Nissan Almera Tino: Roetprobleem

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2Dci

Hallo allemaal,

Ik heb een nissan almera tino 2.2 dci 114 pk van januari 2005,heb nu ongeveer 40000 km.Had de wagen overgenomen van mijn vader ,had toen op het moment ongeveer 10000 km,was veel vlotter (,was op dat moment 2 jaar,)
als mijn vorige primera 2.0td 1998 .Nu ik stel regelmatig vast dat er zwarte rookpluimen ontstonden(bij het optrekken ,daarom nog altijd niet hard) ,in de garage zei men mij deze moet nog loskomen(potjes voor de roet toevoegen en na het verlof zal deze wel wegebben,niet dus,terug na de garage egr-klep op nul gezet en nog wat op hoge toeren rijden ,helpt allemaal niet na het verlof mijn campingcar aan1 kant zwart van het roet!!Nu maar na een dieselcenter ,daar heeft men een rechtstreekse motorspoeling gedaan en de egr-klep uitgeschakeld,na een paar dagen een storingsmeldin g ,dus maar terug de egr inschakelen,nu moet het wel weg zijn???Terug op verlof naar Frankrijk campingcar van voor tot achter zwart !!!!Terug na de garage op onderhoud en terug gemeld ,injectoren blijkbaar vervangen op garantie(blijkbaar gaven deze te weinig debiet??heeft dit iets te maken met zwarte rookpluimen???)Wie weet hier eindelijk een defenitieve oplossing voor,misschien egr klep,is er een lambda sonde???Ik ben dit allemaal zo beu,plus hij verbruikt genoeg!!!Hopelijk kan iemand mij helpen????

Groetjes

Nissan-boy

Geplaatst door Nissan-boy (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Almera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Is er een lambdasonde? Dat zou kunnen. Moderne diesels met een roetfilter hebben soms (niet allemaal) een lambdasonde.
Deze wordt voornamelijk gebruikt om het mengsel te regelen bij de regeneratie van het roetfilter.

Te veel roet wijst op een overrijk mengsel, kan zijn dat er te veel ingespoten wordt of dat de turbodruk te laag is (waardoor er te weinig lucht is).
Zonder grondige diagnose kan ik het hier vandaan ook niet zien wat het probleem (of problemen) is.

Een dealer zou dit toch moeten kunnen oplossen.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 15 jaar geleden

Egr klep op nul???? Dat kan alleen als er een testkast aanzit en aan blijft zitten.
Lambdasonde en roetfilter heeft deze auto niet.

M.i. moet er gezocht worden in inlaatluchtlekkage. Het komt bij deze motoren nog wel een voor dat de slang tussen de inlaat en intercooler kapot gaat.

Ton

Nissan-boy (0), 15 jaar geleden

hallo allemaal,
Ik had aan iemand die in dieseldiagnose centrum gewerkt heeft ook
mijn probleem uitgelegd en laten zien.Deze zei dat het zeker niet normaal
is zo'n roetuitstoot,ook de vorige uitleg gedaan,hij zei dit probleem kan
misschien ook te maken hebben met de software ,als deze aangepast zou
worden krijgt de motor andere orders en zou het misschien kunnen op-
gelost zijn?De meeste merken hebben een technische dienst voor deze
interne problemen op te lossen,nu ik heb dit meerdere malen gemeld aan
mijn dealer ,zou wel voorbijgaan (motor moest nog loskomen?)ik ben niet
de vakman!Nu van de nissan quasqai 1.5 dci weet ik dat die vb. een probleem
had van vb.motor houd soms in,werd blijkbaar gemeld en dit probleem werd
opgelost door even aan de computer aan te hangen en wat andere gegevens
in te geven.De nieuwere versies zijn reeds aangepast.Hopende op ee snelle op-
lossing?
Groetjes

Nissan-boy (0), 15 jaar geleden

Hallo iedereen,
Weet dan echt niemand of mijn bericht van 2 mei,een oplossing heeft??
Alvast bedankt,

Nissan-boy (0), 14 jaar geleden

Hallo iedereen,
Heb mijn auto enkele weken geleden terug binnengebracht voor een oplossing voor de roetproblemen,
na enkele dagen was hij klaar en zei men dat het probleem zou opgelost zijn?Men had de egr-
klep en iets wat het luchtdebiet regelt vervangen en het inlaatspruitstuk zuiver gemaakt
Moest nog maar wat testen,dacht toen, nu zal het wel opgelost zijn?Had ook gevraagd of het
verbruik nu zou minderen ,men zei dat moet je afwachten ,nu dat egr-klep v.v. is en etc. .
Had achterste kromming van uitlaat zuiver gemaakt tot op het blanke metaal,als men dan een
stukje gereden heeft en men veegt in de uitlaat met een doekje, is deze zwart met een glinster?,(zwart is een uitlaat altijd,wel niet de rookpluimen)-
zwart is deze ook bij mijn schoonbroer ,maar deze is mat??Nu mijn schoonbroer heeft een tino van
2003,denk dit is dus nog het vorige type motor dti2.2 ?Heb de indruk dat er al wat minder roetuitstoot
is ,maar je ziet nog steeds de wolken bij het schakelen, zowel bij koude als bij warme motor,zelfs onder
de 3000 tr en meer,had de test gedaan, ben samen met mijn schoonbroer gaan rijden ,de twee wagens,
bij mijn wagen zie je de rookpluimen bij het schakelen en bij mijn schoonbroer haast nietBij mijn schoonbroer had men in het verleden een fiche uitgetrokken bij de motor ,omdat de motor af
en toe in hield ,nu zijn verbruik is verminderd hierdoor,bij mijn wagen zou dit niet meer gaan omdat deze
computergestuurd is ?Nu hoop ik dat er mij iemand A.U.B. kan helpen bij al deze problemen ,weet echt
niet meer wat doen.
P.S.: de garage had van ter voren raad gevraagd aan de interne technische dienst van Nissan zelf,ik ben op
van al deze problemen. nu zou het ook kunnen te maken hebben met de injectiepomp te rijk is afgesteld(dat deze de roetuitstoot en hoge
verbruik veroorzaakt,en hoe weet men nu of deze slecht is ???)
Hopende op een spoedige antwoorden en oplossingen
Nissan-boy

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

zo maar een idee
laat de timing van de distributie eens controleren

Nissan-boy (0), 14 jaar geleden

Mijn wagen heeft nog maar een kleine 44000 km?Ik dacht dat de tino een distriebutieketting had,moet dan deze vervangen worden en kan
dit te maken hebben met roet??
Alvast bedankt
nissan boy
P.S. Is van januari 2005 ,ik heb de problemen van toen ik de wagen overgenomen had van mijn overleden vader maart 2007,had toen om en bij de 10000 km?? garage heeft dus tot op heden niets kunnen oplossen???

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

zal niet de 1e zijn die af fabriek niet op tijd staat

Nissan-boy (0), 14 jaar geleden

Beste ,
Wat bedoel je met niet de eerste zijn die op timing staat?snap het niet ,wat denk je dan, dat er moet gebeuren
ketting aanspannen of vervangen???
Alvast bedankt,

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

goed lezen
er staat
zal niet de 1e zijn die af fabriek niet op tijd staat

Nissan-boy (0), 14 jaar geleden

Beste ,
Snap nog steeds niet wat je bedoeld??Graag wat meer uitleg ,als
het mogelijk zou zijn ?Alvast bedankt
Groetjes,

Nissan-boy (0), 14 jaar geleden

Beste,
Men gaat nu informeren of het de injectiepomp zou moeten vervangen worden??Want mijn wagen blijft zwarte roetpluimen uitstoten???
Kostprijs injectiepomp???Men zei in de garage ,alles is reeds vervangen zie vorige berichten,duurste laat men steeds als het laatste,
misschien te rijk afgesteld???Wie weet er een oplossing,alvast bedankt voor de moeite..
Groetjes

Nissan-boy (0), 14 jaar geleden

Beste ,
Had vandaag naar de garage gebeld ivm met de problemen van roet,men zei tegen mij dat ze een
product konden krijgen voor bij de diesel te doen voor dit op te lossen,ik zei ik heb reeds verschillende
soorten additieven toegevoegd in het verleden zowel voor de roet als voor de injectoren te reinigen
???
Toen ik dit alles reeds deed in het verleden kwam de roet na enige tijd terug!!!Nu volgens de garage zou dit anders zijn want zij vonden het
raar dat na het reinigen van het inlaatspruitstuk,vervangen van de egr-klep en iets wat het luchtdebiet regelt vervangen,toen wel haast geen
roet meer was,maar na enige tijd kreeg ik het terug,toen ging er gevraagd worden na het vervangen van de injectie pomp,is het toevoegen
van al deze additieven geen tijdelijke oplossing ,heb tenslotte nog maar 45000 km ongeveer.Pomp te rijk staat????
Wie kan mij hier aub raad in geven????
Alvast bedankt

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Heb je weleens een roetmeting laten doen, wat is de K-waarde dan.
Loopt tie voor de rest wel goed dan?.
Is het verbruik hoog?.
Vind je het dan zo een groot probleem da tie rookt?.
Alleen de verstuivers en de pomp blijven over en dat is te meten hoe de pomp staat.

Nissan-boy (0), 14 jaar geleden

Hallo beste,
De injectoren zijn reeds vervangen zie vorige berichten,inlaatspruitstuk is zuiver gemaakt,de egr-klep is vervangen en
wat het luchtdebiet regelt is vervangen.Nu toen ik pas vertrok in de garage was het in orde dacht ik maar na enige tijd
begon het weer,was dus terug gegaan en men zei toen we moeten eens horen bij nissan of de injectiepomp zou moeten
vervangen worden,men wacht steeds met het vervangen van dit laatste ,omdat dit nu het duurste is ?Nu het verhaal van
het nieuwe produkt toevoegen bij de brandstof ,is dit een permanente oplossing of stopt deze weer als de branstof op is???
Ik weet echt geen raad meer???
Groetjes

Nissan-boy (0), 14 jaar geleden

Beste
Het roken is inderdaad een probleem ,deze zwarte roetpluimen zijn niet
plezant en als ik op verlof ga ziet mijn campincar van voor tot achter
zwart en deze is zeer moeilijk te verwijderen !!!!Bij het schakelen zie je af en toe roetpluimen!!
Greetz

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Dan blijft als enige de pomp over.

Nissan-boy (0), 14 jaar geleden

HEY ,
Ben bij de garage geweest en daar heeft men mij gezegd ik moet het maar eerst proberen met het proffessionele produkt
van marly diesel turbo echappement uitlaat ultra nettoyant 1.5 l voor bij te voegen bij 30 a 45 l diesel volledig oprijden en
bij het rijden bij regelmatige toeren boven de 3000,deze zou de turbo dieper reinigen ,want ze vonden het raar na het vorige
allemaal gereinigd en vervangen te hebben hij niet meer zo rookte en na enige tijd weer wel.Werd gezegd of tewel is de injectiepomp
goed of slecht.Nu ik hoop dat het dit oplost??en dit permanent is !!!Maar klopt de uitleg van de pomp of hoe komt er dan toch die roet,
als ik vb. morgens vertrek zie je zo de pluimen als je op de gas duwt????Nu ik ga dit proberen maar ik wil wel van het probleem verlost
zijn ,liefst voor ik vertrek op verlof????
Heeft er iemand ervaring mee,toestanden en produkten???Kwaliteit ,tijdelijke oplossing etc... .
Alvast bedankt

Nissanwielmonteur (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo,

Ik heb het verhaal nog eens gelezen en je moet het m.i. niet zoeken in de injectiepomp. Want de injectiepomp zoals er denk ik bedoelt word die heeft deze motor niet. Deze heeft gewoon een hogedrukopvoerpomp die niet getimed hoeft te worden. Als hij z'n druk voor de commonrail maar levert.
Het injectiemoment word dus niet meer bepaald door de brandstofpomp.

Heb je de luchtinlaatslangen al een nagekeken en gecontroleerd op valse lucht in de brandstofleiding naar de pomp????


Ik zie ook niet in waarom de turbo dieper gereinigd zou moeten worden.

Ton

Nissan-boy (0), 14 jaar geleden

Hallo,
NA wat rond gereden te hebben geeft mijn tino nog steeds rookpluimen ,zeker als men bij koude motor vertrekt, zie je
bij elke schakeling de pluimen,nu ook als hij op temperatuur is, geeft hij rookpluimen weliswaar minder zwart als voor
heen, maar je ziet ze nog steeds, vrij ampetant!!!Nu heeft men gemeld op dit forum ,dat dit zeer waarschijnlijk niet zal
liggen aan de hogedrukopvoerpomp????Maar ergens een fit of zo,nu ik ben na de garage geweest en heb gevraagd
dat het probleem moet opgelost worden niet voor even maar voor altijd,men ging een mail sturen hierover,ik had ook
gevraagd of het niet aan de software ligt en of ze deze niet kunnen aanpassen,gaat toch blijkbaar bij andere modellen
ook ,misschien krijgt de motor verkeerde orders????Dit is blijkbaar een zeer ernstig probleem en niet eenvoudig op te
lossen ,dat ze dan nissan technische dienst dit maar oplossen heb ik gevraagd en niet enkel telefonisch,werd ook gezegd er
worden wel korte stukken meegereden en misschien wat lage toeren???Nu ik rijdt regelmatig hoge toeren,maar als je in het
stad rijdt,kan je geen hoge toeren rijden.De vraag werd ook gesteld als je na de keuring gaat ,hoe is de roettest dan??Als ik
na de keuring ging ,reed ik altijd in goed hoge toeren en dan meet die wel even goed.Zou er dus geen softwareaanpassing
kunnen zijn voor deze nissan almera tino 2.2dci van 2005,motor heeft nog maar 450000km???Had ook eens gebeld na een
dieselcentra en deze hebben gezegd moeilijk probleem en niet eenvoudig op te sporen ,misschien ligt het wel in de constructie
van de motor zelf, na alles wat ze al vervangen hebben,en het toch terugkomt???Hopende krijg ik spoedig antwoord op al deze
vragen en ernstige problemen?
Alvast bedankt

Nissan-boy (0), 14 jaar geleden

Hallo,
Vergeten in een bep. dieselcentra, had men tevens gezegd ,als men de egr-klep kon omzijlen, dat
het dan opgelost zou kunnen zijn, met weerstanden etc ,maar ja dat is reeds geprobeerd en gaf
toen een foutmelding aan en rookte evenzeer ,nu bij de garage beweren ze dit ,nog nooit zo aan de
hand gehad te hebben zoals bij mijn wagen,met dit laatste additief die de turbo tot in de diepte zou reinigen
zou het weg kunnen zijn,niet dus wel minder zwart (marly diesel turbo uitlaat ultra cleaner 1.5 l bus
bij de brandstof te voegen min bij 30 en max bij 45 l)dit was voor de turbo tot in de diepte te kunnen reinigen.
De additieven ruiken allemaal ongeveer hetzelfde en wordt gezegd ,dat dit het probleem slechts tijdelijk oplost
en na verloop van tijd weer herbegint???





thanks

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Ja, als de roetmeting gewoon goed is,wat is dan nog het probleem.
Want als de motor teveel uitstoot zou hebben, dan kwam het met de meting zeker naar boven.
En als die goed is,ja, wat is dan het probleem?.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo,

Nou moet men mij toch eens vertellen: Waarom zou de turbo gereinigt moeten worden????? Aan de ene kant gaat er alleen lucht langs het schoepenwiel en aan de andere kant uitlaatgassen met roet. Stel nou dat de turbo even schoon zou zijn dan is tie door de langsstromende gassen en roet toch zo weer smerig????? Als de turbo "schoon" moet blijven dan moet je de oorzaak aanpakken van het roeten en niet de roet ergens weghalen.

Misschien denk ik simpel maar zo moeilijk kan het volgens mij niet wezen.
Vraag me overigens af of je wel door moet gaan met kosten maken voor dit probleem?????

Heb je overigens mijn suggesties al een nagelopen???

Ton

Nissan-boy (0), 14 jaar geleden

Hallo beste,
Ik was nog maar eens terug naar de garage geweest ivm
de roetpluimen,na alles wat ze reeds gedaan hadden, zie
vorige berichten,nu had ik hem nog eens binnen gedaan voor controle
,garagist meegereden en vond dat eerste dag bij het rijden
van ongeveer 25km de roetuitstoot, meer was als bij de tweede dag,
maar ja beter als dit, zou toch niet gaan,want trouwens heeft hij er
nu enkele op onderhoud gehad en deze hadden veel feller als mijne
allemaal 2.2dci motoren vanaf 2005,je kan deze onmogelijk vgl.met
de vorigegeneratie dti motoren?Ervoor had hij dit nooit vastgesteld?
Nu heb ik de vraag gesteld ,ik zal het wel zien als ik terug ben van
verlof(Frankrijk) of de campincar nog zwart zou worden,hij zei me
daarop roetaanslag zal je wel kunnen hebben in de bergen enzo,bij
mijn vorige primera wagon 2.0td van 1998 had dit nooit aan de
hand.
Nu teruggekomen van Frankrijk is mijn campingcar weer zwart,denk
wel minder fel agressief en nog tot aan de achterkant ,niet makkelijk
te reinigen.Is het dus normaal dat wat achter je hangt zwart wordt???
Daarvoor wist men van geen roetproblemen bij de dcimotoren en nu
ineens zijn er meerdere???Wie weet of dit allemaal normaal is,heb nu
ongeveer 48000 km????Hopende op spoedige antwoorden en defenitieve
oplossdingen want ik ik ben al zolang bij dit probleem bezig??VB.: koud
vertrekken rookpluimen niet fel optrekken etc... .?
MVG

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Nissan-boy, ik denk dat je die auto beter in kunt ruilen,komt niet meer goed tussen jouw en die auto.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat ze de auto beter krijgen dan dit.
En idd,een 2.0td vergelijken met deze 2.2dci is geen vergelijking.
Is er een roetmeting uitgevoerd en wat kwam daar uit dan,want als tie teveel uitstoot heeft komt het dan toch naar boven.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 14 jaar geleden

Word een beetje suf van het verhaal. Is er nou werkelijk wel eens serieus naar de auto gekeken en eventueel op valse lucht o.i.d gecontroleerd???
Storingscodes uitlezen!!!!!!!!!!!!! Aansturing scv-klep!!!!!!!!!!!

Ik denk ook dat het een tussen de oren kwestie begint te worden.

Wat is nou veel roet???????

Laat nou eerst eens serieus naar de auto kijken. Via hier kom je er denk ik niet uit.

Succes ermee

Ton

Nissanwielmonteur (0) PRO, 14 jaar geleden

Laat ook eens kijken naar het in fase lopen van de krukas en nokkenas sensor. Als het spietje aan het eind van de nokkenas breekt dan verloopt het tandwiel waarop de signaalstrepen van de nokkenassensor zitten.

Ton

Nissan-boy (0), 14 jaar geleden

Hallo beste gebruiker ,heeft er iemand ooit een probleem gehad
met waterinsijpeling thv passagiersgordel acchteraan de auto,dit
gebeurd enkel af en toe bij regen ,weet er iem.of dit probleem
gekend is bij Nissan en wat is de oplossing hiervoor??Het gaat over een
nissan almera tino 2.2 dci van 2005 type V10.
De druppen lopen onder de kant waar de hoedeplank op rust,weliswaar niet
zoveel ,maar toch beter op te lossen.
Alvast voor de moeite
Greetz

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

open effe een nieuw topic

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.