Ik heb een P11-144 Primera. Hiervan gaat sinds een week of 2 op gezette tijden de MIL lamp branden. De eerste keer dat dat gebeurde begon de auto in te houden en te stotteren op bepaalde momenten. Ik heb de ANWB erbij gehaald en de storing laten uitlezen. De code was P0171. Verder heeft hij de live data uit de ECU bekeken en zei dat hij verder niets bijzonders zag aan de waarden. Voor de zekerheid toch even ruggespraak gehouden met de servicedesk, maar daar konden ze ook niets afwijkends vinden.
Nadat de ANWB'er de boel heeft gereset ben ik weer huiswaards gereden. Hij gaf mij advies eens Ultimate of V-Power te tanken. Mogelijk een "vuiltje" dat de oorzaak was geweest. De rit van Zevenaar naar Apeldoorn verliep nagenoeg vlekkeloos, het lampje bleef ook uit.
De volgende dag ben ik naar mijn werk gereden (in Apeldoorn) en toen begon halverwege toch weer het lampje te branden. Echter ik merkte niets aan de auto zelf zoals dat de eerste keer wel het geval was. Uiteindelijk heb ik een afspraak gemaakt bij de dealer om alsnog te achterhalen wat de oorzaak zou kunnen zijn (specialistische kennis). Tussen de afspraak en de laatste keer dat de lamp is aangegaan heb ik V-power getankt en enkele ritten gemaakt. Na de 6e rit was het lampje weer uit! Helaas van korte duur want op de snelweg naar Arhem brandde de MIL lamp toch weer. Maar geen vreemde gedragingen zoals inhouden en stotteren.
Uiteindelijk de volgende dag uit laten lezen bij de dealer. Weer code P0171. Zij gaven mij advies de voorste (?) lambdasonde te vervangen. Mocht dit niet de remedie zijn dan is mogelijk de voorste katalisator defect (à 1165 euro). Voordat ik kosten ga maken wil ik eerst advies van hier wat ik zelf kan doen of onderzoeken. Het vreemde is dat de lamp sinds de reset bij de dealer niet meer is gaan branden!! Zou de V-power dan toch gewerkt kunnen hebben (al ben ik nogal sceptisch over dit type benzine of dopes als toevoeging voor het reinigen van een brandstofsysteem).
Ik heb zelf al gekeken of lekkages van slangen/ leidingen e.d. Uitlaat is gasdicht.
In afwachting van de reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P0171 - Mengsel te arm.
Deze foutcode komt pas als het mengsel grof afwijkt. Dan heb je het over meer dan 30%. Lijkt mij een beetje te veel afwijking voor een vuiltje.
Mengsel wordt gemeten vóór de kat, dus vervangen van de kat heeft ook geen enkel nut.
Zelfs als je de kat weg laat, krijg je nog steeds deze foutcode.
Het kan een defecte voorste lambdasonde zijn, valse lucht (zowel inlaat- als uitlaat-kan) of een defecte sensor zoals de luchtmassa meter.
In theorie kan het een veel te lage benzinedruk zijn, maar dat komt niet vaak voor.
Als de auto een luchtmassa meter heeft, zou ik beginnen met die te laten controleren.
Valse lucht kan op heel veel plekken zitten, die je niet zo kunt zien. Bijvoorbeeld tankontluchting, rembekrachtiging, carter ventilatie.
Dat soort SUPER benzines helpt niet bij deze klachten. Mijn advies is de luchtmassameter te vervangen.
@ Oldford: Als de afwijking zo groot is, waarom kunnen ze dan met de consult geen afwijkingen vinden? Dat de kat problem zou geven leek mij ook al vreemd, tenzij er na die kat nog een lambdasonde zit. Ik meen hierover gelezen te hebben. Misschien kan Nissanwielmonteur hierover duidelijkheid geven.
@Nissanwielmonteur: Lmm is in orde bevonden met de consult. Volgens de monteur krijg je een andere code als de lmm defect /verkeerde waarden geeft.
Ik heb wel gezien dat naast het luchtfilterhuis een slang los is. Als ik deze volg kom ik uit boven (op wat het lijkt) op de koppeling(huis). Het lijkt wel of dat een soort van "drain" is voor eventuele vloeistof, maar hij loopt recht omhoog. Kan dit van invloed zijn (valse lucht?) en waar zou deze normaal vast horen te zitten? Ik kan er wel een foto van maken als dat meer verduidelijkt.
Ik heb met een spray gekeken naar valse lucht bij diverse (vacuum)slangen, maar bemerk daar niet direct een verandering in toerental van of dat de foutcode weer opkomt. Zoals eerder gezegd, ik geloof ook niet in de "süper"benzines, maar tot noch toe blijft de mil lamp uit.
13 jaar
Met deze foutcode staat de long-term fuel trim op zijn maximum en wordt de lambda-regeling uitgeschakelt.
Dat is gemist door de ANWB (zag niets bijzonder zei je). Zijn toch 2 hele grote afwijkende waardes.
Een lmm die defect is (kortsluiting, hele rare waardes) geeft een foutcode, een lmm die te weinig aan geeft meestal niet.
Lambdasonde na de kat kijkt of de kat werkt en heeft geen invloed op deze foutcode, dus die is het ook niet.
Hoe is de test op de luchtmassameter gedaan met de consult? Waarde bij stationair? Die zegt niet veel en klopt meestal wel.
Vaak geeft een defecte luchtmassa meter nog wel wat meer aan dan vereist omdat de stationair regeling open gaat om de motor aan de praat te houden.
Edit: Oeps, rekenfout
Rijdend uitlezen en dan vol gas acceleren tot zo'n 6000/6500 rpm. Maximale luchtmassa loggen/bekijken.
Per pk die de motor zou moeten leveren heb je 0,8 gram/seconde of xxx kg/uur aan lucht nodig.
Dus een 100pk motor moet minstens een luchtmassa van 80 g/s of xxx kg/uur aan geven.
N.B.: deze test werkt alleen als er echt nergens valse lucht is.
Plaats even een foto van die losse slang - beide kanten.
Hoe de consult is gedaan weet ik niet, als particulier kom je tegenwoordig niet meer de werkplaats in. Er is wel gereden met de auto. Vwb de lambdasonde, die pendelt keurig rond de waarden zoals deze moeten zijn, dat moet ik aannemen van wat men mij verteld (en wat ik gezien heb op de EOBD apparatuur van de ANWB'er). Wat de lmm aangeeft heb ik niet kunnen achterhalen, maar ik neem aan dat de dealer ook hiernaar heeft gekeken anders had dit wel in het gesprek naar voren gekomen.
Ik zal straks een foto proberen te schieten van de slang.
13 jaar
Verbeterde controle luchtmassameter vanwege een rekenfout:
Rijdend uitlezen en dan vol gas acceleren tot zo'n 6000/6500 rpm. Maximale luchtmassa loggen/bekijken.
Per kw die de motor zou moeten leveren heb je 1,1 gram/seconde of 3,96 kg/uur aan lucht nodig.
Dus een 100kw motor moet minstens een luchtmassa van 110 g/s of 396 kg/uur aan geven.
N.B.: deze test werkt alleen als er echt nergens valse lucht is.
Pk = kw * 1,36. De berekening per kw is wat exacter dan per pk vanwege afrondingsverschillen.
[url=http://img7.imageshack.us/i/afb0032.jpg/][img]http://img7.imageshack.us/img7/6999/afb0...[/img][/url]
Slang bovenaan bij luchtfilterhuis (thv de groene en rode draad).
[url=http://img269.imageshack.us/i/afb0033.jp...][img]http://img269.imageshack.us/img269/4120/...[/img][/url]
Slang eindigend op koppelingshuis (waar de sleutel wijst)
[url=http://img121.imageshack.us/i/afb0034.jp...][img]http://img121.imageshack.us/img121/3950/...[/img][/url]
Lambdasonde (zit voor de kat).
Ik heb overigens wel gezien dat ze met de bedrading van de lambdasonde bezig zijn geweest. De bedrading wat de stekker in gaat aan de bovenzijde ligt bloot, terwijl er eerder isolatietape omheen zat. Misschien een corrosieprobleem?
13 jaar
Dat je een andere code krijgt als de luchtmassameter stuk is dat klopt.
Het is ook op het oog met de meter niet te zien. Maar waarschijk loopt de luchtmassameter net naast de waarde die die daadwerkelijk af moet geven. Met de Freeze frame data hadden ze kunnen zien bij welk toerental e.d de code gezet is.
Ben er zelf al enkele keren mee de ballenbak ingegaan. Toen gaf ik ook de schuld aan de lambdasensor.
Dat je als particulier niet meer in de werkplaats hoort dat klopt. Bij ons is men nog steeds "welkom" in de werkplaats en mag men meekijken als men dat wil.
Dat het een beetje in strijd is met de regels dat klopt. Maar gewoontes die je 40 jaar lang hebt toegelaten haal je ook niet zomaar weg. De niuewe klanten kan je nog opvoeden door ze in de wachtruimte te plaatsen. De oude klanten daar lukt dat meestal niet meer bij.
Die slang is een ontluchting van de versnellingsbak. Bovenop de bak zit een tuitje waar deze op hoort.
Ik heb nog even teruggebeld met de dealer en de monteur gesproken die aan mijn auto heeft gewerkt. Hij is ervan overtuigd dat het probleem door de voorste lambdasensor wordt/ werd veroorzaakt. Maar hij vind het ook vreemd dat sinds de auto is gereset en ik V-power heb getankt, het MIL lampje uit blijft.
Vwb de luchtmassameter heeft de consult daar uitsluitsel over gegeven. Die gaf de goede waarden aan bij de diverse (test) toerentallen zoals deze worden voorgeschreven. Er is dus ook geen sprake van valse lucht oid. Overigens alle andere sensoren gaven ten tijde van de consult "normale" waarden.
Vooralsnog kijk ik het nog aan, zolang het lampje maar uitblijft vind ik het prima. Ik merk nu ook niets meer aan het rijgedrag. Verbruik is normaal tot zuiniger dan ik zou verwachten.
In ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik laat het even zo.
13 jaar
Even een update. Helaas is het lampje van de week toch weer aangegaan. Ik moest dus wel verder gaan zoeken. Blijkbaar is er iets wat niet meer helemaal 100% is maar niet te traceren is op de consult op korte termijn.
Ik heb nu op aanwijzing van jullie een andere lmm erin gezet. Zo op het oog kon ik bij de oude niets vreemds zien. Meteen alle slangen nagelopen op breukjes/ scheuren maar niets gevonden. Wel heb ik de bougies vervangen door een verse set, de oude waren schoon op en weggebrand. Ik weet niet of dat er mee te maken zou kunnen hebben gehad, maar dat sluiten we hierbij maar uit.
Na de omruil van de lmm nogmaals de ecu uitgelezen (middels het mil lampje knipperen). Opnieuw code P0171. Heb ecu gereset en we gan kijken of idd de lmm het euvel heeft verholpen. Overigens met dank aan Deijne in Volkel. Die had een gloedjenieuwe liggen voor 75 euro.
Wordt vervolgd.
13 jaar
Ik wil graag de brandstoffilters controleren/ vervangen. Wie kan mij vertellen waar ik deze kan vinden? Ik zie links achter de motor tegen het schutbord een zwarte pot zitten. Geen idee wat het is en waar het voor dient, en tegen het schutbord (ter hoogte van de bestuurder) zit een metalen potje waar brandstofleidingen van af komen. Zijn dit ze allebei of ....?
13 jaar
Ja een ijzer potje van ongeveer 10 cm lang en doorsnee ook 10 cm moet je benzine filter wezen. Er gaat 1 slang in en 1 uit en die uitgaande gaat naar de injectorgalerij.
Dat zwarte bilter is het benzinedamp filter. Daar hoef je niets aan te doen.
Ton
Laatste update. Na vervanging van de Lmm is het probleem niet meer voorgekomen. Auto rijdt weer als een tierelier en verbruik is met 15% gedaald. Blijkt achteraf dus dat ik al 5 jaar met een (bijna) verrotte lmm heb rondgereden. (Zie ook mijn topic over brandstofverbruik).
Mag close. Thanks voor de oplossingen.
13 jaar
Zo zie je maar weer dat de monteur die jou meter beoordeelde met de testapparatuur er dus naast zat. Meter is dus niet "kapot" genoeg om als kapot aangemerkt te worden.
Daarnaast zou ik dus veel geld hebben uitgegeven zonder resltaat. Maar als iets niet kapot genoeg is om bestempeld te worden als "malfunctioning" waarom komt hij dan wel met lambdasonde of katalisator? Onervarenheid?
Ik ga het hem iig wel voorleggen.
Ben blij dat ik het probleem zelf (en goedkoop) met behulp van dit forum heb kunnen oplossen.
13 jaar
Laatste update: Lampje is sinds vervanging van de LMM niet meer gaan branden en verbruik is significant gedaald. Topic mag gesloten worden.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar