Goedemorgen,
Onze Nissan Almera Tino geeft sinds twee weken een continu brandend Motormanagement lampje te zien. Ik heb de storing laten uitlezen bij mijn garage, en daar komt de code P0171 naar voren; mengsel te arm. Ik merk in het rijgedrag niets vreemds aan de auto, overigens.
Mijn garage heeft de voorste Lambda sonde vervangen, maar dat heeft de storing niet kunnen verhelpen; P0171 komt na een aantal kilometers vanzelf weer terug.
Op dit forum lees ik op verschillende plaatsen dat de code P0171 heel goed kan samenhangen met een niet meer goed werkende Luchtmassameter. Ik heb dat ook aan mijn garage gemeld, maar die zijn terughoudend in het hiernaar kijken....
Nu wil het geval dat ik thuis nóg een Nissan heb staan; een Almera 1.8 sport uit 2001. In die Almera zit naar mijn weten exact hetzelfde motorblok als in de Tino; beide 1.8l, met 84 kw vermogen. De Tino is van maart 2001, en de Almera van augustus 2001.
Mijn vraag is of de luchtmassameter van de Almera en die van de Almera Tino uitwisselbaar zijn? Ik zou namelijk de twee meters van beide auto's willen overzetten, om dan te zien of de storing dan in mijn andere auto optreedt. Dan weet ik meteen of het die Luchtmassameter was die de storing in mijn Tino veroorzaakte, of niet. Kan dit zomaar, of is het een wild idee dat ik maar beter niet ten uitvoer kan brengen?
Alvast bedankt voor uw reactie!
Gr. HerwinP
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Herwin kijk eens naar het onderdeelnummer. Als het niet zou kunnen is de aansluiting anders gevormd. Succes.
Hoi Punt,
Bedankt voor je reactie.
Waar vind ik die onderdeelnummers? De motoren van beide auto's hebben wel dezelfde motorcode, maar daar zul je niet op doelen, neem ik aan...
Gr. Herwin
13 jaar
Als je mij van beide voertuigen het chassisnummer geeft dan kijk ik voor je.
Het is zo dat je eigenlijk niet ziet dat de meter te weinig lucht meet. Hij gaat eigenlijk net een beetje naast de echte waarde lopen. Dat zie je niet met je testkast. En daarbij gebeut het meetsal bij hogere toerentallen. De omstandigheden kunnen uitgelezen worden uit de Freeze-frame data.
Heb zelf in het begin ook een paar keer de plank misgeslagen door de lambdasensor te vervangen.
Ton
Op praktisch ieder onderdeel staat wel een fabrikage/onderdeelnummer gegraveerd of ingegoten. Als het van een ander merk is maken ze het weer anders dus past het niet . Gewoon proberen ... succes.
Ik heb Ton een mail gestuurd met de nummers van beide auto's.
Ik kan zo op de stekkers van de meters geen nummers vinden, maar die zien er identiek uit. De meters zelf zitten nog in beide auto's, mede omdat ik voor het demonteren een thorx-sleutel met een gaatje nodig heb....die mag ik even lenen van de garage, want die sleutel met gaatje heb ik zelf niet...
Het rubber huis waarin de luchtmassameters gemonteerd zitten is trouwens wel helemaal hetzelfde, inclusief onderdeelnummer...
Gr. Herwin
13 jaar
Gewoon dat hele onderdeel wisselen en niet het element er uit halen . Vandaar ook die spec. torc. boutjes. Succes.
Ik ben vanmiddag nogmaals in overleg getreden met mijn garage, en we hebben besloten het toch anders te doen. Er is een nieuwe LMM (van Nipparts) besteld, en die wordt als het goed is morgen geïnstalleerd.
Ik houd jullie op de hoogte of hiermee het probleem opgelost wordt.
De LMM op de Tino is trouwens exact hetzelfde als die van de Almera, weet ik inmiddels van Ton.
Gr. Herwin
13 jaar
Ik help het je hopen dat het goed gaat.
Hoe is de staat van de bougies? Naast het feit dat ik met hetzelfde probleem zat bij mijn Primera P11-144 van 2000 waren de bougies ook toe aan vervanging. Deze kunnne ook invloed hebben gehad op het verbrandingsproces en daarmee een dergelijke motorstoring. Uiteindelijk beiden vervangen (bougies en lmm) en geen problemen meer gehad sindsdien. Auto rijdt nu stuk zuiniger en rijdt pittiger.
13 jaar
De auto heeft vorige week dinsdag een grote beurt gehad (incl. Apk-keuring), dus ik ga er van uit dat de bougies daarbij ook vervangen zijn....
Maar dat zal ik morgen zeker nog even navragen...
13 jaar
Even een update.
Ik kom net bij de garage vandaan, waar de nieuwe LMM al binnen was. Bleek een origineel exemplaar van Nissan te zijn, ipv de Nipparts die besteld was.
LMM is gemonteerd, en vervolgens heeft de auto een veel te hoge CO waarde (5%), gecombineerd met de foutmelding geen contact met de Lambdasonde (nummer mij niet bekend)...diezelfde foutmelding heeft de auto vorige week ook twee keer gegeven, maar dat leek toen in de stekker te zitten (die blauwe)...Heb de auto daar nu maar weer gelaten...
Bij de vorige week gehouden APK keuring was de CO nog wel goed. Zou een zo hoge CO waarde kunnen komen van een slechte bedrading/stekker naar de Lambdasonde?
gr. Herwin
13 jaar
Zijn de zelf-lerende waardes wel gereset? Ecu had zichzelf aangeleerd om het mengsel te verrijken als compensatie voor de afwijkende lmm.
Nu heb je een goed lmm-signaal, dan is die verrijking niet meer nodig.
[quote=oldford]Zijn de zelf-lerende waardes wel gereset? Ecu had zichzelf aangeleerd om het mengsel te verrijken als compensatie voor de afwijkende lmm.
Nu heb je een goed lmm-signaal, dan is die verrijking niet meer nodig.[/quote]
Klinkt heel aannemelijk...zal ik navragen....
Maar dan krijg je toch niet die foutmelding dat er geen contact is met de Lambda sonde?
13 jaar
Zonder de exacte code? Heel misschien wel. Als de code omschrijft dat het signaal te lang te hoog blijft en niet wisselt.
Als de code een open circuit omschrijft is het toeval en zit je probleem mogelijk in de stekker van de sonde, zoals je zelf al schrijft.
Dank voor je bijdrage!
Ik ga het zometeen merken, als ik er weer heen ga...Ben benieuwd...
Gr. Herwin
13 jaar
Ik ben weer thuis....mèt Tino...
De vorige week geinstalleerde Lambda sonde was niet goed, en is opnieuw vervangen. Nu is het CO gehalte weer perfect...Wel kwam er tijdens de proefrit van de monteur een foutmelding P0110, samen met het Motormanagement lampje. Dat leidde tot een chagrijnige monteur...en dito eigenaar...
Na wat belwerk kwam de monteur tot de conclusie dat hij de vorige foutmelding niet voldoende gewist had, en dat de foutmelding daar vandaan zou komen....
Ik weet het nog niet zeker, maar we gaan het afwachten...ik verbeeldde me zelf op de terugweg naar huis wel dat de auto stiller is, en dat ie beter trok dan voorheen...ik vond de Tino altijd al wat lui, zeker in vergelijking met mijn Almera....beide auto's hebben dus hetzelfde blok, alleen is de Tino natuurlijk wel wat zwaarder....
13 jaar
P0110 is een melding op de lucht temperatuur sensor. Die zit meestal in de luchtmassa meter ingebouwd.
Als het lampje pas tijdens de proefrit aan ging, zou ik zeggen controleer de stekker/bedrading van de lucht massa meter.
Ik neem daarbij aan dat de lucht massa meter in de andere auto geen fout gaf.
[quote=oldford]P0110 is een melding op de lucht temperatuur sensor. Die zit meestal in de luchtmassa meter ingebouwd.
Als het lampje pas tijdens de proefrit aan ging, zou ik zeggen controleer de stekker/bedrading van de lucht massa meter.
Ik neem daarbij aan dat de lucht massa meter in de andere auto geen fout gaf.[/quote]
Het gaat om een splinternieuwe originele Nissan LMM die in de Tino is gezet....het omwisselen heb ik niet gedaan, uiteindelijk...Volgens de monteur ging het lampje inderdaad tijdens de proefrit aan....hij heeft hem weggedrukt, en de foutcode is op weg naar huis (10 kilometer) niet aan gegaan...maar dat hou ik dus de komende dagen scherp in de gaten....
13 jaar
Als bij mij het lampje pas tijdens de proefrit aan gaat, zoek ik even verder.
Zeker als het betrokken onderdeel net vervangen is. Kwestie van tijd voor de code weer terug komt.
Daar houd ik ook rekening mee, al hoop ik natuurlijk dat het niet zo is...we gaan het zien...
13 jaar
Bleeeh....het lampje brandt al weer...
Ongetwijfeld de melding P0110, hoewel ik dat nog moet checken...
Misschien toch een imitatie LMM, die een foutmelding geeft?
13 jaar
Net al bij de garage geweest, en het is inderdaad de lucht temperatuur sensor, en die zit volgens mij in de LMM...
Sensor geeft een temperatuur aan van -40 graden, en zo koud is het zelfs in het noorden niet....
Kan een splinternieuwe temperatuur sensor zomaar stuk zijn?
13 jaar
Alles kan, maar -40 krijg je waarschijnlijk ook bij een losgenomen stekker (volledige onderbreking). Ik gok op de bedrading/stekker.
Scanner aansluiten en dan tikken/duwen op de betrokken stekker en bedrading. Kan ook nog de stekker van de ecu zijn.
Heb net na overleg met de garage de luchtmassameter van de Tino overgezet in de Almera, en ben daarmee gaan rijden...binnen 50 meter brandde het lampje al in de Almera, en ben ik meteen doorgereden naar de garage. Weer foutcode P0110, maar nu dus in de Almera, waarmee duidelijk werd dat de LMM (waarin de temperatuursensor inlaat lucht zit) niet goed is....Dat was ook niet zo raar, want bij vergelijking bleek dat er een verkeerde LMM is geleverd. Er staat een ander productnummer op...
Heb nu de oude LMM van de Tino in de Almera zitten, en de oude LMM van de Almera in de Tino....en dan verwacht ik dus na een poosje een foutmelding P0171 in de Almera, maar dat gaan we afwachten....Toch de eerder beschreven wisseltruc uitgehaald dus, en kijken wat dat oplevert...
Gr. Herwin
13 jaar
Tot nu toe branden er géén lampjes in beide auto's! En dat terwijl ik dat dus deze keer eigenlijk wèl verwachtte...en met beide auto's is inmiddels al weer een stuk gereden, ook op de snelweg...
Nu zijn er wat mij betreft twee mogelijkheden, als de lampjes in beide wagens uit blijven...
Ofwel het probleem zat toch in de Lambda sonde van de Tino, maar omdat de eerste nieuwe Lambda sonde die er ingezet werd niet goed was bleef de Tino een foutmelding P0171 geven.
Ofwel een Tino is gevoeliger voor een P0171 storing dan een Almera, aangezien de Tino met een LMM wel een storing geeft, en de Almera met diezelfde LMM níet..
Gr. Herwin
13 jaar
Nog even feedback van mijn kant....
Bijna een maand verder zijn in beide auto's geen storingen meer geweest. Waardoor ik voorzichtig concludeer dat het probleem is opgelost. Meest waarschijnlijk was toch wel dat de Lambda sonde kapot was.
Gr. Herwin
13 jaar
Toch nog een nieuw hoofdstuk aan het verhaal!
Na zes weken ging het motormanagement lampje weer branden, deze keer in de Almera. Waarmee de vorige conclusie toch verworpen moet worden dat het de lambda sonde was. Blijkbaar was de luchtmassameter die oorspronkelijk in de Tino zat toch de boosdoener, want die meter zat nu in de Almera, en daarmee gaf deze een foutmelding P0171, dezelfde foutmelding waarmee het verhaal in de Tino begon.
Heb vanochtend een gebruikte luchtmassameter opgehaald bij Japoto parts, dat hier vlak bij ligt, en deze gemonteerd in de Almera...Heb heel bewust gevraagd om garantie op het onderdeel, dus als de luchtmassameter binnen 3 maanden weer een foutmelding P0171 geeft kan ik hem retourneren....
Hopen dat de foutmeldingen nu weg blijven...
Gr. Herwin
13 jaar
Mooi dat het opgelost is. Ook een mooi topic om te volgen. Bedankt voor je terugkoppeling. (ben ook een Tino rijder)
13 jaar
Van de zomer ging bij ons van de Tino 1.8 hetzelfde lampje branden in Frankrijk. Na overleg met de garage gewoon doorgereden, en dat gaf ook geen enkel probleem behalve dat lampje. Soms ging hij ook weer vanzelf uit, maar meestal bij lange ritten floepte hij weer een keer aan. Vandaag is de luchtmassameter vervangen, dat scheen het probleem te zijn, maar ik wist niet dat zo'n ding over de 300 euro kostte. Volgens de garage lag dat aan het bouwjaar (2004) Een jaar ouder en er zaten andere luchtmassameters op van 65 euro o.i.d.
Ik laat nog wel weten of het lampje uitblijft.
12 jaar
Vooralsnog blijft het lampje uit. Ook na een wat langere rit.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar