Goedendag iedereen,
Mijn zusje heeft sinds gister een Nissan Micra 1.3 K11 met airco en stuurbekrachtiging.
Alles ziet er netjes uit (interieur, koetswerk, motorruimte) en ik heb vanuit de motor geen bijgeluiden gehoord.
Lijkt allemaal prima dus, nu heb ik de volgende vragen:
- Wat moet ik preventief vervangen (afgezien van filters + olie en bougies)
- Waar moet ik extra op letten bij de Micra's (zwakke punten)?
- Er zit een rammel bij het bewegen van de versnellingspook, ik denk dat het de vork is waar speling in zit, is dit erg en/of makkelijk te verhelpen?
- Ik heb het idee dat de multiriem een beetje uitgedroogt is (de groeven zijn "gebarsten") waar ze bij mijn auto doorlopen
Oh ja, hoe kan ik de auto uitlezen? (welke kabel en software heb ik nodig en waar kan ik de interface vinden?)
Alvast bedankt!
Sander.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo
wat het onderhoud betreft er zijn geen andere punten dan die je zelf al op geeft
de rammel bij de versnellings pook is het veertje wat de pook in de juiste stand houd
daarvoor moet de auto de brug op het hitteschild tussen de pook en uitlaat verwijderen en een niewe veer monteren
Bedankt, dat veertje had ik inderdaad al gelezen en gemerkt (vergeten te melden hier :))
De pook gaat vanaf 1 kant niet terug naar de middenstand, die info had ik al gevonden.
Er word gezegd dat je het afgebroken uiteinde kunt ombuigen in een haakje en zo terug kunt plaatsen.
Zou niet weten waar ik een nieuwe veer moest kopen (anders dan bij een nissan dealer waar je waarschijnlijk 20 euro betaald?)
Ga ik wel bestellen en doe ik meteen met de oliewissel wel, neem aan dat het hitteschild er zo af is?
Moet nog even een service handleiding vandaan zien te halen, nog niet gevonden :(
Andere suggesties zijn uiteraard alsnog welkom!
14 jaar
vraag anders eens na op het 156 forum ;-)
ik denk niet dat de Micra al een OBD aansluiting heeft he ?
anders zou je waarschijnlijk met Unidiag al een en ander kunnen uitlezen...
anders even naar : www.smeetssolutions.nl surfen, wellicht heeft hij informatie voor je hierover.
( is overigens een snelle en betrouwbare leverancier ! )
de pookveer kan je gewoon bij de Nissan dealer bestellen,die is niet zo duur.
Wat je preventief nog kan doen is wat roestbescherming.
spuit de frontbalk (waar radiater op staat ) achter de voorbumper binnen en buiten maar helemaal vol.
Als het een 3 deurs is,neem de schotten naast de achterbank eruit en spuit de binnenzijde van de achterschermen en dorpels helemaal vol,dit zijn qua roest echt de zwakkere plekken..
De multiriem inderdaad gewoon vervangen,verder heeft dit type micra niet veel echt zwakke punten.
De stekkers op de koplampen preventief inspuiten kan zin hebben,die smelten nogal eens weg door te hoge weerstand in de stekker.
14 jaar
links van het stuur onder in de zekering kast zit een speciale nissan obd 1 stekker
gr hans
Kijk dat zijn handige tips, ga ik zeker even doen.
Veertje ga ik meteen even bestellen, lijkt me goed zelf te doen.
Weet dat ik mijn vorige auto (Daewoo) uit kon lezen met een zelf gesoldeerde kabel, zal me hier weer in moeten verdiepen.
Mijn alfa kan ik makkelijk uitlezen met een VAG-COM kabel van nog geen 5 euro.
Denk dat ik met Autodata wel een heel eind kom, ga ook nog wel zoeken naar een "workshop manual"
Heeft iemand enig idee welk protocol de nissan gebruikt of is dit allemaal te specifiek om als particulier te krijgen?
Bedankt!
14 jaar
laatste vraag:
Wie kan stap voor stap uitleggen hoe ik de riemen moet vervangen?
o.a. waar ik de spanners kan vinden, waar ik rekening mee moet houden en vooral belangrijk: hoe strak of juist niet moeten de riemen??
14 jaar
inmiddels heel wat kennis rijker en riem is vervangen, sterker nog, auto is inmiddels verkocht..
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar