Hallo,
Ik loop al een tijdje te knoeien met mijn Nissan Almera.
Ik heb een maand of 3 de uitlaat vervangen (zonder voordemper en katalysator).
Vlak hierna kreeg ik een motorstoring.
Na het uitlezen bleek dat dit de lambda-sensor was. Schoongemaakt, teruggeplaatst en geen verandering. Uiteindelijk laten vervangen.
Maar nog steeds dezelfde foutcode.
De monteur had had zoiets van: vind het probleem maar eens. Als er echt iets met de motor was merktte je het wel.
Nu komt er steeds een ander probleem bij. De acculamp licht nu ook geregeld op.
Meestal als ik van de snelweg afrijdt. Maar helaas niet altijd (ivm doormeten). De ene keer licht dit lampje een minuut op maar laatst deed hij dit ook 10 minuten.
Lampje gaat wel elke keer weer uit.
Zelf verdenken wij de dynamo en hopen dat hier ook de motorstoring door ontstaat.
De garage zei dat ik terug moest komen als het lampje oplicht maar dat is natuurlijk moeilijk in te schatten omdat hij het niet altijd doet.
Verder maakt de auto als hij koud is een tikkend geluid. Startmotor lijkt me niet want hij start zonder problemen.
Kan dit eventueel samen hangen met een kapotte dynamo of staat dit hier los van? Wat veroorzaakt anders dat tikkende geluid?
Hoe kom ik erachter of de dynamo stuk is als het lampje elke keer weer snel uitgaat?
Kan de motorstoring door die (eventuele) kapotte dynamo komen?
Ik hoop dat iemand mij verder kan en wil helpen.
Groetjes Désirée
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een 2001 auto moet voldoen aan de EOBD-regels en heeft 2 lambda-sondes - 1 voor en 1 na de kat.
Als je de kat weg haalt en de 2e lambda-sonde laat zitten krijg je een foutcode op de kat, meestal P0420.
Als je de 2e sonde ook weggehaald hebt, dan krijg je daar uiteraard een foutcode op.
De volgende APK-keuring kon wel eens een afkeur gaan worden op de uitlaatgassen omdat je geen kat meer hebt.
Waarom heb je die kat weggehaald?
Wat waren de exacte foutcodes die uitgelezen zijn, liefst compleet met nummer?
Hoi,
Misschien niet echt duidelijk van mij maar ik bedoelde dat de hele uitlaat vervangen is op de voordemper en de kat na.
Deze waren nog goed en zijn dus niet vervangen (en ook niet verwijderd).
Het gaat om storing P0150 ( Lambdasonde, storing in circuit; Bank 2, sensor 1 )
Groetjes
15 jaar
dynamo lijkt dat de koolborstels op zijn, dat zou je kunnen controleren.
Zonder meetgegevens kan ik er verder ook weinig van zeggen.
Even om het zeker te weten: Er zitten 2 lambda-sondes voor de kat?
Ik zou wel eens willen weten wat al die lambda-sensors voor een signaal afgeven bij stationair en verhoogd toerental over een wat langere periode.
Een Almera heeft de katalysator aan het uitlaat spruitstuk zitten en die gaan eigenlijk bijna nooit kapot.
Verder snap ik niet waar de code vandaan komt. P0150 komt niet voor bij een Almera N16. Simpelweg omdat deze geen bank 2 heeft. Dat bank leg ik even uit. Bijvoordbeeld een Nissan Maxima met een V6. Bank 1 bevind zich bij de voorruit en slaat op cilinder 1.3.5 en bank 2 zit bij de radiateur en slaat op 2.4.6. Nou heeft alleen een Primera 1.8 automaat (eigenlijkdezelfde QG-motor als in de Almera) een 2e bank. In dit geval is Bank 1 cilinder 1 en 4 en bank 2 cilinder 2 en 3. Per bank heb je een katalysator die op zijn beurt weer 2 lambdasondes heeft. Aangezien een Almera N16 1.5 maar 1 bank heeft en twee lambdasondes weet ik niet hoe men aan deze code komt.
Wat er eigenlijk veel vaker aan de hand is is dat de luchtmassameter niet meer de correcte waarde aangeeft. Hij is niet genoeg van slag om een storing te geven maar wel dusdanig van slag om de lambdasensoren een te arm mengsel te laten meten.(P0171).
Ik denk dat de motorstoring niet door een kapotte dynamo komt maar ik zou de dynamo toch even na laten kijekn.
Ton
Wie (dealer, universeel) heeft die code eigenlijk uitgelezen en met welke apparatuur?
Is er al gecontroleerd of er misschien een software update voor deze ecu beschikbaar is?
Hoi allemaal,
Bedankt voor het meedenken.
Een universele garage heeft de foutcode uitgelezen en ook de sensor vervangen.
Ik vind het heel erg gek dat die code eruit is gekomen.
Helaas weet ik zeker dat het een N16 1.5 is en dat er geen 1.8 onder de kap ligt. haha
Ik zal er snel voor de zekerheid nog eens langsrijden en dan gelijk vragen of het de luchtmassameter kan zijn. kan deze een motorstoring EN een knipperend acculampje geven?
Kan je een dynamo ook door laten meten als de auto geen rode acculamp geeft? Als dit wel kan dan ga ik daar ook even achteraan.
Bedankt dat jullie meedenken want de garage stuurt me ook weg.
Groetjes Désirée
15 jaar
Volgende keer maar door de dealer laten uitlezen. Geeft iets meer zekerheid.
Lekker klantvriendelijk. Een luchtmassameter kan geen brandenacculampje veroorzaken. Je kan een dynamo op elk moment doormeten maar soms vind je niets. Als het lampje brand dan moet er m.i een van de velddiodes kapot wezen.
Ton
Hoi allemaal,
Ik ben naar de dealer geweest vandaag.
Het was foutcode P0141.
De achterste lambdasonde dus.
Waarschijnlijk heeft de garage de verkeerde sonde vervangen. Die heeft de sonde onder de motorkap vervangen en niet die in de uitlaat.
Volgens de dealer was dit ook ECHT het probleem want deze doet niets meer.
Misschien toch kapot gegaan bij het vervangen van de uitlaat?
Ik heb de garage gebeld waar ik de sensor had laten vervangen en deze was verbaasd dat er 2 l.sondes in de auto zitten.
Hij wist niet dat er 1 in de uilaat zit maar kan hem wel vervangen (!). hij had er noiet veel hoop in dat het probleem hiermee opgelost zal worden.
Ik heb een afspraak gemaakt om dit te laten maken maar twijfel nu toch. Beter naar de (veel duurdere) dealer?
Omdat de acculamp zo nu en dan oplicht werd me bij de dealer ook aangeraden de dynamo te laten vervangen voordat ik stil kom te staan.
Is dit handig of kan deze nog een tijd mee?
En het tikken moesten ze hem koud voor hebben.
Ben benieuwd!
Groetjes Désirée
15 jaar
ik zou lekker naar de dealer gaan,die is mischien dan wel duurder maar heeft veel meer know how en alle apparatuur.
Storing is dan waarschijnlijk sneller gevonden en aan het eind van de rit ben je toch goedkoper uit.
15 jaar
1 maal een kapotte sonde vervangen lijkt mij toch echt goedkoper als beide sondes vervangen en 2 maal naat de garage moeten gaan.
Met een defecte dynamo kom je niet ver, zekere niet in dit jaargetijde waar je ruitenwissers, koplampen en achterruitverwarming gebruikt.
Aha storing in het verwarmingscircuit van de achterste lambdasensor. Zou heel goed kunnen dat deze stuk is. Het komt mij niet onbekend voor in ieder geval. Lijkt me het handigste als ze eerste de weerstand van het verwarmingselement controleren en daarna op sluiting naar de andere draden in de sensor.
Ik zou wel wat aan de dynamo laten doen. Oldford geeft je de voorzet al.
Overigens hebben alle nieuwe modellen benzine auto's die gekomen zijn na 2000 een dubbele lambdasonde.
Ton
Het is in ieder geval geen goede beurt van de monteur van de algemene garage als je niet weet dat er meer dan 1 lambda-sonde in de uitlaat kan zitten.
In Europa zijn die auto's er al vanaf 1998 en werd het verplicht in 2001.
Ik hoop ook dat die "monteur" een originele Nissan sonde gebruikt heeft, anders kun je de 1e nog een keer gaan vervangen.
Inderdaad de Primera P11 met facelift had het ook al. En die kwam ook zo rond 98 begin 99.
De monteur van de algemene garage heeft een algemene sonde gebruikt maar volgens de dealer werkt deze wel goed.
@ Oldford: de algemene garage wist niet eens dat er 1 lambdasonde in de uitlaat zat. De eerste (vervangen exemplaar) zit onder de motorkap.
Toen ik hem belde zei hij: "De andere lambdasonde? Zit er een tweede in dan?"
Vervolgens vroeg hij: "Waar moet die tweede sonde dan zitten?"
Nadat ik uitlegde waar deze zit: "IN de uitlaat?" (Met de nadruk op IN?????????). haha
Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat hij me verder al wel meerdere keren keurig heeft geholpen.
O ja, mijn man heeft een collega die in de weekenden als hobby monteur is. En weet je wat hij hierop zei? Hetzelfde als hierboven besproken. hahaha. Blijkbaar nog niet algemeen bekend.
Ik ben vandaag ook bij de Kwik-fitt geweest om zeker te weten dat de uitlaat niet lek was (heb deze daar laten vervangen => stom)
Zij hadden weer klachten over de vervangen lambdasensor omdat de kabel te groot zal zijn. Dit zal problemen op kunnen leveren.
Zit hier wat in???
Maar ik heb door dit alles wel were geleerd hoeveel respect ik voor jullie monteurs heb!
Een goede monteur is onbetaalbaar!
Groetjes!
15 jaar
Misschien kun je dit plaatje uitprinten en dan aan de haha-figuren geven. Zal het lachen hun wel vergaan.
O ja, is gewoon een huis-tuin-en-keuken Volkswagen motor. 4 Lambda-sondes, 1 Temperatuur sensor, 1 Nox-sensor en 3 kats.
[url=http://img695.imageshack.us/i/nox.gif/][img]http://img695.imageshack.us/img695/6299/...[/img][/url]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar