close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Micra: lekkende carterpan vervangen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3e 16v

hoi,

ik kwam gisteren tot de ontdekking dat er een gaatje in de carterpan zit, daar komt bij draaiende motor erg veel olie door naar buiten. is de carterpan makkelijk zelf te vervangen? heeft iemand hier ervaring mee? evt tips?

martijn

Geplaatst door

mrtnm (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Normaal moet dat simpel te doen zijn, olie weg laten lopen en dan de carterpan eronderuit halen. Nieuwe eronder en nieuwe carterpakking, meteen even oliefilter doen, nieuwe olie erin en rijden.
Wel moet de auto op assteunen of iets dergelijks gezet worden, anders kom je er niet zo goed bij.

BFW 0

14 jaar

hoi,

na wat rondvragen hoorde ik dat het uitlaat spruitstuk ook los moet, de uitlaat loopt strak onder het pannetje door. is dit echt nodig? de boutjes zijn volgens mij sinds '93 niet meer los geweest, ik ben bang dat ze afbreken...

martijn

mrtnm 0

14 jaar

Als de uitlaat in de weg zit dan moet deze er af inderdaad, de boutjes even vooraf goed in de kruipolie zetten.

BFW 0

14 jaar

en als tip,als de motor warm is (dus het spruitstuk ook) dan gaan ze er het makkelijkst uit.
overrigens is hier geen losse pakking voor,moet met vloeibare pakking.
De Nissan dealer heeft hier speciale oranje kit voor,waazinnig goed spul,maar niet goedkoop.

Ja inderdaad dat is beregoede kit. Vergeet overigens niet de twee halve maan rubbers te vervangen.

Ik kreeg bij de carterpan "wynn's black gasket maker". Moet die kit voor montage eerst uitharden, of nat monteren, en hoelang moet hij dan uitharden?
Het spruitstuk hoeft niet los, ik kan de uitlaat van het spruitstuk losmaken. Wat ik mij ook nog afvraag, er loopt een balk onder het carter door, daar steunt de motor op, moet die ook los? Er zit tussen carterpan en steun ongeveer 8-10cm ruimte. Voor het sleutelen wou ik de auto op oprijsteunen zetten, dat moet hoog genoeg zijn.
Het valt mij op dat er, als je op internet zoekt naar een carterpan er blijkbaar voor dezelfde motor/merk/model/bouwjaar, verschillende carterpannen zijn..ik hoop dat ik de goeie heb.

Zijn er trouwens meer mensen met deze auto die bijna op de 300.000km zitten? of is dat een uitzondering. We rijden er wel twee keer per jaar mee naar frankrijk.

martijn

mrtnm 0

14 jaar

Die balk haal je weg, want daar het je gruwelijk last van. En ik weet niet waar jij zoekt maar ik kan langs mijn weg maar op 2 pannen uit. Eentje voor benzine en eentje voor dieselmotoren. Hoe die kit werkt zal wel op de verpakking staan.

hoi,

de carterpan is vervangen, nog een aardige klus geweest. de auto op de oprijsteunen gezet, 3 motorsteunen + uitlaat los, blok een stukje opgekrikt en toen was het eigenlijk zo gepiept.
de kit die ik gebruikt heb is fantastisch spul, er komt geen druppel olie uit het carter, en erg makkelijk in het gebruik. ik heb ook meteen maar beide riemen(dynamo etc) vervangen, ik kon er nu toch makkelijk bij. er is alleen 1 bout van het uitlaatspruitstuk afgebroken, maar die krijg ik er wel uit.
de balk kon niet los, die is bij 1 van de vorige eigenaren vastgelast(?)
nu alleen nog de distributie ketting, die hoor ik lopen, maar over dit onderwerp struin ik eerst het forum wel af.

martijn

mrtnm 0

14 jaar

Succes. Volgens het handboek moet je dan de carterpan verwijderen. Want de oliepomp zit in het voordeksel en de aanzuigbuis zit met twee bouten onderaan het voordeksel geschroefd. En er zit binnenin nog ergens een boutje. Overigens word ook aangegeven dat je de cilinderkop moet verwijderen maar dat hoeft niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.