Nissan Almera Tino: P0420

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1800

Hallo allemaal. Als auto hobbiest ben ik niet bang om storingen op te zoeken en te verhelpen maar met deze zou ik wel hulp kunnen gebruiken.
Mijn vrouw heeft een Tino 1,8 waar ze lang probleemloos in gereden heeft tot een half jaar terug.
Allereerst begon de auto "te hobbelen" belast tussen 2000 en 3000 toeren.
Op een gegeven moment viel de auto letterlijk uit om daarna (soms dagen later) toch weer te starten. Dit heb ik gevonden: een kabelbreuk (soms) tussen zekering in relais achter dashboardkastje. Het hobbelen is altijd gebleven.
Op een gegeven moment p0141 lmm. (De auto was ook niet meer te rijden. Liep alleen als de retourleiding van de brandstof een beetje dichtgeknepen werd. ) hij gaf ook aan veel te arm te lopen. Dit verholpen. Stelde niks voor natuurlijk. Maar na het verhelpen is hij erger gaan hobbelen tussen 2000 en 3000 toeren en hij geeft p0420 aan als je een tijdje rond de 2900 toeren rijdt. Wat ik ook typisch vind dat hij hij 30 graden op zijn ontsteking geeft. Ketting is goed trouwens. Nu heb ik twee vraagjes: als ik die p0420 opvolg als "kat vervangen". Weke van de twee is het normaal gesproken dan? En die ontsteking op 30 graden. Kan dat hiermee te maken hebben? Maar deze wordt toch gestuurd door de tps? Ik hoor graag of iemand deze ervaringen kent. Bvd Johan

Jbkp

Geplaatst door Jbkp (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Almera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Jbkp (0), 6 jaar geleden

Owja. Ik heb ook een flink vacuüm in de brandstoftank. Brandstofdruk is wel goed

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Onstekingvervroeging van 30 graden op zich is niets bijzonders. Ik zie regelmatig getallen boven de 40 graden.
Het licht er maar net aan bij welke belasting dat gebeurt.
De ontstekingsvervroeging wordt hoofdzakelijk gesturd door de motorbelasting (luchtmassa hoeveelheid) en het toerental.

P0141 is geen foutcode op de lmm, maar een fout op de verwarming van Lambdasonde Bank 1, sensor 2 (dat is na de kat). Tikfout?

P0420 is de kat van bank 1 - dat is normaliter de kant waar cylinder 1 op zit.
Het zou kunnen dat je af en toe toch te weinig brandstofdruk hebt en dat dat de oorzaak is, c.q. de aanleiding.
Misschien is de kat nog heel en is het mengsel te lang te veel te arm.
Want vacuüm in de brandstoftank hoort niet, dan werkt de beluchting niet goed.
Dat de foutcode komt als je een tijdje 2900 toeren rijdt is ook te verklaren. De hoeveelheid gas die dan gereinigd moet worden is veel meer als bij lage toerentallen/lage belasting. Of bovenstaande verklaring (mengsel te arm) is hier ook van toepassing.

Ga rijdend de lambdasignalen bekijken. Hier staat hoe: https://www.picoauto.com/library/case-st...

Jbkp (0), 6 jaar geleden

Top oldford
Bedankt voor de info alvast over de ontsteking.

Het was trouwens p0171 inderdaad

Dat vacuüm zat me inderdaad niet lekker. Daar ga ik even achteraan.

Ik ga ook die lambda waarden eens opschrijven. Alleen eerlijkheidshalve heb ik daar niet zoveel kaas van gegeten

Nissanwielmonteur (0) PRO, 6 jaar geleden

Je moet de katalysator bekijken die tussen de twee sensoren inzit. Anders kan het nooit een controle op de regelwerking zijn.

P0420 zegt dat de omzettingsgraad afneemt. Dus vrij vertaals hij werkt niet meer goed.

Er zijn spruitstukken met een katalysator voor cilinder 1 en 4 en voor 2 en 3. Maar het is wel 1 geheel. De katalysator onder de auto wordt niet gecontroleerd. Deze is in productie ook verdwenen.

Val geen buil aan een kat van de vakhandel. Meestal kom je dan heel spoedig in hetzelfde schuitje terecht. Een nieuwe originele is echt de oplossing. Even drie dagen door de zure appel heen bijten

Jbkp (0), 6 jaar geleden

Hi nissanwielmonteur. Met deze info ben ik blij. Bij welke waardes kan ik aannemen dat deze op is? En verhalen over oxygensensor reinigen?

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

P0171 is geen foutcode op de LMM, maar het betekent mengsel te arm.
Dat wordt vaak veroorzaakt door een verouderde lmm, maar het hoeft niet.
Ook valse lucht kan dit veroorzaken, of een te lage brandstofdruk.
Hoe heb je die storing opgelost?

Als je rijdend uitleest in het probleemgebied kijk dan ook naar de zogenaamde "Long Term Fuel Trim" / "Lange Termijn Brandstofaanpassing".
Ideaal is deze ongeveer 0%. Is de waarde behoorlijk positief dan is het mengsel te arm op dat moment.

Jbkp (0), 6 jaar geleden

Hi oldford.
Ik had de lmm gemeten en vervangen. Toen was het goed

Ah kijk. Ik ga zo een rondje met het ding rijden en kijken wat de waardes zijn.

Valse lucht had ik inderdaad ook al gezocht. Preventief wat vacuumslangetjes vervangen maar dat hielp niet.

Jbkp (0), 6 jaar geleden

Verklaart dit ook het extreme brandstofverbruik trouwens?

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Citaat uit je 1e post:
"Op een gegeven moment p0141 lmm. (De auto was ook niet meer te rijden. Liep alleen als de retourleiding van de brandstof een beetje dichtgeknepen werd. ) hij gaf ook aan veel te arm te lopen. Dit verholpen. Stelde niks voor natuurlijk. Maar na het verhelpen is hij erger gaan hobbelen tussen 2000 en 3000 toeren"

Echt goed was het daarna dus niet - in ieder geval niet tussen 2000 en 3000 toeren.
Je kon kennelijk wel weer met de auto rijden, dus het was beter. Maar kennelijk zijn er nog meer storingen.

Valse lucht in de uitlaat (in de buurt van de lambdasonde) kan een extreem brandstofverbruik verklaren, evenals de foutcode P0171.
Mocht dat lek er zijn dan zal de 1e lambdasonde voornamelijk arm aangeven.

Jbkp (0), 6 jaar geleden

Een strakke lijn 9,4 op de long term. Als ik vol gas geef EN hij hobbelt zakt ie vol naar 0

Jbkp (0), 6 jaar geleden

Valse lucht bij de lambda sonde. Dat zal dan de 1e zijn bij het spruitstuk neem ik aan. Hij heeft nog een tweede onder de auto

Jbkp (0), 6 jaar geleden

Dat hobbelen is trouwens echt misfire trouwens. Dat had ik misschien duidelijk moeten zeggen

Jbkp (0), 6 jaar geleden

Valse lucht bij het spruitstuk moet ik horen knetteren natuurlijk.......

Jbkp (0), 6 jaar geleden

Hoi. Even update. Ik mocht bij de sloop spuitstuk en kat en o2 sensor eens uitwisselen. Dit maakte geen verschil. Hobbelt nog steeds in de lage toeren en komt traag op toeren wanneer belast.

Jbkp (0), 6 jaar geleden

Hi. Even een update: p0420 is opgelost. Het is niet te geloven maar Kat reiniger er in en weg!
Verbruik is trouwens ook weer goed dus dat is ook prettig: blijft er 1 ding over? Het hobbelen als je naar 5 schakelt en nou zag ik dat nissanwielmonteur op exact een zelfde klacht op een andere site hier weleens op gereageerd heeft: het rubber van de carterontluchting? Staat dat je nog bij?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.