Beste,
Ik ben nieuw op dit forum en niet bepaald een kenner van auto's. Ik heb sinds een paar weken een Nissan Almera uit 1998, bij aankoop geen problemen, het enige wat opviel is dat het koppelingpedaal een beetje piepte en dat de koppeling enigzins hoog was afgesteld maar hier verder geen aandacht aan besteed.
Afgelopen zondagavond na een rit van +-100km trapte ik de koppeling in voor het schakelen naar de 2e versnelling. Bij het intrappen hoorde ik een soort van klik en kreeg ik de pook niet in zijn 2 of überhaupt in een andere versnelling. (Tijdens de rit merkte ik 1 keer iets raars met intrappen van het pedaal maar verder niks anders dan anders). Ik kreeg de pook wel in een versnelling als de motor uitstond, als ik startte met de pook in een versnelling viel hij meteen weer uit en toen ik met lopende motor in zijn vrij probeerde in de achteruit te schakelen hoorde ik een hard ratelend geluid en als ik door duwde viel de motor weer uit.
Dag erna nog eens geprobeerd waarna weer 2 keer de motor uitviel met het starten in de eerste versnelling. De derde keer bleef de motor aan en kon ik soepel naar elke andere versnelling schakelen zonder raar geluid. Toen heb ik een klein stukje met hem gereden en leek niks aan de hand te zijn.
De dag erna wilde ik ermee wegrijden en kreeg ik hem niet of heel erg stroef in een versnelling dus daar was naar mijn mening niet mee te rijden. In zijn achteruit ratelde hij weer op dezelfde manier maar als ik door duwde bleef de motor wel lopen.
Weet niet of dit van toepassing is maar zondagavond toen het gebeurde was het koud buiten, toen hij het normaal deed was de temperatuur +- 20 graden en toen hij het de ochtend erna weer niet deed was het weer koud (temperatuur durf ik niet te schatten)
Als iemand enig idee heeft wat ermee aan de hand is hoor ik dat graag.
Mvg
Sil
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vreemd dat er nog niemand heeft gereageerd. Er is iets mis met de bediening van de koppeling. Deze komt niet vrij. Gewoon even naar een dealer of specialist gaan en laten repareren. Er hoeft hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe koppeling in.
Sommige hebben ook nog een priveleven hoor.
Denk dat de drukgroep defect is. Maar moeilijk te redeneren zonder te zien
Volgens de garage is het hoogstwaarschijnlijk de drukgroep/lager. Andere kenners dachten dat de koppeling misschien niet goed is afgesteld of dat het beugeltje van de koppelingstang versleten is. Die laatste 2 ga ik aanstaand weekend zelf even controleren.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar