Beste techneuten,
Ik heb vandaag de remmen van de auto van mijn vader ( 84 jaar, rijd nog prima ) vervangen.
Hij heeft de auto nu 1 week, en de historie is niet echt bekend.
Rechtsvoor en linksachter was ernstig versleten, maar vreemd genoeg was alles nog prima gangbaar.
De remcilinders gingen heel soepel weer naar binnen, en achter ook met terugstel mechanisme.
Tevens natuurlijk de geleide pennen opnieuw gesmeerd, maar deze waren ook los.
Nu het volgende,
De cilinder achter helemaal naar binnen gedraaid, handrem kabel ligt op de aanslag, dus lost goed en blijft niet hangen.
Maar als ik het spul nu monteer staat alles nogal vast, en gaat het wiel zeer zwaar rond.
Als ik de warmte plaatjes weg laat gaat het een stuk beter, ( dan is er natuurlijk meer ruimte ) maar linksachter wil dan nog steeds niet mooi draaien.
En de plaatjes zitten er natuurlijk ook niet voor niets...
Heb ik nu remblokken gekocht die iets dikker zijn, en horen de plaatjes er niet op, of is er iets anders aan de hand?
Linksachter was dus ernstig versleten, de ander zijde was nog prima.
Wat dat betreft zou je zeggen dat er ergens al langer iets mis is, maar hij is zoals gezegd zo mooi gangbaar...
Weet een van jullie wat er aan de hand kan zijn? Ik sleutel veel, maar niet aan Nissan. ( wel leuke auto trouwens! )
Komt dit vaker voor bij dit model?
En hebben jullie de gouden tip?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Met vriendelijke groet,
Bert.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik vermoed dat de cilinder aangetast is door roest , en nu te zwaar beweegt.
Dat zal ook de reden zijn geweest dat die kant meer versleten was , heeft aangelopen.
Je zou nog kunnen kijken of er remdruk op blijft staan , dit is te controleren door de ontluchtingsnippel los te draaien , als de olie er uit spuit en de boel draaidt daarna wel goed , blijft er druk op staan.
Gezien rechtsvoor ook ernstig versleten was , kruislings gescheiden remsysteem , zou het probleem ook maar zo in de hoofdremcilinder kunnen zitten , controleer of rv wel goed vrij komt.
Komt deze wel goed vrij , dan is de remslang la een verdachte.
Dus even een aantal zaken controleren .
Bedankt Ferrie,
Ik ga je tips na het weekend uitvoeren.
Rechtsvoor lost overigens prima nu, ik had dezelfde gedachte idd over het gescheiden remsysteem.
Ik ga na het weekend een update plaatsen naar aanleiding van je tips!
Met vriendelijke groet,
Bert.
9 jaar
Vandaag eerst een stuk gereden met de Almera ( telkens gestopt en gecontroleerd op warmte )
Daarna alle wielen van de grond af, en getest.
Ze lossen nu allemaal uitstekend, ook rechtsvoor, en linksachter!
Ik denk zelf dat het oppervlak van de nieuwe blokken iets groter is, en kwamen en liepen de eerste kilometers iets aan, wellicht een roestrand?
Ik wil wel de anti piepplaatjes natuurlijk weer monteren, dus ik ga morgen nieuwe halen, indien verkrijgbaar.
En ik zal kijken of ik de zuigers nu wel ver genoeg ingedraaid krijg, ik koop een setje terugstellers, niet duur en toch wel makkelijk ipv een lijmklem en een tang.
Ik weet niet wat de oorzaak nu geweest is van het ongelijk slijten, toch iets vast gezeten, maar werkt nu perfect.
Bedankt voor het meedenken alvast
Groeten van Bert.!
9 jaar
Mooi, bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar