Bij een nissam primera komt regelmatig de foutcode p0302 tevoorschijn.
Soms gaat het dagen goed, andere keren meerdere malen per dag.
Motor loopt verder prima, bobine cilinder 2 onlangs vervangen en gewisseld met cilinder 3.
Bougies zijn ook vernieuwd.
Ik zit nu zelf te denken aan iets met de kleppen, foutcode verschijnt enkel bij het rijden op lpg.
Of kan het iets zijn met de ECU?
Geplaatst door janbakker (50) PRO , lid sinds 18 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
12 Reacties
oldford (0) PRO, 12 jaar geleden
Ik zou eerst eens naar het mengsel kijken, vooral dan op LPG.
Te arm mengsel kan ook misfires veroorzaken. Bij langdurig voorkomen van die misfire kan dat ook nog de katalysator beschadigen.
Ik zou even op benzine blijven rijden tot een lpg-specialist naar het gas systeem kan kijken.
janbakker (50) PRO, 12 jaar geleden
Maar waarom dan alleen misfires op cilinder 2?
Dan zou je random misfires moeten hebben toch, 0301, 0302, 0304 en 0304?
oldford (0) PRO, 12 jaar geleden
Verschillende cylinders kunnen verschillend reageren. Er is er altijd wel 1 de eerste.
En dan de vraag: hoe wordt het gas verdeelt? 1 centrale injector? of 1 per cylinder.
Blijft staan je statement dat je op benzine geen foutcode krijgt.
Anders wordt het eerst benzine deel repareren en daarna gas controleren.
hansfw (0) PRO, 12 jaar geleden
kontroleer eens de klepspeling
primera p11 (0), 12 jaar geleden
Het probleem doet zich alleen voor op lpg,dus is het een lpg probleem,niet aan de rest gaan lopen trekken.
Naar de gasinbouwer ermee.
Zal wel mengselregeling zijn.
Wat voor installatie zit erin?.
hansfw (0) PRO, 12 jaar geleden
Eerst de bassis afstellingen voordat men verdergaat !
janbakker (50) PRO, 12 jaar geleden
Inmiddels de boel even aangekeken, nu de klant een week op benzine laten rijden en nu ook dezelfde storing.
Als ik goed l;uister lijkt het alsof ik de kleppen hoor tikken.
Het kan nu dus ook zijn dat het simpelweg kleppen stellen is, of misschien een ingeslagen klep?
Wat moet de koude afstelling zijn van de kleppen? Warm is in- 0,30-0,42 en ex- 0,35-0,47.
primera p11 (0), 12 jaar geleden
Vergis je niet,als het een vialle installatie betreft kun je ook de injectoren horen.
janbakker (50) PRO, 12 jaar geleden
Morgen eens even kijken welke er in zit.
janbakker (50) PRO, 12 jaar geleden
Vandaag de klepspeling gemeten, allen goed behalve cilinder 2 waarvan een uitlaat 0,05 te krap staat.
Opzich geen ramp, maar na een compressiemeting zat cilinder 2 op 8 bar en de rest rond de 12 bar.
Het tikken is met een hoorbuis ook duidelijk te horen bij cilinder 2.
Zondag dus de kop er maar af en zien wat ik tegenkom.
janbakker (50) PRO, 12 jaar geleden
Gisteravond even de kop eraf gehaald.
1 uitlaatklep van cilinder 2 is daadwerkelijk verbrand.
Morgen nieuw klepje inslijpen en dan is het probleem waarschijnlijk opgelost.
janbakker (50) PRO, 12 jaar geleden
Nog vergeten te melden dat na deze reparatie het probleem verholpen is.