Bij mijn Primera komt de koppeling heel vroeg op, al bij ca 10 cm vanaf de bodemplaat komt de koppeling al op.
Ook gaat het schakelen niet zo soepel als ik gewend ben van Nissan.
Ik ben al even aan het rondkijken geweest, zowel de hoofdcilinder als de hulpcilinder hebben geen externe lekkage.
Hoe vaak komt het voor dat een van deze cilinders interne lekkage heeft, en hoe kun je dit testen.
Heb alles wel even ontlucht, zowel op de nippel bij de veerpoot halverwege de leiding als op de hulpcilinder.
Ik heb de slag van het koppelingspedaal ook al iets langer gemaakt, met als idee iets meer oliedruk te krijgen.
Dit leek even te helpen, schakelde even iets soepeler, en aangrijppunt zat iets hoger, maar was na ca 20x ontkoppelen weer zoals het was.
Heb ook weer ergens gelezen dat deze slag juist niet te lang mag zijn, dan zou het olieretourgaatje niet vrijkomen en kan de olie niet terugstromen, kan dit ook nog invloed hebben.
Fototje van de verstelling, verkleuring op drukstift is geen vet/olie.
[img]http://img441.imageshack.us/img441/6458/...[/img]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
inwendige lekkage kun je testen,koppeling indrukken en in zijn versnelling zetten dan blijven wachten als hij inwendig lekt gaat hij langzaamaan ingrijpen,lekt je hulpcilinder dan lekt hij olie naar buiten,en moet je bijvullen,bij inwendige lekkage hoofdcilinder zie je geen olie lekken,ik denk eerder koppeling versleten.
Ik sluit me bij Robby aan. Ik zeg ook dat de koppeling versleten is.
Koppeling versleten?
Als de platen of de drukgroep aan vervanging toe zijn zou de koppeling toch af en toe moeten slippen.
Hoe kan versleten koppeling ervoor zorgen dat auto iets stroever schakelt, dan zou ie toch gewoon soepel moeten schakelen.
Heb meerdere auto's met kabelbediende koppeling gehad, naarmate de platen slechter werden kwam het pedaal/aangrijppunt wel steeds hoger te zitten, maar nooit problemen met schakelen.
Inwendige lekkage in de hoofdcilinder kan ik ook uitsluiten, het is gewoon mogelijk de auto op zn plek te houden, ook bij enkele minuten wachten bij het stoplicht gaat de koppeling niet aangrijpen.
12 jaar
Remblokken die voor de helft versleten zijn remmen toch ook nog!!!!
Andere mogenlijkheid kan ook een kromme drukbvinger van de drukgroep zijn. Als je de koppeling intrapt kan je hem dan zonder kraken in de achteruit zetten???
Jouw vergelijking met remmen begrijp ik niet, koppeling is een totaal andere constructie als remmen.
Een koppeling kan niet half versleten zijn, hij is goed, of niet.
Op het moment dat hij slipt of er zit een kraakje oid in de drukgroep dan is hij niet goed meer, bij echt defecte drukgroep krijg je de auto niet eens meer van zijn plek, bij mijn auto hoor je helemaal niets van dit alles, er valt gewoon normaal mee te rijden, niet bokkerig of zo, pedaal zit alleen erg laag, en heeft af en toe moeite met schakelen.
Kraken doet de versnellingsbak helemaal niet, je voelt alleen wat meer weerstand dan normaal, dit lijkt tijdens rijden erger te zijn als bij stilstand, schakelen naar achteruit gaat op de weerstand na ook goed en zonder geluid.
Ik wel best aannemen dat er iets in de koppeling niet goed zit, maar wil wel weten wat, kan wel van alles lukraak gaan vervangen, maar hier schiet je ook niets mee op.
12 jaar
Gewoon het pedaal afstellen...dan kan je de koppeling iets verder intrappen (ontkoppelen)
Of ligt er een matje onder het pedaal?
Zoals Hans al zegt,afstellen.
Die verkleuring die je ziet lijkt erop dat tie erg warm is geweest,of warm is gestookt.
12 jaar
Die verkleuring heb ik al meer gezien. Das niets bijzonders. En ga nou niet aan de afstelling van het pedaal lopen rommelen. Of de koppeling is op of de drukgroep is defect
Cor, waarom kan een koppelingsplaat niet half versleten zijn?? Er zit niet voor niets bij een kabelbediende koppeling een stelbout.
Bij mij is een kromme drukvinger ook een defect aan de drukgroep en kan je best nog met de auto rijden.
Een kromme koppelingsvinger zie ik ook als defect aan de koppeling, kan dit alleen nog niet matchen met het zwaarder schakelen.
Een groot deel van de vingers is dan nog intact, dus ontkoppelen zou nog goed moeten gaan.
Met meerdere kromme drukvingers zou de drukgroep volgens mij de platen niet goed aangedrukt houden, wat resulteert in een slippende koppeling.
Als ik dit verkeerd zie verbeter mij, wil alles leren, maar zoals ik al eerder postte, heb geen zin om zomaar van alles te vervangen.
Auto heeft pas 90.000 km gelopen, meestal houdt een koppeling het wel wat langer uit dacht ik.
Krijg nu alleen tegenstrijdige adviezen over wel of niet afstellen van de pedaalslag, slag staat bijna maximaal nu, lijkt wel iets te helpen.
12 jaar
die verkleuring komt omdat daar een stootrand op gelast zit.is dus effe warm geweest[quote=primera p11]Zoals Hans al zegt,afstellen.
Die verkleuring die je ziet lijkt erop dat tie erg warm is geweest,of warm is gestookt.[/quote]
12 jaar
als jou koppelingsplaat bijna versleten is (dus half versleten)wordt hij dunner dan komen de drukvingers verder naar buiten en zou je pedaal met een kabel hoger komen te liggen en moet je je pedaal slag afstellen,maar dan nog hoeft hij niet te slippen,echter jij hebt een hydraulisch bediende koppeling die je niet af kunt stellen,wat je ziet op de foto is geen pedaalslag afstelling,die stel je bij montage een keer af en daarna kom je er nooit meer aan,anders komt het vrijloopgaatje niet vrij.
12 jaar
Ik vind het eerlijk gezegd ook wel vroeg mocht de koppeling versleten zijn.
Het lijkt erop dat tie niet goed vrij komt vanwege dat schakelen met weerstand.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar