Beste Lezer,
Circa 2 maanden geleden heb ik na 7 jaar probleemloos in een starletje gereden te hebben de overstap gemaakt naar een Nissan Primera SE 2.0, dit is tot nu toe nog geen onverdeeld succes. Graag wil ik mijn proble(e)men voorleggen.
Het meest in het oog springende probleem is het te pas en te onpas afslaan van de auto, ik zal het probleem stapsgewijs omschrijven
Bij het ontkoppelen en remmen slaat de auto soms af, of draait de motor onregelmatig (schommelen tussen de 300 en 1000 rpm) na van loop van tijd draait de auto weer netjes stationair. (bij remmen op de motor geen probleem)
Wanneer de auto stationair draait en er vaak hard geremd wordt gaat het toerental ook schommelen.
Wanneer de auto stationair draait en er hard gestuurd wordt beïnvloed dit ook het stationaire toerental.
Auto rijdt ook niet soepel met optrekken, soms lijkt deze door een plateau te moeten breken
Auto vertoont de symptomen bij LPG en op benzine alleen is de reactie bij LPG heftiger.
Bij warm weer veel meer last dan bij koel weer (komt goed uit deze zomer)
Bij het uitlezen (knippercode van de knipperlichten) geen fout melding.
Evap klep lekt niet en is stationair dicht.
Enkele vacuümslangen vervangen+aansluiting op blok vervangen (rubbertje was gescheurd), geen significante verbetering (moet nog met een remschoonmaak middel aan de gang om te kijken of de auto afslaat)
Auto reageert zoals het moet op aanzetten licht+airco (verhoogt stationair toerental+stabiel)
Luchtmassameter geeft een signaal (wijkt stationair een klein beetje af van het boekje)
Het tweede probleem is de handrem
Ik heb deze al twee keer strakker gesteld (en op dat moment doet de handrem het goed), echter na ongeveer een week is de handrem weer futloos en onbruikbaar
Wanneer u een oplossing weet voor 1 van de 2 problemen verneem ik dat graag
mvg,
Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Stationnaire omloop reinigen en toerental opnieuw afstellen met de consul (uitlees apparaat van nissan).
Je hebt het verschijnsel niet als je de auto staionnair laat draaien,dan werkt alles perfect.
Het lijkt op vervuiling.
Tijdens het rijden word het toerental vanaf zo'n 1500 omwentelingen opgevangen om daarna rustig terug te zakken naar ±850.
Het toerental word tijden het opschakelen ook op die 1500 omwentelingen gehouden om het schakelen soepeler te laten verlopen.
Dat moment van opvangen is te beinvloeden met de consul.
Als de boel vervuilt is of niet gangbaar is dan zakt tie daardoor heen met als gevolg hetgeen wat jij beschrijft.
Ook heftig reageren op stuur bewegingen voor wat beteft het toerental,het reageert allemaal met een sprong in het toerental.
Als je de airco uit zet zal het minder zijn,ook minder schokkerig.
Beste Primera P11,
Bedankt voor de reactie. Even voor mijn beeldvorming, moet ik het gashuis en de stationaire regelklep uitbouwen en schoonmaken ?
Na het vervangen van de vacuümslangen+aansluiting gister liep de auto vandaag op benzine een stuk soepeler. Op LPG het zelfde karakter als voor het vervangen van de slagen+aansluiting. Is het loskoppelen van een accupool ook voldoende om het systeem in te stellen ?
Ik denk dat het verstandig is mochten de problemen morgen/overmorgen niet meer optreden om de eerst langs een gasboer te gaan om de installatie opnieuw in te regelen en op te letten zoals hier boven omschreven het opvangen van het toerental.
12 jaar
Nee,niet langs de gasboer.
Je hebt het probleem ook op benzine,dus eerst zorgen dat het op benzine goed is.
Dus,lags de dealer de boel schoon laten maken,zelf prutsen heeft niet veel zin,moet ingeregeld worden met consul.
Kunnen ze ook gelijk kijken op welk toerental die opgevangen word.
12 jaar
Tijdens het terug rijden vandaag nog wel problemen op LPG en nauwelijks op benzine, echter is het toerental waarop de auto tussen het schakelen bij opgevangen wordt op benzine ook slechts "slechts 900 RPM"
Ik zal van de week de Nissan even een belletje geven om te vragen hoeveel dit mij gaat kosten.
Alvast bedankt,
Jeroen
12 jaar
Even terug komen op het eerder omschreven probleem.
Na het lekvrij maken van het vacuüm systeem liep de auto op benzine goed, op lpg nog steeds dramatisch.
Echter bleek het uitlezen van mijn lpg systeem een groot probleem te zijn. De installatie was volledig ge-rebrand door AIT (de originele inbouwer, niet meer actief op de markt). Een bezoek gehad bij een bedrijf in Almere waar tijdens een proefrit wel werd geconstateerd dat de het probleem waarschijnlijk software matig in de lpg installatie zat, maar het uitlezen was hier niet mogelijk.
Vervolgens verschillende inbouwers gebeld/bij langsgeweest allemaal konden ze er niks tot weinig mee of vroegen zeer hoge bedragen voor een consult.
Uiteindelijk bij Luccio Engineering in Amsterdam te recht gekomen. In eerste instantie konden ze hier ook niks met de installatie aan. Ik kreeg echter wel een uitlees kabeltje mee (25 euro) om te kunnen kijken met welke software ik de installatie zou kunnen bereiken. Uiteindelijk is dit gelukt en loopt de auto nu nagenoeg probleem vrij op LPG (enkel nog wat kleine afstellingen rondt 2500 RPM).
De handrem moet ik nog aan beginnen.
Allen bedankt voor het meedenken,
mvg
Jeroen
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar