Ik heb een probleem met een Micra. Als hij op temperatuur is en je komt van bv de snelweg af, blijft het motortoerental rond de 5000 toeren hangen. Totdat je helemaal stil gaat staan, dan zakt hij in 2 of 3 stappen naar het normale stationair toerental. Ga je weer rijden, dan blijft hij weer op 5000 toeren hangen. Het maakt dan niet uit of je 50, 80 op 140 rijd. Met volgas accelereerd hij normaal, dus geen slip in de aandrijving. Het N-CVT lampje gaat niet branden. De auto heeft ongeveer 150.000 km gelopen.
Ik ga er van uit dat er iets in de CVT bak of de aansturing daarvan niet goed functioneerd, maar ik heb helaas niet zoveel verstand van CVT versnellingsbakken. Wie weet waar ik dit in moet zoeken?
PS, als de bak blijft hangen in toeren merk je ook geen verschil tussen D en DS.
Gr Mark
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Hallo.
Ik ga er ook van uit dat het iets in de aansturing van de bak is. Heb hier een schema van de cvt bekeken, en er zitten links en rechts wat schakelaars in het bedieningssysteem van de bak.
Gaspedaal, snelheid, remmen enz die de n-cvt controle unit van info voorzien.
Ik vermoed dat daar iets fout loopt.
Je zegt dat je geen slip hebt dus de poederkoppeling werkt wel en grijpt dus aan.
Mijn tip is om hem bij de dealer uit te laten lezen en te kijken wat daar voor foutmeldingen uit komen zodat je wat gerichter kunt zoeken.
Gr Fred
12 jaar
Er brand geen storingslampje. Kunnen er dan toch storingen inzitten?
Ja dat is vanaf hier koffiedik kijken. Ik heb er een schema van gevonden in mijn Haynes boek. Er zitten nogal wat schakelingen in het hele systeem, dat het meerdere dingen kunnen zijn.
Er zitten schakelaars bij die goed afgesteld moeten worden, oa onder het gaspedaal. Dan is de schakelaar niet kapot maar werkt dus niet op de goede manier omdat hij niet goed staat afgesteld.
Zoals ik al zei ga naar de dealer en laat hem voor een paar euro uitlezen zodat je wat gerichter kan zoeken.
Dat het lampje niet brand zou voor mij geen garantie zijn dat er iets niet goed functioneerd.
Mijn vrouw rijd zelf een 1300 met cvt en rijd daar al 7 jaar probleemloos mee.
Gr Fred
12 jaar
Ik heb contact gehad met de locale Nissan dealer. Die verwees me door naar het bedrijf Autrans. Die wisten mij te vertellen dat er een bepaalde klep blijft hangen in de bak. Het is te vervangen met de bak nog in de auto. Kosten: ongeveer 400 euro. Ik heb nog een donor auto staan met een gereviceerde bak, dus ik zet de andere bak er wel onder.
Gr Mark
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid die goedkoper is.
Horen wel of het probleem opgelost is.
Gr Fred
12 jaar
Ik was van plan om de bak te wisselen. Tijdens het demonteren zag ik dat de kabel die tussen de gasklep en de bak los in een lus hing. Wat bleek nou, de kabel was zodanig gerafeld dat hij bleef hangen. Op vollast natuurlijk. Andere kabel erop en het probleem is verleden tijd!
Gr Mark
Dank je Mark voor de feedback.
Gr Fred
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar