Nissan Primera: nissan primera estate stottert...

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Mijn Nissan begint de laatste tijd te stotteren tijdens het rijden ...40.000 km geleden zijn de bougiekabels al eens vervangen km stand nu is 265000
Iemand enig idee ?

roekie1

Geplaatst door roekie1 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Shadowranger (0), 9 jaar geleden

Bougies zelf al eens vervangen? Als die te ver afslijten krijg je dit soort symptomen. Heb het zelf eens gehad bij mijn vorige P11 facelift.

Naar mijn idee zijn er geen bougiekabels meer, maar eigen ontstekingsbobines per bougie.

roekie1 (0), 9 jaar geleden

Hallo Shadowranger,

Dank voor je reactie , om de hoeveel km moet dat normaal gesproken gebeuren ?

Shadowranger (0), 9 jaar geleden

Wanneer bougies vervangen moeten worden is afhankelijk van de omstandigheden. Bij normaal gebruik van de auto moeten bougies tussen de 25-40 duizend kilometer mee gaan (zeg maar de tussentijd van een grote beurt), echter zijn er beperkingen:

- hoeveel kilometer rij je per rit? Zijn het korte ritjes naar de super om de hoek of een rit waarbij de motor lekker warm kan worden en ook de bougies hun zelfreinigende temperatuur kunnen bereiken?
- hoe oud zijn de bougies en hoeveel kilometer zitten ze er al in? Bougies zijn slijtagedelen. De middenelektrode verandert van vorm (wordt ronder) en de opening tussen de elektrodes kan daardoor ook groter worden waardoor de vonk moeilijker kan overspringen. Als daarnaast de bougie vervuilt raakt ( bijv. door een verkeerde afstelling, olielekkage in de cilinder of veel korte ritjes) kost het daardoor nog meer moeite, tel het maar bij elkaar op.

Je kan eerst proberen de bougies schoon te maken en de conditie ervan te bekijken. Een bougie moet mooi droog zijn en een wit/ grijzige kleur hebben op de electroden (betekent een goede verbranding en afstelling van het lucht-brandstofmengsel). Een rond afgesleten middenelectrode betekent vervangen. Eventueel kun je tijdelijk de opening (+/- 1,0 mm met een voelermaat) tussen de electroden afstellen en kijken of daarmee verbetering optreedt. Als er verbetering waarneembaar is, is het zinvol de bougies te vervangen door verse. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Koop wel kwaliteitsbougies.

Kijk anders hier eens even. Wordt een hoop uitgelegd m.b.t. bougies:

http://www.autoonderhoud.nl/onderdelen-c...

roekie1 (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor je uitgebreide antwoord , ik ga voor goede nieuwe bougies , het is al meer dan 40.000 km geleden dus kan geen kwaad , ik laat weten hoe het afloopt !
fijn weekend !!

roekie1 (0), 9 jaar geleden

Vanavond nieuwe bougies , probleem is 90 % minder maar heel af en toe hapert hij nog even.....ik heb nog maar een paar km gereden ..kan het nog iets anders zijn ?

Shadowranger (0), 9 jaar geleden

Krijg je al een motorstorings melding op het dashboard? Je hebt iig al 1 item uitgesloten (hoe zagen de bougies eruit?). Misschien is het wenselijk/ raadzaam om de auto eens uit te laten lezen bij bedrijf (dus tijdens rijden wanneer het voorkomt). Het kan zijn dat er andere factoren meespelen waarop nu nog geen storing wordt gegeven, maar tegen de grenzen van de kenvelden (parameters waarmee de motor werkt) zit. Verdachten zijn: luchtmassameter (was bij mij defect), lambdasonde(s), lekkage in inlaat-/ uitlaattraject. Zonder goede diagnostische gegevens via de OBD zal het blijven gissen zijn. En natuurlijk de verdere staat van onderhoud speelt een rol.

roekie1 (0), 9 jaar geleden

Hallo shadowranger, nog geen melding op het dashbord, bougies waren echt versleten ! vandaag 300 km gereden helaas werd het steeds erger , als ik een constante snelheid rij valt het erg mee tot bijna geen inhouden of stotteren , bij gewoon langzaam optrekken is het mis ,tenzij ik hem flink op z'n staart trap..

Shadowranger (0), 9 jaar geleden

Ik zou toch eerst willen adviseren de auto bij deze omstandigheden te laten uitlezen met een diagnose apparaat. Anders blijft het giswerk.

Zweten van olie bij de kabels zou in principe geen invloed mogen hebben (zijn vervangen toch?) en moeten voldoende geïsoleerd zijn.

Ik krijg toch sterk de indruk, afgaand op wat ik destijds zelf had met mijn P11, dat het toch te maken kan hebben met de luchtmassameter of (vacuüm)lek in het inlaattraject. Hierdoor wordt de lucht-brandstof verhouding verstoord door extra lucht wat buiten de lmm omgaat of ingenomen lucht foutief gemeten (defecte/ vervuilde lmm). O.a. op basis van deze gegevens bepaald de inspuitcomputer hoeveel brandstof moet worden bijgespoten. Als er dus meer lucht binnenkomt of foutief wordt gemeten heeft dit gevolgen voor de hoeveelheid ingespoten brandstof en uiteindelijke verhoudingen van componenten in het uitlaatgas. Dit uitlaatgas wordt weer gecontroleerd door andere sensoren (lambda) dit aan de inspuitcomputer doorgeven dat er terug geregeld moet worden om weer aan de juiste parameters te voldoen. Moet er teveel worden bijgeregeld kunnen dit soort symptomen optreden. Als het daardoor buiten de kenvelden komt krijg je een storingsmelding. Aangezien jij dat nog niet hebt werkt de motor nog net binnen de grenzen van het toelaatbare, maar goed is het niet.

Zoals gezegd, eerst uitlezen, dan conclusies trekken.

roekie1 (0), 9 jaar geleden

Dank weer voor je reactie , we gaan er mee aan de slag. kabels waren trouwens 40.000 km geleden vervangen maar zien er nog prima uit !

roekie1 (0), 9 jaar geleden

Gisteravond nieuwe bougie kabels gemonteerd , probleem opgelost ! vreemd deze waren nog maar 40.000 km oud zou toch niet mogen gebeuren...
Schadowranger bedankt voor je ideeën !

roekie1 (0), 9 jaar geleden

helaas te vroeg gejuigt.. het probleem begint weer ! vooral in het lage toeren gebied tijden het optrekken , op de snelweg lijkt het mee te vallen bij constante snelheid dan heel af en toe even haperen..het viel me wel op toen het gisteravond koud was dat het veel minder was ( koude lucht bevat meer zuurstof ?!)

Shadowranger (0), 9 jaar geleden

Ik had nog wat suggesties staan in mijn antwoord van 26 maart. Misschien nu wel tijd en gelegenheid om de auto te laten checken met de diag tool?

Het kan iets heel kleins zijn, maar zo lukraak verder nu onderdelen te gaan vervangen kost alleen maar meer geld zonder dat bekend is wat de oorzaak is.

roekie1 (0), 9 jaar geleden

We zijn er achter , het was een vervuilde gasklep ! probleem opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.