of constante doorvoer (geen tot weinig warmte) deze kun je zelf als je beetje handig bent zelf vervangen, en is niet zo duur. maar is zeker de moeite waard om te vervangen.
Succes!
18 jaar
Thermostaat vervangen, verwarming werkt weer perfect. Alleen de lekkage baart mij zorgen. is op dit moment verholpen, hopen dat het niet terugkomt.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Vanette of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar