close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Primera: p12 loopt onregelmatig stationair

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2dci

Hallo,

Ik heb een primera p12 bwj 2003 diesel 2.2 dci.
Sinds een jaar loopt de motor onregelmatig stationair. Dit is vervelend tijdens het file rijden. Het toerental varieert dan tussen de 400 en 800 toeren/min. Een jaar geleden kwam het af en toe voor , en werd steeds meer. Nu is het af en toe, dat het NIET voorkomt. Als ik het gas iets indruk zodat de motor rond de 800 t/min. draait is het iets beter. Ook als de airco aanstaat is de variatie in het toerental kleiner, maar merk ook, dat als de motor nog koud is, de schommeling in toerental ook invloed heeft tot ca 1500 toeren. Erg vervelend bij stationair rijden in de eerste versnelling. met warme motor tijdens het rijden merk ik er verder niets van en ook het verbruik ligt nog steeds op 5,5 tot 6.0 liter/100km. de prestaties zijn ook nog dezelfde.
Dit probleem heb ik al eens voorgelegd in februari dit jaar, maar een mogelijke oplossing heb ik nog niet gehad. Misschien lukt het ditmaal!

Iemand een idee?
groeten, Duutser

Geplaatst door

Duutser (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je die scv-klep(pen) nou al eens laten controleren????

Heb ik toen laten doen, ze hebben niets bijzonders kunnen vaststellen, vandaar nog eens deze oproep.
bedankt voor de reactie Ton.

Duutser 0

14 jaar

Het probleem doet zich ook voor bij de 1.9 dCi motor, het is alleen niet zozeer de variatie in het toerental - dat blijft netjes op ca. 850 tpm, maar de motor loopt zodra deze op temperatuur is stationair niet mooi rond. Acceleratie en cruisen verlopen normaal. Zowel de dealer als een dieselspecialist hebben bij hun talrijke diagnoses - ook onder het rijden - nooit een foutcode of een kapotte sensor kunnen ontdekken. Door bij stilstand een klein beetje gas bij te geven kan het 'schudden' worden opgeheven, maar bij (aanhoudend) filerijden is dat lastig. Inmiddels is tot 2 maal toe de EGR klep vervangen, het gedeelde massa-vliegwiel vernieuwd (dure grap) en zijn de verstuivers gecontroleerd (vervangen bleek niet nodig). Helaas allemaal zonder resultaat. Het vreemde is dat bij buitentemperaturen boven 23 graden en droog weer het probleem lijkt te zijn verdwenen de motor loopt dan als een zonnetje; ook voel je het schudden alleen als de auto stilstaat en niet tijdens het uitrijden bij stationair toerental.
Het lijkt mij geen mechanisch probleem en evenmin het gevolg van een inwendig vervuilde motor. Ik ben er haast zeker van dat de oorzaak van deze storing in het electrisch systeem zit - lucht-massa meter misschien ? - maar voel weinig voor een nieuwe serie reparaties 'op goed geluk'.
Verder moet het mij werkelijk van het hart dat de laatste Primera estate zondermeer een fijne en praktische auto is die ook nog eens heel mooi in elkaar zit. Ook qua uitrusting kunnen zich in die prijsklasse maar weinig andere merken met deze auto meten. Jammer dat ie niet meer gemaakt wordt. Daarom zou ik er eigenlijk nog wel even in willen blijven rijden. Wie weet raad ?

Met vr. groet, GK

Klokjerond 0

14 jaar

Hallo,
ik dacht dat ik aangegeven had, dat het probleem verholpen is.
Ik zie nu, dat dat niet zo is.
De oplossing was toch, zoals wielmonteur al adviseerde, de scv. deze kost 160 euro, maar het probleem was gelijk verholpen.

okka 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.