Nissan X-Trail: Motor houd in en slaat soms af.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2

Nissan X-trail 2.2 diesel januari-2003.

Sinds 1.5 jaar heb ik een X-trail, +/- 110000km.
Een jaar geleden hield de motor regelmatig in en sloeg soms af als de koppeling ingetrapt werd. Uitlezen van het diagnose geheugen leverde geen enkele informatie op. Toen zijn de brandstoffilter vervangen en is het complete brandstof systeem gereinigd. Op aanraden van de garage heb ik sinds dien alleen shell v-power getankt.

+/-1.5 maand geleden traden de problemen weer op. De brandstof filter is toen weer vervangen en de auto heeft weer eventjes goed gefunctioneerd.

De auto staat nu al weer bijna een week met de zelfde symptomen in de garage. Tot nu toe hebben ze de oorzaak nog niet kunnen vinden, het lijkt er op dat het vervangen van de brandstof filter alleen maar symptoombestrijding is en geen echte oplossing.

Het lijkt er op dat ze het probleem nu wel reproduceerbaar hebben, als ze de motor in de garage op 1800rpm laten draaien valt hij plots weg en slaat af. Als de motor dan weer gestart wordt, loopt hij weer normaal. Dit treed nu iedere keer op als ze de motor een tijdje op 1800rpm laten draaien.

Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Vervuiling in de brandstof tank?
kapotte brandstof pomp?
iets anders?

De volgende 2 probleem omschrijvingen leken er wel op, hebben die er iets mee te maken?
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Al vast bedankt....

Martijn...

mvdc

Geplaatst door mvdc (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan X-Trail? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

JEROEN5326 (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb je 'em al laten uitlezen bij een Nissan-dealer ??
Het zou zomaar het euvel kunnen zijn met het klepje bovenop de br.pomp...

jeroen

mvdc (0), 16 jaar geleden

De eerste keer (1 jaar geleden), is hij bij een Nissan-dealer geweest. Dit is de zelfde dealer waar ik hem 2e hands gekocht heb, en waar hij ook nog een onderhoudsbeurt en een brandstofvulpijp aanpassing heeft gehad. Zij hebben toen niets gevonden.
Nu staat hij in een andere garage, omdat de dealer de eerste paar weken geen tijd had. Zolang kan ik de auto niet missen...

Als dat klepje werkelijk het probleem is, ga ik er van uit dat ze dat toen ook gezien hebben.

Maar je weet natuurlijk nooit..

Martijn..

hpvantiel (0), 16 jaar geleden

kijk eens naar je tankontluchting,of die nog wel open is.symptomen lijken ook daar veel op.
want bij meerdere toeren neemt hij toch wel wat brandstof dus luchtledigheid kan optreden.
Zelfs implosie al een keer gezien bij een peuquot 106 dieseltje met 1400 motor.
Succes

mvdc (0), 16 jaar geleden

Na nog verder gekeken te hebben blijken het inderdaad de klepjes op de brandstofpomp te zijn.
Deze moeten in iedergeval vervangen worden. Maar er werd bij gezegd dat dit een tijdelijke oplossing zou zijn en dat deze klepjes na 20000-30000km waarschijnlijk weer problemen zouden gaan geven.

Mij is nu dus geadviseerd om de complete pomp te laten vervangen door een gereviseerd exemplaar. Hopelijk heeft deze dan de problemen niet meer.

Dit tip van Jeroen heeft de garage in iedergeval weer verder geholpen, daar voor hartelijk bedankt....


Martijn...

popeye01 (0), 16 jaar geleden

Ik vraag me zelf ook al enige tijd af van waar deze problemen met moderne diesels komen.
Moderne dieselbrandstoffen hebben een totaal andere samenstelling om aan de recente milieu-eisen te voldoen.
Om dieselmotoren (lang) op deze brandstoffen te kunnen laten rijden voegen de grote oliemaatschappijen additieven toe aan hun produkten. Deze additieven moeten ervoor zorgen dat je motoronderdelen geen vroegtijdige dood sterven. Spijtig genoeg wordt de consument in het ongewisse gelaten over welke brandstof nu eigenlijk nog geschikt is voor zijn voertuig. Echter : de vragende partijen (zoals Bosch en Delphi) ijveren ervoor om de hfrr-waarde van dieselbrandstof te verlagen tot 400 gm. De grote oliemaatschappijen zijn echter overeengekomen dat de hfrr-waarde in hun nieuw ontwikkelde produkten 460 gm mag bedragen. Hier ligt waarschijnlijk ook het probleem : een hogere hfrr-waarde betekent een hogere slijtage! Ook bij benzinemotoren zien we een gelijkaardig verschijnsel : ook loodvrije benzine is (zonder geschikte additieven) veel aggresiever voor de motor. Verder heb ik ooit van onderzoekers gehoord dat loodvrije benzine (door de toegevoegde additieven véél kankerverwekkender is dan loodhoudende) De vraag is : wie wordt hier beter van?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan X-Trail of stel zelf een nieuwe vraag.